خودروهای مانده در گمرک

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این‌که تا پایان مدت تکمیلی مصوبه ترخیص خودروهای محبوس‌مانده در گمرکات، دو ماه دیگر باقی مانده است، اعلام کرد به‌طور کلی ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه خودرو به‌خاطر کارت بازرگانی گرفتارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اخبار ضد و نقیضی این روزها از بسته‌شدن پرونده خودروهای مانده در گمرک به گوش می‌رسد که البته این شایعات تازگی ندارند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این‌که تا پایان مدت تکمیلی مصوبه ترخیص خودروهای محبوس‌مانده در گمرکات، دو ماه دیگر باقی مانده است، اعلام کرد به‌طور کلی ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه خودرو به‌خاطر کارت بازرگانی گرفتارند و بالغ بر ۹۰۰ دستگاه نیز تحت نظر مرجع قضایی هستند که هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند، اما مشکل اصلی در روند کاری پیش از رسیدن به مرحله گمرک برای ترخیص است. 
چندی پیش، مهدی میراشرفی؛ رئیس‌کل گمرک اعلام کرد تنها سه‌هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده است که در محاکم قضایی باید تعیین تکلیف شوند و پرونده خودروهای وارداتی در گمرک بسته شده است. اما مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «پرونده این خودروها بسته نشده است و مسئولان در گمرک در حال رسیدگی و انجام امور ترخیص هستند و همکاران ما نیز پیگیرند.»

  مشکل واردکنندگان با اداره کل مقررات و سازمان حمایت
دادفر توضیح داد: «بخشی از خودروها که در توقیف مرجع قضایی هستند، هنوز در گمرک مانده‌اند. در کنار این مورد، یک دور باطل ایجاد شده است و سازمان حمایت می‌گوید تمام گارانتی‌ها باید به‌صورت سیستمی ثبت شود، اما دسترسی سامانه برای کسانی که باید اسناد گارانتی را بارگذاری کنند، بسته است. البته گفته می‌شود که افراد باید کارت بازرگانی دارای اعتبار داشته باشند، اما بسیاری افراد که در کار واردات خودرو بوده‌اند، با توجه به ممنوعیت ورود خودرو از این کار خارج شده‌اند و کارت بازرگانی ندارند. به‌عنوان مثال برای ۱۰ خودرویی که در گمرک مانده است، کسی به دنبال تمدید کارت بازرگانی‌اش نمی‌رود.» وی با بیان این‌که گذشت زمان مشکلاتی را برای شرکت‌های واردکننده خودرو به وجود آورده است، افزود: «بیشترین مشکل ما در اداره کل مقررات صادرات و واردات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که نمی‌گذارند کارها به گمرک ختم ‌شود و واردکنندگان نمی‌توانند خودروهای خود را ترخیص کنند.» 
دادفر تصریح کرد: «حتی اگر کسی که در گذشته واردکننده خودرو بوده است، اکنون اقدام به تمدید کارت بازرگانی کند، پروسه زمان‌بری خواهد داشت و شاید به مهلت مصوبه نرسد. اگر هم تمدید نشود، کار در همان مقطع اداره کل مقررات باقی می‌ماند و اصلا به گمرک نمی‌رسد تا کارهای ترخیص انجام شود.» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: «این دور باطل باعث شده است بالغ بر ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه خودرو در گمرک بماند. اما مابقی خودروها با کندی بسیار در حال ترخیص هستند. چراکه کارها به‌شدت بین دستگاه‌ها پاس‌کاری می‌شود. این است که چهار مرتبه مصوبه ترخیص خودروها تمدید شده است، اما خودرویی از گمرک خارج نمی‌شود. این وضعیت برای مردم قابل پذیرش نیست، وگرنه هیچ‌کس مال خود را در گمرک زیر آفتاب سوزان رها نمی‌کند.»

  تعداد نمایندگی‌های منحل‌نشده به کمتر از 5 شرکت رسید
دادفر همچنین اظهار داشت: «اگر در بند 19 مصوبه دوم دستورالعمل‌های مربوطه همه‌چیز به زمان قبض انبار منوط نمی‌شد، شرایط فعلی تا این اندازه رو به سختی نمی‌رفت؛ چراکه در آن زمان همه شرایط مورد نظر ازجمله اعتبار کارت بازرگانی واردکنندگان فراهم بوده است.» 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که وضعیت خودروهای ترخیص‌نشده در گمرک به چه صورت است؟ گفت: «به‌هرحال خودروها پس از ترخیص اورهال می‌شوند و این وظیفه شرکت واردکننده است که هر اتفاقی هم بیفتد باید خودروها را از لحاظ نرم‌افزاری به‌روزرسانی کرده و همچنین مواردی نظیر باتری، لاستیک و حتی اگر نیاز باشد صندلی‌ها را نیز عوض کند.» وی در پایان با اشاره‌ به وضعیت شرکت‌های فعال در زمینه خودروهای وارداتی گفت: «متاسفانه درحال‌حاضر کمتر از پنج شرکت واردکننده درحال فعالیت هستند که آن‌ها نیز تنها در زمینه خدمات پس از فروش خودرو فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها نیز در شرایطی کار می‌کنند که ارز قطعات به آن‌ها داده نمی‌شود و نمی‌توانند خدمات را به‌صورت درستی ارائه دهند. بخشی از آن‌ها هم تعهد و تعدادی نیز پرونده دارند و تقریبا دیگر خبری از واردکنندگان نیست. این شرکت‌ها نیز باید تا ۱۰ سال خدمات دهند و این‌جا است که می‌گوییم افراد برای شرکت‌ها تعهد ایجاد کرده‌اند، اما امکان انجام این کار وجود ندارد. سودی که در واردات بود نیز با ممنوعیت آن از بین رفت، اما فقط گفته می‌شود باید خدمات خوبی ارائه شود. این در حالی است که واردات قطعات خودرو به‌سختی انجام می‌شود، اما زمانی که خودرو در تعمیرگاه‌ها می‌خوابد اعلام می‌کنند باید جریمه هم پرداخت شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    0 0
    در زمان ورود که کارت بازرگانیه معتبر بوده کارت بازرگانی معتبر موقع ترخیص آیا جزو اسناد مورد نیاز هست؟ نهایتا مفاصاحساب دارایی مهمه که بازرگانی که قبلا وارد کرده بیاره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =