اسمارت ‌فورتو

اسمارت، یکی از خودروسازان مطرح در زمینه تولید میکروکارهاست که اکنون به تولید خودروهای برقی روی آورده، این برند که بیش‌از یک‌دهه گذشته به صورت نیمه‌رسمی پا به بازار ایران گذاشت، از همان ابتدا با بی‌توجهی مصرف‌کنندگان مواجه شد و به برندی شکست خورده تبدیل شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،تجربه نشان داده است مصرف‌کنندگان ایرانی علاقه بیشتری به خودروهای بزرگ و جادار دارند. از این‌رو همواره خودروهای سدان یا کراس‌اوور آمار فروش بیشتری را در بازار ایران به ثبت رسانده‌اند. این در حالی است که بسیاری از جوامع اروپایی به استفاده از خودروهای کوچک شهری با مصرف سوخت کم روی‌آورده‌اند. اما در ایران این خودروها جایگاه مشخصی ندارند و میزان تقاضا برای آن‌ها به شدت پایین است.

اسمارت، یکی از خودروسازان مطرح در زمینه تولید میکروکارهاست که اکنون به تولید خودروهای برقی روی آورده، این برند که بیش‌از یک‌دهه گذشته به صورت نیمه‌رسمی پا به بازار ایران گذاشت، از همان ابتدا با بی‌توجهی مصرف‌کنندگان مواجه شد و به برندی شکست خورده تبدیل شد. اما رفته‌رفته با بالا رفتن دانش‌فنی مصرف‌کنندگان و همچنین گسترش بازار داخلی کشور، بار دیگر محصولات این نشان تجاری از اواخر سال 95  تحت‌عنوان‌ یک برند تیونینگ توانست راهی بازار ایران شود.
اما این‌بار برچسب قیمتی نامتعارف و همچنین عدم ارائه خدمات استاندارد توسط شرکت واردکننده موجب شدند سرنوشت نافرجامی برای محصولات اسمارت در کشور رقم بخورد. البته تعداد بسیار محدودی از این خودرو با دو نسخه «فورتو» و «فورفور» در بازار عرضه شدند. اکنون قیمت این خودروهای بسیار کوچک در بازار باتوجه به تیپ‌بندی، میزان کارکرد، سلامت فنی و ظاهری، از 800میلیون‌ تا یک‌میلیاردتومان برآورد می‌شود.
   تاریخچه اسمارت
حدودا 3دهه قبل کمپانی ساعت‌ساز سواچ سوئیس با خودروساز لوکس آلمانی یعنی مرسدس‌بنز همکاری‌هایی را آغاز کردند که نتیجه آن تاسیس کمپانی «اسمارت» بود و نامش را از عبارت «سواچ‌مرسدس‌آرت» (ترکیب حروفS از حرف  اول کمپانی سواچ، M اول کلمه مرسدس‌بنز و کلمه آرت) به‌دست آورده است. علت تاسیس کمپانی اسمارت توسط مرسدس‌بنز و سواچ، ساخت خودروهای کوچک و کم‌مصرف شهری بوده است. البته  هم‌اکنون مالکیت این برند به‌صورت تمام‌وکمال در اختیار کمپانی مرسدس‌بنز قرار دارد.

   ابعاد کوچک با طراحی خاص
از زمان پیدایش این خودرو در سال ۱۹۹۸میلادی، تاکنون سه‌نسل از آن روانه بازار جهانی شده است. سومین نسل اسمارت‌فورتو که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد، درمقایسه با نسل قبلی دارای تغییرات بسیار چشمگیری بود. این خودرو با همکاری خودروساز فرانسوی رنو ساخته شده است و طراحی خارجی آن سنتی‌تر و طول کاپوت جلو نیز افزایش یافته و طراحی داخلی نیز به کلی دگرگون شده است. اسمارت‌فورتو روی پلت‌فرم کوتاه‌شده نسل‌سوم رنو توئینگو، توسعه یافته و حدود ۷۰درصد از بخش‌های آن با این خودرو مشترک است. از آن‌جاکه اسمارت و مرسدس‌بنز هر دو از زیرمجموعه‌های تحت‌کنترل دایملر به‌شمار می‌آیند، بنابراین مهندسی و معماری این مدل نیز توسط کمپانی نامدار مرسدس‌بنز انجام شده است. البته این مساله بیشتر در مبحث ایمنی ساختاری فورتوست که نمود عینی‌تری به خود می‌گیرد. در این میان، حتی برخی مولفه‌های به‌کاررفته در شاسی اسمارت فورتو هم از مرسدس‌بنز کلاسC به امانت گرفته شده‌اند.

   کابین بزرگ برخلاف ابعاد کوچک بدنه
فضای جادار موجود در کابین این خودرو، خلاف آن چیزی است که ابعاد خارجی آن نشان می‌دهد. یقینا این خودرو برای خانواده گزینه‌ای مناسب نیست. اما اسمارت می‌تواند خودرویی معقول و ایده‌آل برای جوانان و به‌خصوص زوج‌های جوان باشد. 
ازسوی‌دیگر طراحی خاص داخل کابین می‌تواند نکته‌ای باشد که در جذب خریداران تاثیر بسزایی می‌گذارد. زیرا طراحی نامتعارف، هنجارشکن داشبورد و ادوات نصب‌شده روی آن‌ حس تازگی را به آن بخشیده، همچنین کیفیت بالای متریال کاربردی در کابین اسمارت، نکته قابل‌توجهی است که نسبت‌به نسل پیشین ارتقا پیدا یافته، ضمن اینکه درهای بلند این خودرو، امکان تردد آسان‌تر را نسبت‌به سایر خودروهای دو در، به درون کابین آن فراهم می‌کند. نکته‌جالب‌آنکه بسیاری‌از قطعات درون کابین فورتو نیز با رنو توئینگو همسان و مشترک است.
اسمارت از امکانات رفاهی مناسبی هم بهره می‌برد که ازجمله می‌توان به سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی 7اینچی، سیستم مسیریاب ماهواره‌ای، سقف پانورامیک، کروزکنترل سیستم صوتی حرفه‌ای JBL با ۸ عدد اسپیکر  و غیره اشاره داشت. 

   مشخصات فنی و تجربه رانندگی 
اسمارت‌فورتو که در نوع کوپه و کروکی عرضه می‌شود، از نظر فنی هیچ‌گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. درواقع پیشرانه 3سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر یک‌لیتری با حجم دقیق 999سی‌سی، قلب تپنده مشترک میان این دو مدل است که با افزایش دور موتور تا 5250 دور در دقیقه می‌توان حداکثر 84 اسب‌بخار قدرت را از دل آن بیرون کشید. همچنین با نوسان دور موتور از 2000 تا 4750 دور در دقیقه نیز حداکثر 120نیوتون‌متر گشتاور به‌دست‌ می‌آید که این نیرو به‌واسطه جعبه‌دنده 5‌سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =