دیر روشن شدن موتور باتوجه به‌اینکه سیستم سوخت‌رسانی موتورسیکلت شما کاربراتوری است، دو علت عمده دارد. نخست‌اینکه باید باتری موتورسیکلت شما بررسی شود که آیا توان و قدرت لازم را برای روشن کردن پیشرانه دارد یا خیر که دراین‌گونه مواقع ممکن است باتری نیاز به‌شارژ داشته باشد.

 موتورسیکلت 180 سی‌سی مدل 92 دارم و به‌تازگی در زمان استارت، موتور دیر روشن می‌شود و پس از روشن شدن صدای بدی از بالای پیشرانه به‌گوش می‌رسد. همچنین درسرعت‌های بالا موتور ریپ می‌زند. از طرفی چراغ جلو آن را تاکنون سه‌مرتبه تعویض کرده‌ام؛ اما پس از هر بار تعویض چراغ می‌سوزد. همچنین صدای نامتعارفی نیز از ناحیه اگزوز تولید می‌شود؛ علت چیست؟
به گزارش «اخبار خودرو»، دیر روشن شدن موتور باتوجه به‌اینکه سیستم سوخت‌رسانی موتورسیکلت شما کاربراتوری است، دو علت عمده دارد. نخست‌اینکه باید باتری موتورسیکلت شما بررسی شود که آیا توان و قدرت لازم را برای روشن کردن پیشرانه دارد یا خیر که دراین‌گونه مواقع ممکن است باتری نیاز به‌شارژ داشته باشد. همچنین سیستم سوخت‌رسانی باید بررسی شود؛ چراکه ممکن است دهانه ورودی کاربراتور به‌اصطلاح کثیف شده باشد و به‌دلیل رسوبات در ورودی و درعین‌حال انباشت آن در ‌ساسات، چنین‌مشکلی ایجاد شود. 
براین اساس باید ضمن شست‌و‌شوی دریچه ساسات، مسیر ورودی آن نیز تمیز شود. اما تولید صدای غیراستاندارد از قسمت بالای پیشرانه، آن هم در زمان کارکرد موتور تنها به‌دلیل عدم‌تنظیم سوپاپ‌ها و لقی بسیار میان سوپاپ‌ و میل‌بادامک است. به‌بیان دیگر  پس از مدتی بین سوپاپ‌ها و قطعات متحرک مربوط به‌آن لقی به‌وجود می‌آید که منجربه تولید صدای غیراستاندارد می‌شود. 
البته این مساله تنها در سیستم‌های سوپاپ‌بندی قدیمی و با تکنولوژی پایین رخ می‌دهد و در این حالت برای رفع مشکل باید سوپاپ‌ها بررسی و میزان لقی بین‌ آن و میل‌بادامک کمتر شود. از سوی دیگر باتوجه به‌اینکه شما گفتید در سرعت‌های بالا موتورسیکلت ریپ می‌زند، این مورد تنها یک علت دارد. به‌عبارت دیگر ریپ زدن در سرعت‌های بالا به‌دلیل عدم تامین سوخت و هوای مورد نیاز سیلندر است و اگر هوای مورد نیاز سیلندر تامین نشود و سوخت کافی نیز به‌آن نرسد، موتور برای حرکت به‌اصطلاح با افت قدرت مواجه می‌شود. 
با این تفاصیل احتمال دارد دریچه‌ساسات موتورسیکلت شما به‌علت خرابی اهرم مربوطه باز مانده باشد و اگر میزان هوای ورودی با اختلال مواجه شود، عملکرد موتور با مشکل مواجه خواهد شد. دراین‌صورت باید دریچه ساسات بررسی و درصورت نیاز تعویض شود و درنهایت اگر با وجود تمام اقدامات مذکور بازهم مشکل برطرف نشد، باید کاربراتور تعویض شود. همچنین اگر مصرف‌کننده درهر سیستم الکتریکی و الکترونیکی در مدت‌زمان کوتاهی معیوب شود و به‌درستی عمل نکند، باید محل تغذیه و نصب آن بررسی شود. 
چراکه اگر در محل تغذیه و نصب آن که همان سوکت  است و در مدارات مربوطه اتصالی رخ داده باشد، می‌تواند مصرف‌کننده را در مدت‌زمان بسیار کوتاهی معیوب کند. به بیان دیگر افزایش آمپر ورودی به‌مصرف‌کننده و اتصالی در مدار منجربه سوختن لامپ می‌شود که در این حالت برای رفع مشکل باید پس از تعویض سوکت و رفع اتصالی مربوطه در مدار، لامپ تعویض شود. درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما نیز باید گفت صدای تولیدشده از اگزوز دو علت اساسی دارد.
1- اگر جسمی درون اگزوز باشد، باتوجه به‌اینکه سرعت خروج دود از سیلندر بسیار بالاست و با درنظر گرفتن مسیر استوانه‌ای‌شکل اگزوز که منجربه‌افزایش سرعت خروج دود می‌شود، جسم درون اگزوز با دیواره آن برخورد ‌کرده و صدای نامتعارفی را تولید می‌کند. 2- اگزوز نیز همانند قطعات مصرفی دیگر دارای عمر مفیدی است و باتوجه به‌اینکه این قطعه از جنس فولاد است، پس از مدتی از حالت استاندارد خارج می‌شود که البته چندان هم به‌چشم نمی‌آید. بنابراین برای رفع هرگونه مشکلی باید نمونه استاندارد اگزوز روی موتورسیکلت نصب شود.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =