کامیونت، کامیون و کشنده

در جدیدترین طرح نوسازی ناوگان تجاری کشور، صحبت‌هایی از واردات کامیون‌های کارکرده از سه مبدأ اروپا، ژاپن و کره به میان آمده است. اما به عقیده برخی کارشناسان، به نظر نمی‌رسد قیمت این کامیون‌ها تفاوت چندانی با قیمت‌های نجومی مدل‌های صفر در بازار داخلی داشته باشند.

مدل‌های 10 تا 15ساله دایملر، ولوو و مان در بازار اروپا معادل 400 تا 900 میلیون تومان قیمت خورده‌اند
 به گزارش «اخبار خودرو»،در جدیدترین طرح نوسازی ناوگان تجاری کشور، صحبت‌هایی از واردات کامیون‌های کارکرده از سه مبدأ اروپا، ژاپن و کره به میان آمده است. اما به عقیده برخی کارشناسان، به نظر نمی‌رسد قیمت این کامیون‌ها تفاوت چندانی با قیمت‌های نجومی مدل‌های صفر در بازار داخلی داشته باشند. این موضوع در کنار مشکلات خدمات پس از فروش و تامین قطعه و ناتوانی در تضمین سه سال کارکرد بودن وارداتی‌ها، می‌تواند خرید آن‌ها را از صرفه اقتصادی خارج کند. همچنین نرخ بی‌ثبات ارز نیز موضوع دیگری است که واردکنندگان و متقاضیان را برای خرید این خودروها بی‌انگیزه کرده است. در همین خصوص، نگاهی به محتمل‌ترین مدل‌های کارکرده اروپایی انداخته‌ و قیمت‌ آن‌ها را با توجه به نرخ ارز تخمین زده‌ایم. در ادامه این مطلب نیز به مقایسه مدل این خودروها با برخی از مدل‌های کارکرده و البته صفر داخلی می‌پردازیم.

دایملر قدیمی ایران؛ به‌صرفه‌تر از وارداتی‌ها

ایرانی‌ها به‌واسطه نزدیکی سلیقه خود به اروپایی‌ها، در چند دهه اخیر تمایل بیشتری نسبت به خرید خودروهای اروپایی نشان داده‌اند و کمترین انگیزه را برای خرید مدل‌های ژاپنی و کره‌ای و حتی در سال‌های اخیر چینی‌ها داشته‌اند. در همین راستا، همواره برندهایی مانند دایملر حرف اول را در بازار تجاری کشور زده‌اند که در سال‌های اخیر برخی مدل‌های آن مانند آکتروس توانست بخشی از متقاضیان این بازار را به خود جذب کند. مدل‌های 10 ساله این برند در بازارهای اروپایی بین 15 تا 20 هزار یورو معامله می‌شوند که با توجه به نرخ فعلی یورو، حدود 400 تا 500 میلیون تومان قیمت خواهند داشت. اما بدیهی است قیمت تمام‌شده این خودرو برای بازار داخلی با توجه به هزینه‌های مالیات و عوارض و تعرفه گمرکی و همچنین سود واردکنندگان، بسیار بالاتر خواهد بود و در صورت عدم توافق خودروسازان داخلی برای ارائه خدمات برخی برندها، به‌طور قطع مدل‌های کارکرده اروپایی با مشکلات خدمات پس از فروش همراه خواهند بود. بنابراین متقاضیان این خودروها می‌توانند با قیمتی حدود یک‌میلیارد و 200 تا یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان مشابه این خودرو را از بازار داخلی و با تضمین ارائه خدمات خریداری کنند.

ولوو کارکرده اروپایی هم گران تمام می‌شود

با بررسی بازار خودروهای تجاری می‌توان به این نتیجه رسید در سال‌های اخیر محصولات ولوو که توسط سایپادیزل روانه بازار می‌شد، جایگاه والایی را در بازار تجاری‌ها به دست آورده‌اند. بنابراین برای واردکنندگان نیز این محصول حتی در مدل دست دوم نیز می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد. با این‌حال اما مشکلاتی که بر سر راه واردات و خرید مدل‌های کارکرده حتی اروپایی وجود دارد، شاید بازار آن‌ها را متزلزل کند. به‌عنوان مثال یک مدل کارکرده ولوو FH12 در کشورهای اروپایی درحال‌حاضر تا 40هزار یورو معامله می‌شود که با احتساب نرخ فعلی ارز (حدود 23هزار تومان) قیمت این خودروها حدود 900میلیون تومان خواهد بود. البته این رقم در مقایسه با قیمت یک‌میلیارد و 500میلیون تومانی کارکرده‌های موجود در بازار کشور مقرون به‌صرفه به نظر می‌رسد، اما با اضافه‌شدن هزینه‌های جانبی مذکور، این خودروها قیمتی مشابه مدل‌های فعلی در بازار خواهند داشت. گرچه این دو مدل از نظر سال تولید تفاوت‌های چشمگیری دارند، اما مشکلات و سردرگمی محصولات وارداتی این مزیت را از بین خواهد برد.


مان 700میلیون تومانی؛ رویای دست‌نیافتنی
محصولات برند مان (MAN) نیز همواره یکی از مدل‌های پرطرفدار در بازار داخلی کشور بوده که به دلیل برخی مشکلات، چندان تولید یا واردات منظمی در بازار داخلی نداشته است. با این‌حال بعید نیست آزاد کردن واردات مدل‌های کارکرده اروپایی، پای این خودروها را هم به بازار کشور باز کند. کشنده‌های این برند درحال‌حاضر در کشور با قیمتی حدود یک‌مــــیلیارد و 200 تا یک‌میلیارد و 500میلیون تومان معامله می‌شوند که این ارقام مربوط به مـــــدل‌های 15ساله است. 
البته مدل‌های مشابه با سال ساخت یکسان نیز در بازارهای اروپایی حدود 20هزار یورو قیمت‌گذاری می‌شوند که این رقم برای مدل‌های جدیدتر MAN به 30هزار یورو نیز می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت خرید مدل‌های کارکرده این برند در بازارهای اروپایی حدود 700میلیون‌تومان آب می‌خورد که با احتساب مالیات و عوارض، تعرفه گمرکی و سود واردکننده و هزینه احتمالی سرویس‌ها حتی شاید از مدل‌های موجود در بازار داخلی هم گران‌تر تمام شود.

قیمت گزاف برای کارکرده‌های اروپایی 

وضعیت سایر برندهای اروپایی مانند رنو، داف، اسکانیا، ایویکو و... نیز مشابه سه برند ذکرشده در این مطلب است و گرچه محصولات این برندها در بازار اروپا با قیمت‌های ارزان‌تری عرضه می‌شوند، اما ورود این خودروها به بازار داخلی با هزینه‌های دیگری همراه است که قیمت نهایی این خودروها را به دو برابر می‌رساند. 
البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که با توجه به قدرت خرید و نقدینگی مشتریان این بخش، باز هم خرید خودروهای کارکرده با قیمت‌های بیش از یک‌میلیارد تومان چندان مقرون‌به‌صرفه نیست و توان خرید آن درحال‌حاضر در کشور وجود ندارد. بنابراین می‌توان گفت، طرح جدید نوسازی حتی با کمک واردات کارکرده‌ها نیز به‌طور گسترده قابلیت اجرایی نخواهد شد. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =