هپکو

اگر این تفاهم‌ نامه ‌ها هرچه زودتر به سفارش خرید برسند و مشتریان هم دست به نقد باشند، می‌توان به حل مشکلات هپکو امیدوار بود

هپکو با آن‌که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات عمرانی و معدنی در کشور و خاورمیانه شناخته می‌شود، اما سال‌های گذشته را به‌واسطه مدیریت‌های نادرست، با مشکلات بسیاری سپری کرده است. پاس‌کاری این شرکت بین بخش دولتی و خصوصی نیز در سال‌های اخیر از گرفتاری‌های این تولیدکننده بزرگ کم نکرده است. حتی دخالت و کمک‌های دولتی نیز نتوانست معضلات این کمپانی را برطرف کند. حالا خبرها حاکی از آن است که در تازه‌ترین تصمیم‌گیری‌ها پای سازمان تامین اجتماعی به میان آمده و هپکو به این سازمان واگذار شده است.

گرچه در ادامه نیز صحبت‌هایی از عقد قرارداد چهار شرکت بزرگ داخلی با هپکو به منظور تامین ماشین‌آلات موردنیاز آن‌ها به میان آمده است، اما باید منتظر نتایج اصلی واگذاری این شرکت به سازمان تامین اجتماعی بود و به گفته یکی از فعالان صنعت خودرو کشور مشکلات این شرکت با شعار حل نخواهد شد. 

تامین اجتماعی توانایی راهبری هپکو را ندارد
 

براساس تصمیمات جدید هیات وزیران، شرکت هپکو همراه هشت شرکت دیگر به‌جای بدهی 50هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی، به «شستا» (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) واگذار می‌شود. 

میثم زالی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در این خصوص با اشاره به لزوم حل هرچه سریع‌تر مشکلات این مجموعه صنعتی گفت: «امیدواریم با واگذاری این مجموعه صنعتی به سازمان تامین اجتماعی و تایید این واگذاری توسط مجلس شورای اسلامی، هرچه سریع‌تر فرآیند تولید در این واحد به جریان افتاده و رونق گذشته به هپکو بازگردد.» 

اما احمدرضا رعنایی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیز در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «واگذاری این شرکت به تامین اجتماعی چندان خوش‌بینانه نیست و نمی‌توان امیدوار بود که بعد از اجرای این تصمیم، اتفاق مثبتی برای این شرکت بیفتد.» 

این فعال صنعت کشور در ادامه می‌افزاید: «به نظر نمی‌رسد تامین اجتماعی توانایی راهبری این شرکت را داشته باشد.»

امضای 5 تفاهم‌نامه با هپکو
 

خداداد غریب‌پور، معاون وزارت صنعت نیز از برنامه‌ریزی برای امضای 5 تفاهم‌نامه خرید محصولات و خدمات از شرکت هپکو توسط ایمیدرو و شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، گل‌گهر و چادرملو، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و خانه معدن با هدف تحقق اهداف جهش تولید خبر داده است.

وی افزود: «در این تفاهم‌نامه‌ها، تامین دستگاه‌های مورد نیاز شرکت‌های معدن و صنایع معدنی که هپکو قادر به ساخت آن است و همچنین تامین قطعات یدکی و تجهیزات مختلف ناوگان معدنی و خطوط تولید دیده شده است.» 

این درحالی است که رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به برنامه امضای یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین خانه معدن ایران، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و هپکو نیز اشاره کرده بود.

براساس این تفاهم‌نامه، خانه معدن ایران عهده ‌دار اجرای برنامه نیازسنجی بخش معدن و صنایع معدنی به تجهیزات و خدمات فنی در حوزه معادن خواهد بود. به گفته غریب‌پور صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز ارائه تسهیلات به متقاضیان استفاده از خدمات هپکو را در دستور کار قرار خواهد داد.

راهکارهای عاری از شعار؛ راه رهایی هپکو از مشکلات

این در حالی است که رعنایی درخصوص امضای تفاهم‌نامه‌های جدید با هپکو به «دنیای خودرو» می‌گوید: «اگر قراردادهای معدنی به‌صورت واقعی اتفاق بیفتد و پول در اختیار هپکو قرار گیرد، تا از این طریق بتواند مواد اولیه و هزینه‌ها را تامین کند، می‌توان امید به رهایی این شرکت از مشکلات داشت.» 

این فعال صنعت خودرو اظهار می‌کند: «شرط برون‌رفت هپکو از وضعیت فعلی این است که این راهکارها شعار نباشد و به شکل جدی دنبال شود.» وی در ادامه می‌افزاید: «اگر قرار باشد با دلایل مختلف ازجمله شیوع کرونا و بی‌پولی شرکت‌ها، هزینه‌های این قراردادها به هپکو منتقل نشود، این تولیدکننده بزرگ کشور در این وضعیت باقی خواهد ماند.» وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که این قراردادها برای هپکو تبدیل به کار و تامین هزینه شود. 

راه رهایی هپکو از مشکلات، سرمایه‌گذار اهل است

رعنایی در ادامه بیان می‌کند: «همه امیدوار هستیم راهکارهایی که برای هپکو در نظر گرفته می‌شود، نجات‌بخش این شرکت بزرگ صنعتی باشد.» وی می‌گوید: «هپکو مانند چینی شکسته و بندزده است و امیدواریم با تصمیم‌گیری‌های جدید وضعیت بهــــتری را تجربه کند.» 

وی در خصوص راهکار برون‌رفت این شرکت از معضلات فعلی بیان می‌کند: «اگر خریدار خصوصی اهل با نیت تولید و با سرمایه کافی برای خرید این شرکت اقدام کند، بهترین مدل است تا این شرکت به ابهت خود بازگردد و بتواند نه‌تنها در ایران بلکه در کل منطقه فعالیت خود را از سر بگیرد.» 

وی در ادامه تصریح می‌کند: «با توجه به توانایی‌های هپکو در تولید محصولات باکیفیت، این شرکت با از سرگیری فعالیت خود می‌تواند نگاه صادراتی هم داشته باشد.» این در حالی است که غریب‌پور اعلام کرده با توجه به نیاز معادن به دامپ‌تراک، هپکو برای تولید این محصول نیاز به شریک خارجی دارد که مذاکرات خود را با یک شرکت مطرح تولیدکننده دامپ‌تراک آغاز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =