خودروسازان

قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر روند رو به رشد خود را ادامه داد و طی روزهای اخیر شاهد رکوردشکنی جدیدی بود. حالا به جرات می‌توان گفت دیگر خودرو ارزانی در بازار وجود ندارد، چراکه قیمت‌ها از 85 میلیون تومان آغاز می‌شود و به بیش از 200 میلیون تومان برای خودروهای ساخت داخلی می‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر روند رو به رشد خود را ادامه داد و طی روزهای اخیر شاهد رکوردشکنی جدیدی بود. حالا به جرات می‌توان گفت دیگر خودرو ارزانی در بازار وجود ندارد، چراکه قیمت‌ها از 85 میلیون تومان آغاز می‌شود و به بیش از 200 میلیون تومان برای خودروهای ساخت داخلی می‌رسد. این روند نه‌تنها در بازار، بلکه برای کارخانه‌ها هم وجود دارد و قیمت خودرو در کارخانه نیز روند افزایشی خود را ادامه داده است. تقریبا همه فعالان بازار خودرو هم‌عقیده‌اند که احتمالا تا سه ماه آینده که نوبت بعدی بازنگری قیمت‌ها توسط شورای رقابت نیز هست، خودرو دو رقمی در بازار وجود نخواهد داشت و قیمت‌ها از پایه 100میلیونی آغاز خواهد شد. اما این موضوع به خودی خود تضمین‌کننده سود سرمایه‌گذاری در بازار خودرو نیست؛ چرا که به‌موازات این کار میزان تولید و پیش‌فروش خودرو هم بالا رفته و عرضه خودرو ماه به ماه در حال افزایش است. در همین زمینه، گشت وگذاری در بازار خودرو انجام دادیم تا وضعیت قیمتی و خرید و فروش خودروهای صفرکیلومتر داخلی و همچنین خرید و فروش خودروهای کارکرده خارجی را در نبود واردات خودرو بررسی کنیم. در این بین صحبت‌های نمایشگاه‌داران و همچنین برخی دلالان خودرو در خصوص وضعیت قیمتی و همچنین تحلیل و پیش‌بینی از آینده جالب است.
 سر و دست شکستن دلالان برای خرید خودروهای تازه‌تحویل 
این‌که آیا در بازار خرید و فروشی هم انجام می‌شود یا خیر را از یکی از نمایشگاه‌داران پایتخت جویا شدیم. «فرهاد. س» به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «من خیلی در زمینه خودروهای داخلی فعالیت نمی‌کنم؛ خودروهایی را هم که مشاهده می‌کنید، برای برخی از افراد است که به‌منظور فروش در نمایشگاه‌ ما قرارداده‌اند. واقعیت این روزهای بازار این است که مشتری و مصرف‌کننده واقعی در آن حضور ندارد.» وی می‌افزاید: «خرید و فروش به‌صورت جزیی انجام می‌شود و خودروها یا بین دلالان دست به دست می‌شود یا افرادی که به‌واسطه ثبت‌نام‌های قبلی از کارخانه خودرو دریافت کرده‌اند کمی پایین‌تر از قیمت بازار آن‌ها به فروش می‌رسانند و دلالان برای آن سر و دست می‌شکنند.» فرهاد همچنین در خصوص خرید و فروش خودروهای خارجی می‌گوید: «از ابتدای سال بسیاری از افراد با بدهی مواجه شده‌اند و برای این‌که چک‌هایشان برگشت نخورد اقدام به فروش خودروهای خود می‌کنند. همین روز گذشته من یک خودرو سانتافه را به قیمت یک‌میلیارد و 200میلیون تومان خریداری کردم. صاحب این سانتافه برای این‌که حساب خود را پر کند، خودرو را پایین‌تر از قیمت بازار به من فروخت. موارد این‌چنینی در بازار فراوان به چشم می‌خورد.» وی تاکید می‌کند: «خرید و فروش خودروهای خارجی بیشتر با این موارد همراه است. در شرایط فعلی چندان کسی حاضر نیست برای خودرویی مدل‌بالاتر دست به جیب شود و خرید و فروش خارجی‌ها در این حد باقی مانده است.»
   برنامه‌ریزی دلالان برای بازنگری‌های سه‌ماهه
این نمایشگاه‌دار فردی با نام «سعید. م» را به‌عنوان کسی که طی هفته‌های اخیر حداقل 8 خودرو داخلی را خریداری کرده است، به ما معرفی می‌کند. سعید در پاسخ به این پرسش که چرا این تعداد خودرو خریداری کرده و آیا همه این خودروها به نام خودش است یا خیر می‌گوید: «خیر؛ تنها دو خودرو به نام خودم است. دو خودرو دیگر به نام همسر و برادرانم است.» وی می‌افزاید: «طی هفته‌های اخیر قیمت خودرو توسط کارخانه افزایش پیدا کرده است و طبق اخباری که ما می‌شنویم قرار است هر سه ماه یک بار قیمت‌ها افزایش یابد. ضمن این‌که تورم هم هر روز در حال افزایش است. بنابراین ما با این پیش‌بینی اقدام به خرید خودرو کرده‌ایم که قیمت‌ها تا سه ماه آینده حداقل 15 تا 20 درصد دیگر افزایش پیدا کند.» تقریبا بسیاری دیگر از دلالان بازار خودرو نیز به افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های آینده اطمینان داشتند. با وجود این‌که عملا خرید و فروش در این بازار محدود است و شانس یافتن مشتری بسیار اندک است، اما بین دلالان برای خرید خودرو تا 5 میلیون زیر قیمت بازار رقابت شدیدی وجود دارد.

 پیش‌بینی تعادل بازار خودرو در ماه‌های آینده
رضا یکی دیگر از افرادی است که در بازار خودرو فعال است و برعکس سایرین نظر متفاوتی در خصوص این بازار دارد. وی می‌گوید: «در شرایط فعلی باید دست به عصا حرکت کرد. طی سال جاری خودروسازان فروش متنوعی داشته‌اند و به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده شرایط بازار خودرو متعادل شود.» وی در پاسخ به این پرسش که با چه استدلالی شرایط بازار خودرو در آینده را متعادل پیش‌بینی می‌کند، تاکید می‌کند: «واقعیت این است که مردم یا پول در اختیار ندارند یا پولشان به قیمت‌های بازار نمی‌رسد. بسیاری از کسانی که من می‌شناسم حاضرند یک سال صبر کنند تا خودرو را از خودروساز دریافت کنند. ضمن این‌که بسیاری از افراد در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند که 100 یا 150 میلیون تومان خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند تا این‌که بخواهند خودرو خرید کنند. هرچند این افراد ممکن است واقعا به خودرو هم احتیاج داشته باشند، اما خرید و فروش سهام در بورس را اولویت قرار داده‌اند و اتفاقا سود مناسبی هم کسب کرده‌اند.» به نظر می‌رسد بازار خودرو این‌روزها و همزمان با افزایش قیمت‌ها با ریسک بسیاری همراه باشد. چرا که آن‌طور که عملکرد خودروسازانی همچون ایران‌خودرو در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، وضعیت تولید مناسب است و فروش و عرضه خودرو هم بیشتر از گذشته شده و خودروهای بیشتری نسبت به سال گذشته فاکتور شده است. ضمن این‌که در شرایط فعلی اقتصاد، بسیاری افراد یا توان خرید خودرو را ندارند یا بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =