بورس

برای این دست از نمادها دو فرض وجود دارد؛ اگر آن‌ها همچنان اصلاح خود را ادامه دهند و حدود 10 تا 15 درصد دیگر اصلاح شوند، جذابیت این دو نماد بیشتر می‌شود و قدر مسلم با صف خرید مواجه می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با توجه به رشد شتابان نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس ازجمله ایران‌خودرو و سایپا طی دو ماه اخیر، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این نمادها در کوتاه‌مدت با اصلاح و متعادل‌شدن معاملات همراه شوند؛ روندی که در مورد شاخص‌کل بورس نیز صادق است و به نظر می‌رسد نماگر اصلی بازار سهام هم در هفته جاری روند نوسانی را به‌مانند هفته گذشته تجربه کند. در همین راستا، احسان رضاپور و حسین خزلی خرازی؛ دوتن از کارشناسان بازار سهام در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو به تشریح آخرین وضعیت گروه خودرویی بورس و کلیت بازار سهام پرداخته‌اند.

مدت‌زمانی که برای ازسرگیری رشد بورس باید سپری شود

احسان رضاپور-کارشناس بازار سهام

 روند کلی معاملات را در نمادهای شاخص‌ساز به‌خصوص ایران‌خودرو و سایپا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برای این دست از نمادها دو فرض وجود دارد؛ اگر آن‌ها همچنان اصلاح خود را ادامه دهند و حدود 10 تا 15 درصد دیگر اصلاح شوند، جذابیت این دو نماد بیشتر می‌شود و قدر مسلم با صف خرید مواجه می‌شوند. اما این موضوع تنها برای چند روز اتفاق خواهد افتاد، زیرا اکنون وضعیت بورس به‌گونه‌ای است که روند نوسانی را شاهد خواهیم بود. یعنی همین وضعیتی که در هفته گذشته حاکم بود و به احتمال زیاد در هفته جاری نیز حاکم خواهد بود.
 اگر ایران‌خودرو و سایپا در ابتدای هفته با صف خرید روبه‌رو شوند، این روند مثبت تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند؟
فرض دوم که در بالا به آن اشاره کردم، همین موضوع است؛ اگر نمادهای شاخص‌ساز هفته را با صف خرید شروع کنند، به دلیل رشد شتابانی که طی دو ماه اخیر داشته‌اند، ریسک خرید آن‌ها بسیار بالا خواهد بود و اگر آن‌ها به‌طور مثال با بازده 10 درصدی طی دو روز همراه شوند، مطمئنا روز سوم به دلیل این‌که نقدشوندگی این نمادها بسیار بالا است و بسیاری از افراد بازار این شرکت‌ها را در پرتفو بورسی خود دارند، اقدام به شناسایی سود خواهند کرد و همین مساله عرضه را در این نمادهای افزایش خواهد داد و در نهایت این موضوع باعث ایجاد صف فروش می‌شود.
 یعنی شما اعتقاد دارید شاخص کل توانایی عبور پرقدرت از کانال 2میلیون واحدی را نخواهد داشت؟
بله؛ از ظواهر امر چنین بر می‌آید. روندی که طی دو هفته گذشته به‌خصوص روز سه‌شنبه رخ داد نیز مؤید همین مساله بود؛ به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار تا یک قدمی دو میلیون واحد رفت، اما برگشت. این موضوع نشان‌دهنده آن است که ما برای ادامه رشد بورس با یک ظرف زمانی روبه‌رو خواهیم بود که باید سپری شود. به بیان دیگر، شاخص‌کل برای شروع یک دوره رشد پرقدرت دیگر نیاز به محرک‌های قوی دارد.

 این محرک‌های قوی چه می‌تواند باشد؟
اگر گزارش شرکت‌ها در مردادماه و شهریور ماه مثبت باشد، می‌تواند این قدرت را به شاخص‌کل بدهد که با صلابت و پرقدرت کانال 2میلیون واحدی را پشت سر بگذارد.

امکان تازه برای افزایش سرمایه از محل صرف سهام

حسین خزلی خرازی-کارشناس بازار سهام


 درحال‌حاضر برخی کارشناسان بازار معتفدند باید برای ادامه رشد بورس، عمق بازار افزایش پیدا کند. به اعتقاد شما در این باره چه راهکارهایی می‌توان در پیش گرفت؟
در این ارتباط باید به سه مورد توجه کرد؛ اول این‌که باید عرضه شرکت‌های بزرگ در بورس شدت بگیرد، نه شرکت‌هایی که کوچک هستند و نمی‌توانند نقدینگی زیاد را جذب کنند؛ یعنی عرضه‌هایی از جنس شستا باید استمرار یابد. درحال‌حاضر بسیاری نهادها شرکت‌های زیرمجموعه‌ای دارند که قابلیت عرضه سهام آن‌ها در بورس وجود دارد. بنابراین آن‌ها باید در این زمینه پیش‌قدم شوند.

خودروسازان در نظر دارند سهام زیر مجموعه خود را در بورس عرضه کنند. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
این مورد نیز به‌نوبه خود اقدام مناسبی است که باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد. از سوی دیگر، دومین راه عمق‌بخشی به بازار، افزایش شناوری سهام شرکت‌های بورسی است. درحال‌حاضر بنگاه‌هایی در بورس حاضرند که تنها 10 درصد از سهام آن‌ها در بورس آزاد و قابل معامله است، بنابراین باید طبق ابلاغیه دولت، این دست از شرکت‌ها سهام شناور خود را حداقل به 25 درصد افزایش دهند.

 در مورد افزایش سرمایه چطور؟ آیا این مساله می‌تواند به عمق‌بخشی به بازار کمک کند؟
 بله؛ افزایش سرمایه از محل‌های آورده نقدی و سود انباشته در این زمینه بسیار موثر است. از سوی دیگر، مصوبه دولت در رابطه با افزایش سرمایه از محل صرف سهام که به‌تازگی به تصویب رسیده، دیگر امکانی است که شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

 افزایش سهام شناور شرکت‌ها چگونه به افزایش عمق بازار سهام کمک می‌کند؟
زمانی‌که این سهام از سوی سهامداران حقوقی عرضه می‌شود، سهامداران خرد و جدید وارد نماد می‌شوند و با افزایش تعداد سهامداران به‌نوعی سهام دست به دست می‌شود. بدین‌ترتیب، سهامداران جدید می‌توانند باعث رشد قیمت شوند. با این اقدام، نقدشوندگی شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و از این طریق به عمق بازار سهام نیز افزوده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =