کد خبر: 230374
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

درشرایطی که خودروسازان بر غیر واقعی بودن قیمت خودروهای تولیدی خود تاکید دارند و خواستار افزایش قیمت هستند،‌ مشروط کردن  افزایش قیمت به‌انجام به‌موقع تعهدات می‌تواند در نقش موتور محرک این صنعت عمل کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که خودروسازان بر غیر واقعی بودن قیمت خودروهای تولیدی خود تاکید دارند و خواستار افزایش قیمت هستند،‌ مشروط کردن  افزایش قیمت به‌انجام به‌موقع تعهدات می‌تواند در نقش موتور محرک این صنعت عمل کند. به‌اذعان تولیدکنندگان خودرو در کشور بازار خودروهای داخلی همواره برای عده‌ای دلال سود داشته و تنها زحمت تولید است که برای خودروساز و زنجیره تامین آن باقی می‌ماند. درچنین شرایطی تصمیم برای بالا رفتن قیمت‌ها تنها با درنظر گرفتن برخی پیش‌شرط‌ها می‌تواند راهگشای تولید خودرو و حمایت از زنجیره تامین آن یعنی کارخانه‌های متعدد قطعه‌سازی و نیروهای کار فعال در آن‌ها باشد. شاید اصلی‌ترین پیش‌شرط، الزام خودروسازان به‌انجام تعهدات برزمین‌مانده خود باشد. به‌نحوی‌ که با افزایش قیمت خودرو،‌ روش قطره‌چکانی توزیع که درنهایت برنده‌ای به‌جز دلال ندارد، از میان برداشته شود و خودروساز پس از انجام تعهدات خود، ‌به‌دلیل تیراژ بالای تولید بهانه‌ای برای پیش‌فروش خودرو و بازارسازی برای دلال‌های این بازار نداشته باشد. در این بین اگرچه ممکن است قیمت خودروها در بدبینانه‌ترین حالت به‌آنچه امروز در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود برسد، اما کالا به‌میزان کافی برای خرید و تامین نیاز بازار وجود خواهد داشت و بخش به‌خواب‌رفته این صنعت یعنی لیزینگ‌های مجوز دار خودرویی بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. به‌همین دلیل جا دارد مجلس و نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه تولید و فروش خودرو، ‌پیش از صدور مجوز افزایش قیمت‌ها برای کارخانه‌های خودروساز کمی واقع‌بینانه‌تر به‌موضوع بنگرند و پیش از  بالا بردن قیمت خودرو به‌عنوان کالایی مصرفی در جامعه، ‌برخی پیش‌شرط‌ها را نیز برای خودروسازان درنظر بگیرند. 
شروطی مانند انجام تمام تعهدات برزمین‌مانده،‌ حذف پیش‌فروش‌های درازمدت، ‌تامین به‌موقع و کامل بازار و البته پرداخت معوقات خود به‌قطعه‌سازان که همواره این صنعت را با چالش کمبود نقدینگی مواجه کرده است. با این شرایط اگرچه قیمت رسمی خودرو افزایش خواهد یافت، اما بی‌شک همچنان قیمت رسمی این کالا با قیمت‌های فعلی بازار آزاد فاصله خواهد داشت و مردم نیز می‌توانند به‌جای خرید نقدی بار دیگر خودرو را از طریق شرکت‌های لیزینگ خریداری کنند. 
بی‌شک با اجرای تدابیری از این دست،‌ دلال‌های خودرو نیز مجبور به‌خالی کردن انبارهای خود خواهند شد و درچنین‌شرایطی است که مشخص می‌شود با حذف سیستم دلالی از بازار خودرو، ‌نیاز واقعی این بازار چه‌تعداد است و بازار خودرو کشور سالانه با چه‌میزان کسری مواجه است. کمبودی منطقی که با شفاف شدن آمارها و توزیع خودروهای داخلی دربازار می‌توان نیاز بازار به‌خودروهای وارداتی را نیز برآوردی صحیح کرد تا هریک از ارکان تامین این کالا در بازار بتوانند نقش خود را بازی کنند و بازار را از کمبود و افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها نجات دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =