براساس نظرسنجی‌ها و تحقیقات مفصلی که موسسه تحقیقات بازار خودرو «IMR» روی بیش از ۲۵هزار شهروند ایالات‌متحده انجام داده، تعداد زیادی از افراد مدت‌هاست که به‌سراغ تعویض‌روغنی‌ها نرفته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،علاوه‌بر توقف ناگهانی کیلومترشمارها همه‌گیری کرونا باعث شده افراد بیشتری در سراسر دنیا از مراجعه به‌تعمیرگاه‌ها و انجام سرویس‌های دوره‌ای خودروهایشان صرف‌نظر کنند. براساس نظرسنجی‌ها و تحقیقات مفصلی که موسسه تحقیقات بازار خودرو «IMR» روی بیش از ۲۵هزار شهروند ایالات‌متحده انجام داده، تعداد زیادی از افراد مدت‌هاست که به‌سراغ تعویض‌روغنی‌ها نرفته‌اند. از میان ۱۰۰ قطعه‌، سرویس دوره‌ای و مواد شیمیایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته، تعویض روغن بیشترین تاخیر را داشته و طی ماه‌های آوریل تا ژوئن سال جاری، تعویض روغن حداقل ۴.۵ درصد از خودروهای درحال تردد در جاده‌های ایالات‌متحده از زمان شیوع کرونا تا امروز به‌تاخیر افتاده است. این تاخیر البته شامل تعویض روغن‌موتور بوده و تاخیر در تعویض مایع روانکار گیربکس در جایگاه چهارم قرار دارد. درحقیقت مجموعا ۲۰.۱ درصد از خودروها طی سه‌ماه دوم ۲۰۲۰ در انجام سرویس‌های دوره‌ای اصلی خود تاخیر داشته‌اند که این تعداد نسبت به‌سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۰ رشد داشته و از ۱۷.۶ درصد به‌رقم فوق رسیده است. 
همین درصد را اگر به‌کل خودروهای حاضر در جاده‌های آمریکا تعمیم دهیم، یعنی حدود 5/8 میلیون‌دستگاه خودرو تعویق سرویس داشته‌اند. گزارش تاخیر در انجام سرویس‌ها توسط «IMR» از سال ۲۰۱۶ بررسی می‌شود؛ اما کاهش 6 درصدی طی هیچ‌یک از گزارش‌های سه‌ماه این موسسه ثبت نشده بود. 
البته ‌دلایل اصلی که از سوی این افراد برای عدم‌انجام سرویس‌های دوره‌ای بیان شده، از سال ۲۰۱۶ تا امروز تغییری نکرده است. از میان سه‌دلیل اصلی 5/31 درصد از افراد هزینه بالای تعمیر نسبت به‌بودجه ماهیانه خانوار را دلیل این امر دانسته‌اند و این درحالی‌است که ۱۸ درصد جامعه آماری پیدا نکردن محل و زمان مناسب را برای این تاخیر توجیه کرده‌اند. ۱۸ درصد دیگر هنوز درباره اهمیت تعویض به‌موقع سرویس توجیه نیستند. اما درباره «سایر دلایل» طی زمان شیوع کرونا شاهد رشد ۵۹ درصدی هستیم که باعث شده به‌یکی از مهم‌ترین دلایل برای عدم تعویض روغن 
تبدیل شود.
 
   تعمیرگاه‌هایی که بسته شدند!
بیل تامسون، مدیر موسسه «IMR» گفت: «مهم‌ترین دلیلی که ما برای عدم تعویض روغن یا سایر سرویس‌های دوره‌ای کشف و ثبت کردیم، فعالیت محدود، بسته شدن مراکز ارائه این سرویس یا فعالیت در ساعات خاصی از روز بوده که باعث می‌شود انجام این سرویس‌ها از کاری راحت به‌مشکلی برای زمان‌بندی تبدیل شود و کم‌کم احساس ضروری نبودن آن با توجه به‌عدم انجام رانندگی افزایش پیدا کند. به‌طور خلاصه، درهیچ‌کجای دنیا تا زمانی که ضرورت حتمی برای استفاده از خودرو وجود نداشته باشد، از این وسیله استفاده نمی‌کنند و به‌همین‌خاطر نگهداری از این وسیله در اولویت مردم قرار ندارد؛ مگر اینکه انجام این کار ضروری باشد.»

   چهارچرخ‌های مسن خسته و در گاراژ مانده!
اما بدترین بخش این گزارش این است که راننده‌‌ها با افزایش سن خودرویشان از این نکته غافل می‌شوند و طی سه‌ ماه دوم نسبت به سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۰، خودروهایی با طول عمر ۴ تا ۷ سال بیشترین میزان تاخیر را در انجام سرویس‌ها داشته‌اند. 
این درصد از ۱۲.۶ به ۱۶.۷ درصد رسیده است و درمورد خودروهای با طول عمر ۶ الی ۱۲ سال نیز از ۱۶.۸ درصد سه‌ماهه نخست به ۱۹.۷ درصد در ماه‌های آوریل تا ژوئن رسیده‌ایم. اما زمانی که به‌مصاحبه‌شونده‌ها گوشزد شد که موعد انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو آن‌ها فرا رسیده است، ۳۱.۴ درصد از آن‌ها اعلام کردند قصد دارند خدمات مورد نیاز خودرویشان را به‌شخصه انجام دهند و خود متحمل دردسر تعمیرات شوند. 
البته درمورد تعویض روغن، این درصد به ۱۴.۸ درصد کاهش می‌یابد. البته در بین مناطق مختلف ایالات‌متحده نیز اختلافاتی وجود دارد؛ برخی ایالت‌ها نسبت به‌سایرین توجه بیشتری به‌سلامت خودرو دارند و درصد تغییرات کمتری را نسبت به‌شرایط سابق ثبت کرده‌اند. از این میان ایالت‌های ماین و داکوتای جنوبی حتی با ۱۰ درصد افزایش مواجه بوده‌اند. 
اما در ایالت‌های آلاباما، مریلند و ورمونت بین ۶ تا ۷ درصد کاهش را مشاهده می‌کنیم. همچنین ایالت‌های تنسی و می‌سی‌سی‌پی کاهش ۵ درصدی را ثبت کرده‌اند و در ایالت‌های خودروخیز میشیگان، نبراسکا، مینسوتا، ویرجینیا، کنتاکی، ایندیانا، اورگان و واشنگتن کاهش ۳الی ۴ درصدی گزارش شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =