گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که فوردموتور در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی عملکرد بسیار بهتری از آنچه «وال‌استریت» پیش‌بینی کرده داشته و حتی با وجود تعطیلی‌های گسترده به‌خاطر جلوگیری از شیوع کووید-19 از پیش‌بینی‌های خودش نیز فراتر رفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که فوردموتور در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی عملکرد بسیار بهتری از آنچه «وال‌استریت» پیش‌بینی کرده داشته و حتی با وجود تعطیلی‌های گسترده به‌خاطر جلوگیری از شیوع کووید-19 از پیش‌بینی‌های خودش نیز فراتر رفته است. در این مدت این کمپانی موفق به‌سودآوری شده و ضرر عملیاتی کمتری را نسبت به آنچه انتظار داشته تجربه کرده است و شروع به‌بازپرداخت وام‌هایی کرده که در ابتدای سال به‌خاطر مدیریت بحران کرونا مجبور شده بود بگیرد. عملکرد فورد درمقایسه با پیش‌بینی‌های وال‌استریت براساس تحلیل‌های موسسه «ریفنیتیو» به‌این شرح است:

  سودآوری به‌ازای هرسهم: ضرر 35 سنتی به‌ازای هرسهم درمقایسه با ضرر پیش‌بینی‌شده 1.17 دلاری به‌ازای هرسهم. 
  عایدی ناشی از فروش خودرو: 16.6 میلیارددلار در برابر 15.95 میلیارددلار پیش‌بینی‌شده. درروزهای اخیر پس از انتشار گزارش عملکرد فورد، فروش آن بیش از 4 درصد افزایش یافت. فورد همچنین ضرر پیش از پرداخت مالیات خود را 1.9 میلیارد دلار اعلام کرده که 3 میلیارددلار کمتر از میزان ضرر پیش‌بینی‌شده بود. 
تیم استون، مدیر ارشد مالی فورد در ماه آوریل یعنی زمانی که تمام مراکز فروش و کارخانه‌های فورد درسراسر آمریکا تعطیل شده بودند، به‌سهامداران این شرکت هشدار داده بود که انتظار می‌رود در طول سه‌ماهه دوم سال، این شرکت بیش از 5 میلیارددلار ضرر کند. 

   بهبود سریع‌تر
استون در روزهای اخیر به‌خبرنگاران گفته است بهبودی بیشتر از حد انتظار فروش که شامل قیمت‌گذاری‌های بهتر و ترکیب فروش مطلوب و همچنین بهبود سود عملیاتی ناشی از ‌عملکرد درست این شرکت در سه‌ماهه دوم سال 2020 بوده در رسیدن به‌چنین نتیجه‌ای تاثیر فراوانی داشته است. براساس گفته‌های استون، فورد انتظار دارد درصورت مطلوب ماندن شرایط اقتصادی و عدم‌بروز اختلال در تولید در سه‌ماهه سوم سال به‌سود پیش از کسر مالیات بین 500 میلیون تا 1.5 میلیارد دلار دست یابد. در طول سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی این کمپانی موفق شد سود خالصی معادل 1.1 میلیارددلار را علاوه‌بر بازده 3.5میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌اش روی استارت‌آپ ای- آی که در زمینه تولید خودروهای خودران فعالیت می‌کند، به‌دست آورد. فورد و فولکس‌واگن هرکدام به‌عنوان بخشی از قرارداد همکاری خود، حدود 40 درصد از سهام کمپانی آرگو ای-‌آی را دراختیار دارند. (طرف آلمانی با پرداخت 7.5 میلیارددلار سهام آرگو ای-‌آی را از فورد خریداری کرده است). تحلیلگران بازار و سرمایه‌گذاران نگاه خود را بر این متمرکز کرده بودند که‌ آیا فورد می‌تواند از پس کاهش تقاضای مشتریان خصوصا در بازار شاسی‌بلندها و وانت‌های پیکاپ برآید؟ این کمپانی همچنین یک‌ماه زودتر از برنامه‌ریزی قبل، شیفت‌های کاری‌اش را در کارخانه‌هایش واقع در ایالات‌متحده آغاز کرد. 

  از جیب خوردن
در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی فورد 5.3 میلیارددلار از سرمایه‌اش را مصرف کرد که بیشتر از رقم 2.2 میلیارددلار در سه‌ماهه نخست سال بوده است. این خودروساز آمریکایی اعلام کرده نقدینگی‌اش در سه‌ماهه دوم به 39.8میلیارددلار رسیده است. برای انجام یک مقایسه بد نیست بدانیم که گزارش‌های منتشرشده از عملکرد جنرال‌موتورز (اصلی‌ترین رقیب فورد) حاکی از ضرر 536 میلیون‌دلاری این شرکت بوده که بهتر از پیش‌بینی‌های وال‌استریت است. این کمپانی نیز در طول سه‌ماهه دوم سال حدود 806میلیون‌دلار از سرمایه‌اش را مصرف کرده است. 
هم فورد و هم جنرال‌موتورز بدهی‌های بانکی خود را در نیمه نخست سال به‌حدود 30 میلیارددلار افزایش دادند تا بتوانند در مدت بحران کووید-19 به‌داد ترازنامه‌های خود برسند. جنرال‌موتورز در روزهای اخیر اعلام کرده که انتظار دارد تا پایان سال 16 میلیارددلار از بدهی خود را پرداخت کند. فورد نیز اعلام کرده است تا همین حالا 7.7 میلیارددلار از بدهی‌هایش را پرداخت کرده و به‌زودی 4.8 میلیارددلار از بدهی‌های اعتباری سه‌سال گذشته‌اش را نیز پرداخت خواهد کرد. با توجه به‌عملکرد سه‌ماه اخیر فورد می‌توان امیدوار بود که درصورت ادامه یافتن تولید و افزایش تقاضا فورد و سایر خودروسازان آمریکایی بتوانند زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود به‌دوران پیش از کرونا بازگردند.  
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =