خودروهای تجاری

سال 2020 با شروع نه‌چندان مطلوبش، تاثیر بسیاری را روی صنایع مختلف و همچنین خودروسازی در سراسر جهان گذاشت. با وقفه‌های ایجادشده به‌واسطه قرنطینه و گسترش این ویروس، خودروسازان ناخواسته با کاهش تولید و البته افت تقاضا مواجه شدند که این وضعیت در میان تجاری‌سازان سراسر دنیا، شدت بیشتری داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 2020 با شروع نه‌چندان مطلوبش، تاثیر بسیاری را روی صنایع مختلف و همچنین خودروسازی در سراسر جهان گذاشت. با وقفه‌های ایجادشده به‌واسطه قرنطینه و گسترش این ویروس، خودروسازان ناخواسته با کاهش تولید و البته افت تقاضا مواجه شدند که این وضعیت در میان تجاری‌سازان سراسر دنیا، شدت بیشتری داشت. به‌رغم افت شدید تولید در ابتدای سال جاری اما پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تولید در این صنعت طی سه سال آینده است. در ادامه این گزارش نگاهی به وضعیت بازار خودروهای تجاری از سال جاری میلادی تا سال 2023 خواهیم داشت.

   افت 20 درصدی تولید با شیوع کرونا
بازار خودروهای تجاری در سراسر دنیا، پایان سال 2019 و ابتدای سال 2020 را متاثر از همه‌گیری ویروس کرونا پشت سر گذاشت. همین موضوع باعث شد تا برخلاف پیش‌بینی‌هایی که بازار این خودروها را در سال 2020 میلادی، مثبت و رو به گسترش ارزیابی کرده بود، اما در اکثر کشورهای دنیا و تقریبا تمام خودروسازان بزرگ و کوچک با کاهش تولید و تقاضا مواجه شوند. از این رو براساس آمارهایی که در ابتدای سال 2020 منتشر شد، شاهد آن بودیم که بازار خودروهای تجاری به ویژه در بخش سنگین‌، با کاهش حدود 20 درصدی مواجه بوده است. در این بخش حتی خودروسازان بزرگ و مطرح جهانی نیز امکان تولید صفر تا صد یک خودرو را ندارند و همواره وابستگی به تامین کنندگان بزرگ به‌ویژه در زمینه موتور و گیربکس برای این خودروسازان وجود داشته است. بنابراین اعمال قرنطینه در اکثر کشورها، بسته‌شدن مرزها و عدم‌تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان از اصلی‌ترین تبعات کووید-19 برای خودروسازان تجاری بوده است.

   رشد 3.1 درصدی تجاری‌سازان تا پایان 2021
حالا تولیدکنندگان خودروهای تجاری در سراسر دنیا به دنبال آن هستند تا زیان ناشی از کاهشی تولید در ابتدای سال را در کوتاه‌ترین زمان جبران کنند. بنابراین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خودروسازان طی دو، سه سال آینده با افزایش تولید روبه‌رو باشند و علاوه بر دستیابی به حجم تولید مشابه روزهای پایانی 2019، بتوانند کار و فعالیت خود را بر پایه دستیابی به سهم بیشتر از بازارهای جهانی متمرکز کنند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی خودروهای تجاری با رشد 3.1 درصدی تا پایان سال 2020 همراه باشند و فروش 791.1 میلیارد دلاری خود را به 815.3 میلیارد دلار در این بازه زمانی برسانند. گرچه در نگاه نخست این رقم افزایش چشمگیری را برای این صنعت نشان نمی‌دهد اما با احتساب فاکتورهایی از جمله گسترش کووید-19 و اعمال سیاست‌هایی در کشورها، می‌توان این افزایش را برای صنعت تجاری‌ دنیا مثبت ارزیابی کرد.

   12 درصد رشد در انتظار تجاری‌سازان دنیا
با گذر از سال پرتنش 2020 قطعا تجاری‌سازان در سراسر دنیا، شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد. در کنار خروج از بحران‌های این سال، به‌طور حتم شاهد آن هستیم که تکنولوژی‌های بیشتری به صنعت تجاری‌سازی ورود خواهند کرد؛ فناوری‌هایی که قرار بود در سال 2020 رونمایی شده یا به‌طور رسمی در خودروها به کار گرفته شوند. تاثیر گسترش کرونا را نمی‌توان بر تاخیر رونمایی از محصولات یا فناوری‌های جدید نادیده گرفت. همچنین با خروج از وضعیت فعلی و رونق دوباره فعالیت‌ها در سایر کشورها درصورت ازسرگیری دوباره پروژه‌ها و باز شدن کامل مرزها، صنعت حمل‌ونقل جانی دوباره می‌گیرد و تقاضا برای این خودروها بیشتر خواهد شد. از این رو، انتظار می‌رود طی سال‌های آتی، خودروسازان سرعت بیشتری به تولید خود دهند و راهی برای تامین تقاضای بازارهای جهانی بیابند. بنابراین پیش‌بینی شده که این بازار بعد از ترمیم دوباره رشد 12 درصدی را بین سال‌های 2021 تا 2023 تجربه خواهد کرد و بزرگی این بازار به 1122 میلیارد دلار خواهد رسید.

   رقابت بازار تجاری‌ها در آمریکا و اقیانوسیه
دور از ذهن نیست که با گسترش این بازار همچنان آمریکای شمالی در صدر بازار خودروهای تجاری قرار گیرد. بازار این کشور در سال‌ها و می‌توان گفت حتی دهه‌های اخیر همواره یکی از بزرگ‌ترین و پرتقاضاترین بازارها برای خودروهای تجاری بوده است. 
تمایل مردم این کشور به استفاده از خودروهای بزرگ حتی برای تفریح و وسعیت جغرافیایی و همچنین بازار کار مناسب، عواملی است که بزرگی بازار این کشور را رقم زده است. در ادامه نیز آسیا اقیانوسیه بزرگ‌ترین بازار برای این خودروها خواهند بود. 
سهم بازار آمریکا از خودروهای تجاری تولیدشده در سراسر دنیا به 65 درصد خواهد رسید و این رقم برای آسیا- اقیانوسیه تا 20 درصد خواهد بود. اروپای شرقی اما به نظر می‌رسد در سال‌های آتی تنها سهم کوچکی از بازار خودروهای تجاری داشته باشد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =