به ‌گفته فعالان صنعت‌قطعه نیاز ارزی قطعه‌سازان درحالی 20 هزارمیلیاردتومان برآورد شده است که به‌میزان بالایی ارز با قیمت آزاد صرف واردات قطعات قاچاق می‌شود و قطعه‌سازان همچنان با مشکل کمبود نقدینگی دست به‌گریبان هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،‌به ‌گفته فعالان صنعت‌قطعه نیاز ارزی قطعه‌سازان درحالی 20 هزارمیلیاردتومان برآورد شده است که به‌میزان بالایی ارز با قیمت آزاد صرف واردات قطعات قاچاق می‌شود و قطعه‌سازان همچنان با مشکل کمبود نقدینگی دست به‌گریبان هستند.
درهمین‌حال براساس آمار ارائه‌شده از سوی انجمن تخصصی صنایع‌همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی هم‌اکنون از حدود یک‌هزار و ۲۰۰ واحد قطعه‌سازی، تقریبا ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل شده‌اند که با این وجود، برآورد کسری نقدینگی قطعه‌سازان درسال جاری حدود ۲۰ هزارمیلیاردتومان است؛ درحالی‌که کل مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان حدود ۳۲هزار میلیاردتومان است. 
درهمین‌حال مطالبات معوق زنجیره تامین داخلی از خودروسازان نیز حدود ۱۴هزار میلیاردتومان برآورد شده است که با کسر چک‌های خرید دین، حدود ۸ هزارمیلیاردتومان خواهد بود.
همچنین ارزش روز دارایی‌های صنعت‌قطعه که این روزها درتلاش برای عمق داخلی‌سازی است، درحالی بیش از ۵۰۰ هزارمیلیاردتومان برآورد شده که ارزش روز دارایی‌های خودروسازان بیش از ۲۰۰ هزارمیلیاردتومان است که مجموع دارایی‌های این صنعت به‌حدود ۷۰۰هزارمیلیاردتومان رسیده و کـــل اشتغال مستقیم این صنعت را نیز به‌حدود ۷۰۰ هـــــزار نفر رسانده است.
درادامه گزارش این انجمن به‌گوشه‌ای از تبعات عدم‌تصمیم‌گیری فوری و موثر سیاست‌گذاران صنعت‌خودرو اشاره شده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =