بورس

بورس تهران طی دو هفته اخیر یک اصلاح عمیق را پشت سر گذاشت، به‌طوری‌که اکثر سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌وارد، متحمل زیان‌های سنگینی شدند. در این راستا، گروه خودرویی نیز افت فاحشی را تجربه کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بورس تهران طی دو هفته اخیر یک اصلاح عمیق را پشت سر گذاشت، به‌طوری‌که اکثر سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌وارد، متحمل زیان‌های سنگینی شدند. در این راستا، گروه خودرویی نیز افت فاحشی را تجربه کرد. حال در چنین وضعیتی باید دید برگشت بازار چه زمانی خواهد بود و آیا نمادهای خودرویی می‌توانند این افت قیمت ها را جبران کنند. در همین رابطه، حمیدرضا افشار و حمید میرمعینی، دو تن از کارشناسان بورس در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» نظرات خود در این رابطه بیان کرده‌اند.

پس از اتمام اصلاح قیمتی مدتی نیز اصلاح زمانی خواهیم داشت

حمیدرضا افشار-کارشناس بازار سهام

 نام نزول اخیر بورس را چه می توان گذاشت؟ اصلاح یا ریزش؟
بازار سرمایه بعد از ثبت سقف 2میلیون و یک‌صدهزار واحدی روند اصلاحی به خود گرفته است و درحال‌حاضر قدرت فروشندگان نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار سرمایه را ایفا می‌کند. حال موضوعی که ذهن اهالی را بازار را درگیر کرده همین‌ سوال است که در جواب باید گفت؛ شاخص کل بورس در ابتدای سال با 510هزار واحد شروع به کار کرد و رشدی 4برابری داشت و بعد از ثبت سقف تاریخی خود درحال‌حاضر کمتر از 20 درصد اصلاح داشته است. بر این اساس، آیا فعلا می‌توان حرف از ریزش زد؟ بدیهی است که خیر. البته هستند نمادهایی که اصلاحاتی بیشتر از شاخص را تجربه کردند، ولی با توجه به رشد عجیب از ابتدای سال شاید بی‌مهری باشد که به بازار بدبین بود. مسلما اگر کمی تجربه سهام‌داران بیشتر بود، به این زودی سیگنال‌های منفی در مورد بازار داده نمی‌شد.
 
نقش سهام‌داران تازه‌وارد به بورس در اصلاح اخیر چیست؟
افراد جدیدالورود به بازار در این مدت کم نبودند و متاسفانه به خاطر نداشتن آموزش با دید رویاپردازانه وارد بازار سرمایه شدند و تصور می‌کردند بازار بورس بدون توقف رشد خواهد کرد. یعنی افرادی که خارج از بازار بورس در بهترین حالت سود بانکی 20درصدی در یک سال می‌گرفتند، به طمع سود 100 درصدی در یک‌ماه وارد بازار شدند که این موضوع بیشتر به دلیل ناآگاهی و جوسازی‌های موجود در جامعه است. شاید اگر اندکی آموزش و آشنایی به بازار سرمایه قبل از ورود به این افراد ارائه می‌شد، نه آن صف خرید نشستن‌های بی دلیل را شاهد بودیم و نه این‌گونه صف فروش نشستن‌ها را.
چه اخباری بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد بورس طی دو هفته اخیر  گذاشتند؟
برخی اخبار مانند عدم عرضه دارا دوم، کم‌کردن اعتبارات در کارگزاری‌ها، کاهش نسبت سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، کاهش قیمت دلار و طلا، پیش‌فروش نفت توسط دولت و... مزید بر علت شدند تا سرعت این اصلاح تندتر شود و مطمئنا با برطرف شدن این مسائل احتمال بازگشت اعتماد بین سهام‌داران وجود دارد. این در حالی است که از دیگر مسائل بسیار مهم پیش روی اقتصاد کشور و به تبع آن بازار سرمایه بحث انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست که می‌تواند بر آینده بورس تاثیرگذار باشد.

 روزهای پیش رو در بازار راچگونه ارزیابی می‌کنید؟
به اعتقاد من این روند اصلاحی است و باید منتظر ساطع‌شدن پالس‌های مثبت و واکنش بازار به آن‌ها بود، کما این‌که بحث افزایش اعتبارات کارگزاری‌ها  به 20 درصد و افزایش نسبت سهام در دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت به 15درصد، اولین قدم در این مسیر بود. البته بعد از اتمام اصلاح قیمتی احتمالا مدتی نیز اصلاح زمانی خواهیم داشت و به قول معروف کف‌سازی (بسترسازی) برای شروع روند صعودی بعدی که احتمالا با شیب ملایم‌تری باشد صورت می‌گیرد و در نهایت در پاییز دوباره شاهد موج صعودی بعدی بورس خواهیم بود.

 در چنین شرایطی وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به این‌که نمادهای این صنعت بورسی در مدت اخیر بیش از 50درصد با افت قیمت روبه‌رو بودند، در صورت متعادل‌شدن بازار، از نظر قیمتی جذاب هستند و می‌توانند مورد توجه و اقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرند.

 آیا می‌توان انتظار رشد چشمگیری را از گروه خودرویی داشت؟
دو نکته در این باره وجود دارد؛ اول این‌که خارج از بحث ارزشمندی این صنعت، خودرویی‌ها همیشه مورد توجه بازار سرمایه بوده‌اند و همین موضوع سهام‌داران را به آینده این گروه امیدوار می‌کند. از سوی دیگر، تا زمانی‌که روند بورس به این شکل نزولی یا نوسانی باشد، از صعود چشمگیر خودرویی‌ها خبری نخواهد بود.

بازار دوباره تحلیل‌محور خواهد شد

حمید میرمعینی -کارشناس بازار سهام


چه عواملی بورس را به این روز انداخت؟
این روند از مدت‌ها قابل پیش‌بینی بود، اما در این بین اتفاقاتی افتاد که روند اصلاحی را با سرعت بیشتری مواجه کرد. از جمله این اتفاقات، آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت بود که باعث افزایش فشار فروش شد و همچنین حواشی و عملکرد ضعیفی که بر سر عرضه صندوق ETF پالایشی یا همان دارا دوم رخ داد. این اتفاقات باعث شد سهام‌داران دچار این حس شوند که دیگر دولت نمی‌خواهد مانند گذشته از بازار حمایت کند. در این رابطه، افزایش نرخ سود بانکی به‌صورت خزنده طی چند وقت اخیر و همچنین عرضه اوراق سلف نفتی - هرچند لغو شد - موجبات آن را فراهم آورد که بازار سهام یک اصلاح شدید را تجربه کند.

 با توجه به اصلاحی که بورس تجربه کرد، با چه تغییری روبه‌رو خواهد بود؟
طی مدتی که بورس بر مدار رشد حرکت کرد، شرکت‌های دارایی‌محور در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفتند. اما به نظر می‌رسد از این به بعد شرکت‌هایی که سودساز خواهند بود مورد اقبال قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، بازار دوباره تحلیل‌محور خواهد شد. این اتفاق بسیار خوبی است که رخ می‌دهد و دیگر از رشدهای هیجانی که در این مدت ایجاد شد، خبری نخواهد بود. به بیان دیگر بورس واقع‌گرایانه به مسیر خود ادامه خواهد داد، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران خرد باید توجه کنند که وارد هر سهمی نشوند، چراکه ریسک آن بسیار بالا خواهد بود.

 در چنین شرایطی آیا ریسک سرمایه گذاری در بورس افزایش خواهد یافت؟
بورس یک بازار مبتنی بر ریسک است. این ریسک در دوره‌های مختلف فراز و فرود دارد. اما زمانی که قیمت بسیاری از سهم‌ها با افزایش چند برابری روبه‌رو می‌شود، قدر مسلم ریسک خرید نیز افزایش می‌یابد. بنابراین به‌صورت کلی، کسانی که قصد ماندگاری در بازار سرمایه را دارند، باید به این نکته توجه کنند که به‌صورت کلی بورس دارای ریسک است و آن‌ها نمی‌توانند همیشه توقع داشته باشند تا سهامشان هر روز با حرکت مثبت حداکثری همراه باشد.

آیا کماکان بازدهی بورس به‌رغم این نزول‌ها از بازارهای رقیب بیشتر خواهد بود؟
بله؛ اگر مردم با دید میان‌مدت و بلندمدت به بورس نگاه کنند، به‌طور قطع می‌توانند به بازدهی مناسبی دست پیدا کنند که با بازارهای موازی از جمله، طلا و سکه، مسکن، ارز و خودرو به هیچ عنوان قابل‌مقایسه نخواهد بود. این در حالی است که بورس دیگر مانند چند وقت گذشته بازدهی نخواهد داشت. بنابراین سهام‌داران خرد به این نکته توجه کنند بهتر است انتظارات خود را تعدیل کنند و از همه مهم‌تر استراتژی خود را تغییر دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =