تعویض روغن‌ موتور

در نخستین‌ نگاه شاید تصور کنید بهترین حالت برای تعویض روغن‌موتور این باشد که بگذارید حداقل یک شب خودرو در پارکینگ متوقف شود و صبح روز بعد روغنی که از تمام قطعات موتور ریزش کرده و به‌درون مخزن کارتل ریخته شده است را تعویض کنید.

به گزارش «اخبار خودرو»، در نخستین‌ نگاه شاید تصور کنید بهترین حالت برای تعویض روغن‌موتور این باشد که بگذارید حداقل یک شب خودرو در پارکینگ متوقف شود و صبح روز بعد روغنی که از تمام قطعات موتور ریزش کرده و به‌درون مخزن کارتل ریخته شده است را تعویض کنید. با این وجود آیا می‌توان تصور کرد که در این روش ممکن است تمام ذرات روغن قدیمی از موتور خودرو خارج نشود؟ به‌نظرتان دما عاملی برای خروج راحت‌تر روغن از محفظه‌های روانکاری نیست؟ همچنین آیا تا به‌حال سخنی درباره شرایط عملکرد روغن‌ها در دمای بالای ۹۳ درجه سانتی‌گراد به‌گوشتان خورده است؟ هنگامی که مشغول مرور این سوالات در ذهن خود هستید، درنهایت به‌سوال مهم‌تری خواهید رسید که پاسخ آن را وب‌سایت معتبر هات‌رود (Hotrod) به‌شکل تخصصی داده است. 

توصیه مکانیک‌ها برای تعویض گرم روغن‌موتور چه‌دلیلی دارد؟
برخلاف دستورالعمل‌هایی که برخی سازندگان خودرو در دفترچه راهنمای محصولات خود مطرح می‌کنند، کارشناسان حوزه روانکار بر این عقیده‌اند که روانکار اصلی خودرو باید درشرایطی که هنوز داغ است تعویض شود. 
درعین‌حال متخصصان برای تایید این ادعا سه‌دلیل اساسی ارائه می‌دهند. دلیل نخست به‌خواص ویسکوزیته روغن‌موتورها ارتباط دارد و زمانی که دمای روغن بالا می‌رود (بالاتر از ۹۰ درجه سانتی‌گراد) مولکول‌های آن غشای نازک‌تری از روانکار را روی سطح موتور ایجاد می‌کنند و به‌همین دلیل برای خروج از سطح موتور نسبت به‌شرایط سرد بودن موتور سرعت بیش‌تری دارند. 
دومین دلیل به‌شرایط فیزیکی موتور در حالت گرم بودن آن مربوط است و در این شرایط آلاینده‌های بیش‌تری نسبت به‌زمان سرد بودن روغن در آن معلق شده و همراه با روغن تخلیه می‌شود. 
بنابراین احتمال تخلیه آلاینده‌ها درشرایط گرم بودن روغن بسیار بیش‌تر از وقتی است که موتور سرد شده است. درنهایت سومین دلیل مربوط به‌استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌ درساخت موتور و قطعات پیچیده‌تر سرسیلندر نسبت به‌گذشته است؛ از سیستم تغییر زمان‌بندی باز شدن سوپاپ‌ها گرفته تا پاشش مستقیم سوخت و حتی متغیر شدن ضریب تراکم سبب می‌شود مجاری بیش‌تری برای روانکاری در خودرو ایجاد شود و برای اینکه تمام روغن موجود در موتور از این مجاری خارج شود، اقدام به‌تخلیه و تعویض روغن دردمای سرد گزینه مناسبی نیست؛ بلکه درصورت بالا بودن دمای روغن، سرعت خروج آن از این مجاری افزایش می‌یابد. درنهایت توصیه کارشناسان این است که در شرایط گرم بودن موتور و هنگام تعویض روغن حداقل نیم‌ساعت به‌خودرو زمان دهید تا تمام روغن موجود در پیشرانه خارج شود و سپس اقدام به‌ریختن روغن جدید کنید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =