لنت‌ترمزهای وارداتی

«نرخ یورو امروز به‌بیش از 30 هزار تومان در بازار آزاد رسید و یکی از مواداولیه‌های وارداتی گرافیت است که به‌نقدینگی بسیار زیادی احتیاج دارد. این درحالی است که شرکت‌ها قادر به‌دریافت وام از بانک‌ها به‌دلیل درصد بالای بهره نیستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید در شرایط فعلی که قیمت ارز بی‌ثبات شده و هر روز قیمت‌ها در حال افزایش است، کار مشکلی است و در این زمینه تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه هستند. در این بحث شرکت‌های قطعه‌ساز به‌خصوص شرکت‌هایی که بخش بزرگی از تولیدشان به تامین مواداولیه از خارج کشور بستگی دارد، با چالش‌های به‌مراتب بزرگ‌تری مواجه هستند. صنعت لنت کشور با وابستگی به‌تامین بخشی از مواداولیه به‌واردات، تحت‌تاثیر شدید قیمت ارز قرار گرفته است. درهمین زمینه محمود عسگری، دبیر انجمن «صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور» با بیان اینکه صنعت تولید لنت با مشکل تامین مواداولیه مواجه است، درخصوص بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان در شرایط فعلی به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «مساله ارز در حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به‌افزایش شدید قیمت ارز، اصولا تفاوتی بین ارز نیمایی و ارز آزاد وجود ندارد و مهم‌تر اینکه دیگر ارزی به‌تولیدکنندگان تخصیص داده نمی‌شود.» وی با بیان اینکه درحال حاضر برای واردات مواداولیه تولید لنت باید نقدینگی بسیاری دراختیار شرکت‌ها قرار داده شود، می‌افزاید: «نرخ یورو امروز به‌بیش از 30 هزار تومان در بازار آزاد رسید و یکی از مواداولیه‌های وارداتی گرافیت است که به‌نقدینگی بسیار زیادی احتیاج دارد. این درحالی است که شرکت‌ها قادر به‌دریافت وام از بانک‌ها به‌دلیل درصد بالای بهره نیستند.» دبیر انجمن «صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور» بااشاره به‌افزایش شدید قیمت گرافیت اظهار می‌کند: «قیمت گرافیت به بیش از 20 هزار تومان در هر کیلو رسیده است و باید در این بخش واردات داشته باشیم، اما متاسفانه ارزی تخصیص داده نمی‌شود. موردی که می‌تواند در آینده مشکل‌ساز شود.»
محمود عسگری درخصوص تولیدات زیرپله‌ای در حوزه لنت می‌گوید: «یکی از معضلات تولید لنت، بحث واحدهای زیرپله‌ای است که مشخص نیست با چه‌مواد غیراستانداری به‌تولید لنت می‌پردازند.»
وی با هشدار نسبت به‌استفاده از محصولات زیرپله‌ای و نامرغوب تاکید می‌کند: «لنت‌هایی به‌بازار عرضه شده که حتی قیمت‌های بسیار بالایی دارند. این محصولات با برندهای مختلفی عرضه می‌شوند و هیچ اعتماد و اطمینانی به‌این قطعات نیست.»
دبیر انجمن «صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور» با بیان اینکه قرار است با همکاری سازمان استاندارد نسبت به‌ساماندهی بازار لنت اقدام شود، می‌افزاید: «قرار است با حضور نماینده سازمان ملی استاندارد از لنت‌های موجود در بازار تست گرفته شود و برندهایی که مجوز ندارد، سامان داده شوند و برندهایی که ایجاد شده‌اند اما مجوز تولید ندارند، جمع‌آوری خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =