هیوندای الانترا

جدیدترین گذرموقت‌های مشاهده‌شده در تهران یکی از همان خودروهای اقتصادی و ارزان‌ است که از مناطق آزاد کشور پس از دریافت پلاک گذرموقت راهی جاده‌های کشور شده، این خودرو که یک دستگاه هیوندای الانترا نسل پنجم است، شاید در نگاه نخست چندان جلب‌توجه نکند. اما زمانی خاص بودن آن نمایان می‌شود که به نمای عقبی آن نیم‌نگاهی داشته باشید.

به گزارش «اخبار خودرو»،همیشه وقتی صحبت از خودروهای گذرموقت به‌میان می‌آید، ناخودآگاه تصویری از سوپراسپرت‌ها  یا خودروهای لوکس در ذهن تداعی می‌شود زیرا به‌طور معمول امکان واردات رسمی آن‌ها به کشور فراهم نیست. اما گاهی در این بین خودروهای اقتصادی و ارزان‌ هم پس از اخذ مجوزهای لازم و دریافت پلاک گذرموقت، راهی خاک اصلی کشور می‌شوند. البته عموما این خودروها ویژه مناطق آزاد کشور هستند که با مرخصی سالانه راهی خاک اصلی کشور می‌شوند.
جدیدترین گذرموقت‌های مشاهده‌شده در تهران یکی از همان خودروهای اقتصادی و ارزان‌ است که از مناطق آزاد کشور پس از دریافت پلاک گذرموقت راهی جاده‌های کشور شده، این خودرو که یک دستگاه هیوندای الانترا نسل پنجم است، شاید در نگاه نخست چندان جلب‌توجه نکند. اما زمانی خاص بودن آن نمایان می‌شود که به نمای عقبی آن نیم‌نگاهی داشته باشید. زیرا این خودرو برخلاف تمام نمونه‌های واردشده به کشور، از نوع هاچ‌بک است. در ادامه با ویژگی‌های این محصول بیشتر آشنا می‌شوید.

  تاریخچه هیوندای الانترا
شرکت خودروسازی هیوندای نخستین‌بار در سال 1990 با معرفی نسل اول الانترا، توانست وارد رقابت با سدان‌های متوسط شهری شود و از آن زمان تاکنون هفت نسل از آن را به بازارهای جهانی صادر کرده است. البته این خودروساز کره‌ای در سال‌های بعد با معرفی نسخه هاچ‌بک، توانست سهم بیشتری از بازار را به‌خود اختصاص دهد. الانترا؛ نامی آشنا برای مصرف‌کنندگان ایرانی است. زیرا از همان ابتدا شاهد ورود و عرضه آن به بازار کشور بوده‌ایم. نسل دوم الانترا در ایران به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو هرگز عرضه نشد اما نسل سوم آن با نام آوانته توانست موفقیت قابل‌توجهی را به‌دست آورد. همچنین نسل‌های چهارم، پنجم و ششم آن نیز به ترتیب توانستند پس از عرضه جهانی راهی ایران شوند.
در این بین نسل پنجم به‌دلیل تیراژ بالا در واردات، موفق به ثبت رکوردی تازه در تمام دوره‌های عرضه الانترا به کشور شد. اما از آن‌جاکه نسل ششم در آخرین ماه‌های آزاد بودن واردات خودرو به کشور عرضه شد، نتوانست مانند نسل قبلی فروش قابل‌توجهی داشته باشد. آخرین نسل آن که حدودا یک‌سال از معرفی‌اش می‌گذرد، تاکنون به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو، موفق به راهیابی به بازار ایران نشده است.

  طراحی نسخه هاچ‌بک
همان‌طور که گفته شد این خودرو گذرموقت یک دستگاه هیوندای الانتراMD است که به‌عنوان پنجمین نسل، از سال 2010 تا 2015 به بازارهای جهانی عرضه شد. این مدل علاوه‌بر نسخه سدان، با نسخه هاچ‌بک نیز به برخی کشورها عرضه شده است اما متاسفانه بازار ایران هرگز نتوانست به‌صورت رسمی میزبان نسخه هاچ‌بک باشد. البته این مدل به تعداد محدودی به مناطق آزاد کشور راه یافته که خودرو موردنظر نیز یکی از همین نمونه‌هاست.
هیوندای الانترا هاچ‌بک در نمای جلو تفاوت چندانی با نسخه سدان ندارد و تنها در برخی جزئیات نظیر گرافیک داخلی، جلوپنجره و دریچه‌های ورودی هوای روی سپر متفاوت است. اما پروفیل جانبی و نمای عقب کاملا تفاوت دارد. البته این موارد باعث نشده است زبان طراحی هیوندای تغییر کند و محصولی کاملا متفاوت به بازار عرضه شود. 
در نمای عقب چراغ‌هایی شبیه نسخه سدان تعبیه شده که تنها تغییرات جزیی به خود دیده است. در کابین نیز هیچ تفاوتی بین نسخه سدان و هاچ‌بک الانترا دیده نمی‌شود. در‌واقع طراحی فضای کابین الهام‌گرفته از محصولات رده بالاتر هیوندای نظیر سوناتا و آزراست.

   مشخصات فنی قوای محرکه
نسل پنجم هیوندای الانترا تنها با مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ایران وارد شدند. این خودرو از پیشرانه‌خطی ۴سیلندر ۱۶سوپاپ به حجم دقیق ۱۷۹۷‌سی‌سی سود می‌برد و خروجی به میزان ۱۴۸اسب‌بخار و ۱۷۸نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و در اختیار محـــــور جلو خودرو قرار می‌دهد. 
این پیشرانه با جعبه‌دنده ۶سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک ترکیب می‌شود و به این ترتیب مجموعه یاد‌شده، شتاب صفر تا یک‌صد کیلومتر برابر 10.2‌ثانیه‌ای به الانترا می‌دهد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی الانترا 7.1 لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر عنوان شده است که باتوجه به کیفیت سوخت و شرایط جوی در ایران، این عدد با افزایش ناچیزی همراه می‌شود.
تجهیزات ایمنی استاندارد برای همه تیپ‌های الانترا ۲۰۱۴ شامل ترمزهای دیسکی با سیستم ضدقفل در هر ۴چرخ، سیستم کنترل در سربالایی، کنترل پایداری و کشش، کیسه‌های هوای جانبی برای سرنشینان جلو، کیسه‌های هوای پرده‌ای در هر دو طرف است، البته دوربین دیدعقب برای تیپ SE قابل سفارش و برای دو تیپ دیگر جزو تجهیزات استاندارد محسوب می‌شود. 
سیستم Blue Link Telematik فقط در تیپ 
Limited قابل‌سفارش است و امکاناتی نظیر دسترسی از راه‌دور، کمک‌های اضطراری، بازیابی خودرو سرقتی و 
geo- fencing که به والدین اجازه تعیین محدوده حرکت برای رانندگان نوجوان را ارائه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =