سیستم ترمز

یک ضعف کلی که در سال‌های متمادی وجود داشت، این بود که به لنت‌ترمز چندان تخصصی نگاه نمی‌کردند. به‌همین‌دلیل امروزه به جرأت می‌توانم بگویم بیش‌از 90درصد تعمیرکاران خودرویی‌ ما تخصص سیستم ترمز را ندارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودرو از هزاران قطعه تشکیل شده است اما این قطعات پس‌از مدتی مستهلک می‌شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. یکی از قطعاتی که بر امنیت خودرو و سرنشنیان آن تاثیر می‌گذارد، قطعات مربوط به ترمز خودرو است. تعویض قطعات مربوط به لنت نیازمند دقت و تجربه بالاست. در سال‌های اخیر تعمیرات خودرو یک تخصص به‌شمار می‌رود و افراد به‌شکل تخصصی روی بخش‌های مختلف خودرو ازجمله برق، جلوبندی، رنگ و... کار می‌کنند. در بخش تعمیرات وبه‌خصوص ترمز، نیازمند رویکرد تخصصی‌تری هستیم. در همین زمینه، با علی بختیاری؛ فعال بازار لنت به گفت‌وگو پرداختیم.

 وضعیت فروش لنت و به‌طور کلی لوازم یدکی در سال‌های اخیر چه تغییراتی داشته است؟
طی سال‌های اخیر نحوه فروش لوازم یدکی تغییر کرد و توانستیم پخش در مناطقی را که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است، بهبود ببخشیم. درواقع  لنت ترمز کالای پرمصرفی به‌شمار می‌رود، اصولا نگاه به این کالا در بحث تولید و فروش چگونه است؟
یک ضعف کلی که در سال‌های متمادی وجود داشت، این بود که به لنت‌ترمز چندان تخصصی نگاه نمی‌کردند. به‌همین‌دلیل امروزه به جرأت می‌توانم بگویم بیش‌از 90درصد تعمیرکاران خودرویی‌ ما تخصص سیستم ترمز را ندارند. با اعمال یک‌سری تغییرات، واسطه‌ها را حذف و همچنین مصرف‌کننده را به‌طور مستقیم با تولیدکننده مرتبط کردیم. زیرا با حذف واسطه‌ها، بحث فروش به‌صورت سیستمی درآمد. به این ترتیب پخش لنت را از منطقه کوچکی در تهران به کل شهر و سپس در تمام کشور گسترش دادیم. در ادامه فعالیت‌های خود توانستیم سیستم فروش اینترنتی را برای مصرف‌کننده نهایی فعال کنیم. ضمن این‌که پخش مویرگی را هم در سطح کشور آغاز کرده‌ایم.

یعنی از اطلاعات و دانش کافی درخصوص سیستم ترمز، این سیستم چیست و چگونه کار می‌کند، برخوردار نیستند. بر این اساس، سال‌ها در این حوزه تحقیق کردیم و دوره‌های آموزشی را در مکان‌های مختلف و درزمینه سیستم ترمز برقی و مکانیکی و... گذراندیم. درنهایت چند مرکز تخصصی لنت ترمز در شهر تهران راه‌اندازی کردیم.
 به‌گفته اتحادیه تعمیرکاران تمام مکانیک‌های عضو این اتحادیه دوره‌های لازم را گذرانده‌اند...
بله؛ این افراد دوره‌دیده هستند، اما دوره جامع را نگذرانده‌اند. به‌عنوان‌مثال در کلاس‌های 60ساعته به مکانیک‌ها آموزش داده می‌شود. اما آیا 60 ساعت دوره آموزشی برای تعمیر خودرو به‌عنوان وسیله‌ای که با جان و زندگی مردم سروکار دارد، کافی است؟ 
به‌همین‌دلیل اگر قطعه‌ای در خودرو خراب ‌شود ازجمله دیسک یا بلبرینگ چرخ، بسیاری از تعمیرکاران آن را به لنت ترمز مرتبط می‌کنند. چراکه تخصصی به لنت ترمز نگاه نمی‌شود. بیش‌از 80‌درصد ایراداتی که مکانیک‌ها به لنت‌ها می‌گیرند، اصولا ربطی به این قطعه ندارد. 
بارها پیش آمده فردی به 5 تعمیرکار مختلف مراجعه کرده است، اما او نتوانسته مشکل را حل کند، یا از سه برند مختلف لنت در مدت زمان کوتاهی استفاده کرده، اما مشکل حل نشده، حال ممکن است این مشکل به دلیل تاب‌برداشتن دیسک‌ها و... باشد، حتی گاهی نمایندگی‌ها هم در حل مشکلات مربوط به سیستم ترمز اشتباه می‌کنند.

 مصرف‌کننده چگونه باید از تعویض لنت خود اطمینان حاصل کند؟
قبلا تعمیرکاران، کار برق خودرو را هم انجام می‌دادند و استارت و موارد این چنینی را هم تعمیر می‌کردند. به‌تدریج مردم متوجه شدند این یک تخصص است و کسی که کارش برق خودرو است، وظیفه دیگری دارد. بنابراین، این تخصص از بدنه مکانیکی‌ها جدا شد و صنف دیگری تشکیل داد. این افراد اجازه دارند به مباحث تعمیرات دینام، کولر و وسایل برقی خودرو ورود پیدا کنند. در همین قسمت، بخش دیگر جدا و تعمیرات ای‌سی‌یو از برق خودرو منفک شد. درحال‌حاضر یک باتری‌ساز معمولی دانش تعمیر ای‌سی‌یو را ندارد. همچنین بحث تعمیر جلوبندی از بدنه مکانیکی مجزاست. در گذشته کاربراتورسازی‌ها هم از مکانیکی‌ها جدا بودند. سیستم ترمز هم که یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های خودرو است، باید از بدنه مکانیکی‌ها جدا ‌شود. اما تعمیرکاران ما همچنان با ابزار سنتی لنت‌ترمز را تعویض می‌کنند. درحالی‌که اولین عامل تاثیرگذار در ایمنی خودرو  سیستم ترمز است. چراکه هم بر ایمنی سرنشین تاثیر می‌گذارد و هم بر ایمنی عابران و رانندگان در خیابان‌ها و جاده‌ها.

 چه تفاوتی بین لنت خودروها اعم از خودروهای لوکس یا معمولی وجود دارد؟
از متریالی که برای لنت پراید استفاده می‌شود، برای خودرو پورشه هم استفاده می‌شود. اما ممکن است برای تولیدکننده  وزن و قالب‌هایی که استفاده می‌کند، هزینه‌بر باشد. یعنی احتمالا متریالی که به‌اندازه 5لنت پراید است، برای لنت پورشه استفاده شود.

 درحال‌حاضر موضوع فروش اینترنتی لنت به چه صورت است؟
فروش اینترنتی چندان بالا نیست. زیرا مصرف‌کننده در فضای مجازی با حجم انبوه اطلاعات مواجه است که باعث می‌شود سردرگم شود. برای برخی سایت‌ها کیفیت اهمیت چندانی ندارد و بیشتر روی قیمت کار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال قیمت لنت پراید را 40هزار تومان اعلام می‌کنند، درصورتی‌که در بازار قیمت این لنت 50هزارتومان است و سایت‌های فروش هم با رقم 40هزارتومانی موجودی ندارند. نظارتی هم بر فروش اینترنتی نیست و حتی سایت‌های مطرح به‌راحتی جنس تقلبی را با قیمت‌ها سلیقه‌ای به‌فروش می‌رسانند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =