فراری

باتوجه به این‌که هیچگاه فرصت نشد فراری به‌شکل رسمی در بازار خودرو ایران حضور داشته باشد، شاید این محبوبیت بالا نزد ایرانیان برای این اسپرت ساز ایتالیایی کمی عجیب به‌نظر برسد اما باید اعتراف کرد فراری در سطح جهانی آنقدر محبوب است که ایران نیز از این امر مستثنا نیست.

 به گزارش «اخبار خودرو»،فِراری یکی از معتبرترین برندهای فعال در زمینه تولید خودروهای اسپرت در جهان است که نزد ما ایرانی‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. باتوجه به این‌که هیچگاه فرصت نشد فراری به‌شکل رسمی در بازار خودرو ایران حضور داشته باشد، شاید این محبوبیت بالا نزد ایرانیان برای این اسپرت ساز ایتالیایی کمی عجیب به‌نظر برسد اما باید اعتراف کرد فراری در سطح جهانی آنقدر محبوب است که ایران نیز از این امر مستثنا نیست. به‌هرحال این برند خوشنام و پرطرفدار ۸۱ساله شد و همین روزها نیز شاهد سالگرد تاسیس آن بودیم. این پیرمرد ایتالیایی با سپری‌کردن ۸دهه‌ از عمر خود، همچنان قلبی جوان دارد و دست به ساخت خودروهای هیجانانگیز می‌زند و بازار هدفش جوان‌های عشق‌سرعت است. به‌همین مناسبت قصد داریم بیش‌از پیش با فراری آشنا شویم. بی‌شک محبوبیت بالای برندی که هرگز در این بازار حضور نداشته است شاید کمی عجیب به‌نظر برسد به‌همین‌دلیل در ادامه قصد داریم پاسخی برای این سوال پیدا کنیم. 


از انزو فراری تا فیات
تاریخ تاسیس کمپانی فراری ۱۳سپتامبر ۱۹۳۹ عنوان شده است. انزو فراری که عاشق مسابقات اتومبیلرانی بود، در سال ۱۹۲۹ تیم اتومبیلرانی خود به‌نام اسکودریا فراری را راه‌اندازی کرد. وی ابتدا از خودروهای آلفارومئو برای مسابقات استفاده می‌کرد. 
در سال ۱۹۳۳ آلفارومئو کنار کشید و پنج سال بعد تیم مسابقات خود را تشکیل داد و انزو فراری به‌عنوان مدیر بخش مسابقات استخدام شد. انزو فقط یک‌سال بعد از بخش مسابقات آلفارومئو خارج شد تا تیم و خودروهای اختصاصی خود را داشته باشد؛ اما ازآنجاکه طبق قرارداد استفاده از نام فراری امکان‌پذیر ‌نبود، نام Auto Avio Costruzioni را که به‌صورت مخفف AAC شناخته می‌شود، انتخاب کرد. نخستین خودرو مسابقه‌ای وی به‌نام AAC 815 در سال ۱۹۴۰ ساخته شد. پس از آن انزو در سال ۱۹۴۷ خودرو مسابقه‌ای فراری 125S را تولید کرد که به‌عنوان اولین خودرویی که تحت‌برند فراری ساخته شده است، شناخته می‌شود. 
در سال ۱۹۶۹ فیات ۵۰‌درصد سهام فراری را خرید. زمانی‌که انزو فراری در سال ۱۹۸۸ درگذشت، مالکیت فیات به ۹۰درصد رسید تا این برند ایتالیایی را به‌عنوان مالک اصلی فراری بشناسیم. در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ فراری بعد از سال‌ها، از گروه بزرگ فیات-کرایسلر جدا شد و درحال‌حاضر تحت‌مالکیت این گروه قرار ندارد.


اسب‌های فعلی فراری
فراری همیشه به تولید سوپراسپرت‌های سریع و گران‌ شهرت دارد. این خودروساز در سال ۲۰۰۲ هایپرکاری به‌نام فراری انزو را معرفی کرد. این نام به پاس قدردانی از زحماتی بود که انزو فراری موسس این برند  کشیده بود. 
این خودرو خاص فراری؛ یک هایپرکار تولید محدود بود که تنها ۴۰۰دستگاه از آن تولید شد. درحال‌حاضر 488، 812 Superfast، GTC4Lusso، Prtofino، Roma، F8 Tributo، SF90 Stradale و Monza SP اسامی سوپراسپرت‌هایی است که فراری به بازار جهانی عرضه می‌کند. این ۸سوپراسپرت ویترین فراری در سال۲۰۲۰ هستند و جدیدترین آن مدل روماست. 
این سوپراسپرت ۲+۲ مجهز به پیشرانه V8 از سال جاری وارد خط‌تولید فراری شده است و جدیدترین اسب سرکش ایتالیا محسوب می‌شود. پیشرانه روما ۳.۹لیتر حجم دارد و به‌لطف توربوشارژر ۶۲۰‌اسب‌بخار قدرت و ۷۶۱نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. روما شتاب ۳.۴ ثانیه‌ای دارد و حداکثر سرعتش ۳۲۰کیلومتر بر ساعت است. 
اما قدیمی‌ترین مدلی که امسال پرونده تولید آن بسته می‌شود، مدل 488 است که تولید آن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. 
جالب آنکه رکورد گران‌ترین خــــودرو فروخته‌شده در تاریخ در اختیار فراری و مدل افسانه‌ای 250 GTO متعلق به سال ۱۹۶۳ اســـــت که در سال ۲۰۱۸ به قیمت باورنکردنی ۷۰میلیون‌دلار فروخته شد.


فیلم «Ford V Ferrari»
جایگاه فراری در صنعت خودرو آنقدر خاص است که یک فیلم سینمایی نیز درباره آن ساخته شد. فیلم «فورد در برابر فراری»؛ یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر زندگینامه‌ای-درام به کارگردانی جیمز منگولد است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. فیلمنامه این فیلم توسط جیسون کلر و براساس رخدادهای واقعی به نگارش درآمده است. 
فیلم، داستان زندگی و رفاقت پیچیده کن مایلز و کارول شلبی و همچنین داستان تولد خودرو افسانه‌ای فورد GT را به تصویر می‌کشد. این دو اوایل دهه۶۰ توسط شرکت فورد استخدام می‌شوند تا ماشین مسابقه‌ قدرتمندی بسازند که بتواند فراری را در رقابت‌های لمانز شکست دهد. 
کریستین بیل، مت دیمون، جان برنثال، کاترینا بلف، نوآ جوپ و جی‌جی فیلد ستارگان این فیلم هستند. فیلم «فورد در برابر فراری» بیانگر اصالت و حضور قدرتمند این کمپانی خودروسازی است و جایگاه بالای فراری را در عرصه مسابقات اتومبیلرانی به تصویر می‌کشد.


فراری در ایران
به‌رغم‌آنکه هیچگاه فراری به‌صورت رسمی در ایران عرضه نشده است اما حضور خودروهای این برند در کشور به سال‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد. در آن دوران تعداد محدودی از مدل‌های مختلف فراری وارد کشور شد که متعلق به دربار و همچنین چهره‌های معروف سیاسی، هنری و ... بود. بعد از انقلاب چند دستگاه از این فراری‌ها از کشور خارج شدند؛ اما با این حال اکنون تعداد انگشت‌شماری در ایران حضور دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به ۲ دستگاه فراری کلاسیک در موزه خودروهای تاریخی تهران اشاره کرد. 
اما درخصوص فراری‌های مدرن باید گفت هرچند فراری در ایران نمایندگی ندارد و عرضه آن با پلاک ملی ممکن نیست اما بسیاری از علاقه‌مندان، سوپراسپرت‌های این برند را به‌صورت گذرموقت وارد کشور کردند که البته تعدادشان هم کم نیست. علاوه بر این یک دستگاه فراری 458 اسپایدر قرمزرنگ با پلاک منطقه آزاد ارس به‌صورت دائمی در این منطقه آزاد تردد می‌کند. اما مهم‌تر از آن یک دستگاه فراری 458 قرمز است که با مجوزهای خاص توانست پلاک ملی دریافت کند. خودرویی که مدت‌ها سوژه خبرگزاری‌ها بوده و قیمت‌های نجومی آن بر سر زبان‌ها افتاده است. 
درنهایت باید به این نکته اشاره کرد حدود ۷سال پیش زمزه‌های تاسیس نمایندگی فراری در ایران مطرح شد اما باتوجه به بسته شدن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰‌سی‌سی پرونده آن تاکنون بسته مانده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با وجود این که هیچگاه فراری حضور جدی در بازار ایران نداشته اما همیشه ورود سوپراسپرت‌های این برند ایتالیایی به ایران با سروصدای زیادی همراه بوده و همین‌امر باعث می‌شود فراری جایگاه متمایز خود در صنعت خودرو جهان را در بین ایرانی‌ها حفظ کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =