گازسوز کردن گسترده اتوبوس‌ها هم که حدود یک‌دهه پیش کلید خورد، دیگر تداوم نیافت و طرح‌های جایگزین مینی‌بوس‌های جمع‌آوری‌شده از سطح شهر هم هرگز اجرایی نشده‌اند.

 به گزارش «اخبار خودرو»،حمل‌و‌نقل عمومی تهران شرایط خوبی ندارد و این موضوع حتی در نگاه غیرکارشناسانه هم مشخص است: اتوبوس‌های تهران قدیمی شده‌اند و ورود برخی از آنها به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به دهه 1380 بر می‌گردد؛ گازسوز کردن گسترده اتوبوس‌ها هم که حدود یک‌دهه پیش کلید خورد، دیگر تداوم نیافت و طرح‌های جایگزین مینی‌بوس‌های جمع‌آوری‌شده از سطح شهر هم هرگز اجرایی نشده‌اند. بسیاری از کارشناسان شهری، متهم ردیف اول این وضعیت را دولت می‌دانند که با عدم پرداخت بدهی‌های خود به شهرداری تهران، وضعیت مالی پایتخت را کاملا ناتراز کرده است. در این میان، دولت حتی از پرداخت بدهی‌های قانونی خود به شهرداری هم سر باز زده است و کار به جایی کشیده که صحبت از بدهی انباشته‌ 70هزارمیلیارد‌تومانی دولت به شهرداری به میان آمده است. اما ماجرا دقیقا چیست و دولت چقدر به شهرداری تهران بدهکار است؟

  مطالبات تلنبار‌شده
اما این اوج وخامت وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی تهران نیست. دولت از ابتدای سال جاری تاکنون تنها 10درصد مطالبات قانونی شهرداری از بودجه عمومی را پرداخت کرده، این در حالی است که پایتخت از این منظر هم مطالبات انباشته دارد. بر این اساس، دستکم برخی آمارها نشان می‌دهند شهرداری تهران در پایان دوره مدیریت محمدباقر قالیباف، با حدود 19هزارمیلیاردتومان (به نرخ روز) مطالبه از دولت تحویل داده شده، این در حالی است که مطالبات جدید در سال‌های اخیر هم به این فهرست طولانی اضافه شده‌اند. اما این مطالبات دقیقا شامل چه بخش‌هایی می‌شوند؟ عوارض مستمر در مناطق 22‌گانه شهرداری، عوارض ناشی‌از آرای کمیسیون ماده100 و ماده77، سهم 50درصدی دولت در تخفیفات بافت فرسوده، 50درصد سهم دولت در تملک و ساخت ایستگاه‌های مترو، سهم دولت در یارانه بلیت شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه (یک‌سوم بهای تمام‌شده)، سهم دولت در یارانه بلیت شرکت بهره‌برداری راه‌‌آهن تهران و حومه (یک‌سوم بهای تمام‌شده)، 60درصد سهم شهرداری از محل تخلفات رانندگی وصول‌شده شهر تهران، 50درصد سهم دولت در شرکت راه‌آهن تهران و حومه و موارد دیگر، همه ازجمله مطالباتی هستند که مدیریت شهری تهران باید از دولت طلب کند.

   از دولت شکایت شد، اما باز هم پولی نیامد
روز گذشته اما محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه شهرداری تهران درخواست کمک 4هزارمیلیاردتومانی برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی را به دولت داده است، گفت: «امیدواریم تخصیص اعتبارات در سال جدید بازهم به دقیقه90 نرسد.»
علیخانی با اشاره به این که شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای نیست که دولت بدهی چندهزار میلیاردی خود را به شهرداری پرداخت کند، به مهر گفت: «اما این مساله توجیهی برای عدم‌توجه دولت به مصوبات خود ندارد و نمی‌توان مصوبات مجلس را نادیده گرفت.» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اظهارات اخیر معاون رئیس‌جمهور که گفته بود ما به تعهدات خود برای کمک به شهرداری عمل کرده‌ایم، افزود: «منظور وی پرداخت هزار و 500 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت بود که واقعا در دقیقه90 پرداخت شد البته بخشی از تعهدات محسوب می‌شود.» 
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با اشاره به این که براساس قانون برنامه و بودجه امسال باید حدود 8هزارمیلیارد به حوزه حمل‌و‌نقل عمومی کشور از سوی دولت پرداخت شود، ادامه داد: «شهرداری از این محل، درخواست 4 هزار میلیارد کمک به حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران را داده که در‌حال‌حاضر این موضوع مورد‌بحث قرار گرفته است.» وی با اشاره به این که دولت باید 60درصد درآمدهای حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی را به شهرداری پرداخت کند، گفت: «اما متاسفانه از رقمی که در سال گذشته بالغ‌بر 700میلیاردتومان بوده تنها 30میلیارد پرداخت شده است.» علیخانی ادامه داد: «حدود 10سال است که درآمد شهرداری از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت نشده و حتی شهردار اسبق تهران، به‌خاطر عدم پرداخت، از دولت شکایت کرد و دولت محکوم شد اما از مبلغ محکومیت هزار میلیاردی دولت هنوز پرداختی صورت نگرفته است.»

   پرداختی‌های دولت چقدر بود؟
با این همه، تلاش‌هایی هم برای تسویه دیون دولت به شهرداری تهران صورت گرفته است. در اردیبهشت ماه حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران درخصوص بدهی‌های دولت به شهرداری تهران که گفته می‌شد به حدود 70 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: «بدهی‌های دولت به شهرداری 70هزارمیلیارد تومان نیست. درواقع ردیف‌هایی که دولت براساس آن به شهرداری بدهی دارد، در اسناد قانون بالادستی احصا شده است، مانند بدهی سنواتی یا در کمک به تجهیز زیرساخت‌های حوزه حمل‌و‌نقل عمومی و تامین ارز موردنیاز برای این حوزه. به عبارت دیگر، بیش‌از 5هزارمیلیاردتومان به روش‌های مختلف مانند تهاتر و اوراق دریافت شده است و این روند ادامه دارد.»
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم پیش‌تر درخصوص دیون دولت به شهرداری به فارس گفت: «دولت حدود 3 تا 4 هزارمیلیارد تومان از دیون خود را از طریق تهاتر پرداخت کرده، این در حالی است که بر‌اساس گزارش‌های شهرداری، دولت حدود 14 تا 15هزارمیلیارد‌تومان بدهی به شهرداری دارد و همچنین باید یک‌میلیارد دلار هم از صندوق توسعه ارزی استفاده کند.» هاشمی اضافه کرد: «البته ساختمان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و ساخت‌و‌سازهایی که بدون مجوز صورت گرفته و پروانه ندارند نیز باید در دیون احصا شوند. »

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =