پلاگین- هیبرید‌ها

تست‌های رسمی ارائه‌شده توسط خودروسازان بیانگر آن است که پلاگین-هیبریدها به‌طور متوسط در هر کیلومتر ۴۴ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، یک تحقیق جدید نشان می‌دهد میزان آلاینده دی‌اکسید کربنی که از خودروهای پلاگین-هیبرید متصاعد می‌شود، تقریبا ۵/۲ برابر بیش‌تر از میزانی است که تست‌های رسمی قبلی اعلام کرده‌‌اند. خودروهای پلاگین-هیبرید از یک موتور الکتریکی بهره می‌گیرند که به یک باتری مجهز است. شارژ مجدد این باتری نیز از طریق وصل شدن به‌پریز برق یا به‌مدد موتور بنزینی یا دیزل خودرو صورت می‌گیرد. 

درحال حاضر پلاگین-هیبریدها ۳ درصد از فروش خودرو در جهان را تشکیل می‌دهند. اما تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط گروه‌های فشار «حمل‌ونقل و محیط‌زیست» و همچنین «صلح سبز» حاکی از آن است که متوسط آلایندگی این خودروها ۱۲۰ گرم دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر است که درمقایسه با ادعای رسمی قبلی یعنی ۴۴ گرم در هر کیلومتر، اختلاف زیادی را نشان می‌دهد. خودروهای برقی پلاگین-هیبرید به‌عنوان جایگزینی پاک برای خودروهای سنتی و همچنین هیبرید‌های متعارف- که قابلیت شارژ از یک منبع بیرونی را ندارند- مطرح می‌شوند و در سال‌های اخیر محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌‌اند. 

نتیجه این تحقیق جدید در زمانی منتشر می‌شود که دولت‌های زیادی مانند دولت بریتانیا در حال تصمیم‌گیری برای ممنوعیت فروش مدل‌های بنزینی، دیزل و هیبریدهای متعارف از سال ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰ هستند. 

گزارش رسمی یا گزارش واقعی

این قابل درک است که در هر صورت پلاگین-هیبریدها باید به‌تردد خود در جاده‌ها ادامه دهند؛ زیرا این خودروها می‌توانند بین ۳۲ تا ۶۴ کیلومتر را به‌صورت تمام‌الکتریکی بپیمایند که درنتیجه به‌طور بالقوه آلایندگی کم‌تری درمقایسه با ‌سایر مدل‌ها دارند. اما تحلیل منتشرشده اخیر توسط گروه‌های «حمل‌ونقل و محیط‌زیست» و «صلح سبز» نشان‌‌گر آن است که آلایندگی این خودروها اختلاف زیادی با میزان مورد ادعای سازندگانشان دارد. 

تست‌های رسمی ارائه‌شده توسط خودروسازان بیانگر آن است که پلاگین-هیبریدها به‌طور متوسط در هر کیلومتر ۴۴ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند. به‌ادعای مقامات رسمی این تست‌ها در یک پیست و تحت‌شرایطی نرمال برگزار شده است. این درحالی است که براساس گزارش اخیر، میانگین واقعی آلایندگی این خودروها ۱۲۰ گرم در هر کیلومتر است. 

به‌گفته گروه‌های فشار محیط‌زیستی برای این تحقیق داده‌های واقعی مربوط به‌کارایی ۲۰ هزار دستگاه خودرو پلاگین-هیبرید از سراسر اروپا گردآوری شده‌ است و این خودروها متعلق به‌رانندگانی بوده که داوطلب شده‌اند گزارش مسافت پیموده و مصرف سوخت‌ خودروهایشان را در اختیار پژوهشگران قرار دهند. 

براساس تحقیقات جدید، میانگین آلایندگی تولیدشده توسط یک مدل خودرو پلاگین-هیبرید در طول عمر کاری‌اش حدود ۲۸ تن دی‌اکسیدکربن است. برای مقایسه باید بدانیم که میانگین آلایندگی تولیدشده توسط یک مدل خودرو بنزینی یا دیزل بین ۳۹ تا ۴۱ تن و آلایندگی یک مدل خودرو پلاگین متعارف در طول عمرش ۳۳ تن است. 

رشد تقاضا برای خودروهای پاک

براساس این ارقام یک مدل خودرو پلاگین-هیبرید تنها حدود یک‌سوم کم‌تر از همتایان بنزینی یا دیزل خود آلایندگی کربنی تولید می‌کند که این میزان بسیار کم‌تر از برآوردهای رسمی است.

مدیران و سران صنعت‌خودرو براین نکته معترفند که تست‌های آزمایشگاهی معمولا میزان دقیق و واقعی آلایندگی را نشان نمی‌دهد؛ اما درعین‌حال این نقد را نیز به‌تحقیقات اخیر وارد دانسته‌اند که در آن از داده‌های تستی مربوط به دو سال پیش استفاده شده است.  

مایک هاوز، رئیس انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» در این‌باره گفته: «خودروهای پلاگین-هیبرید انعطاف‌‌پذیری چشمگیری در برابر فناوری‌ دارند و مسافت قابل پیمایش خودروهای تمام‌الکتریکی در حال افزایش یافتن است و این مساله به‌کاهش آلایندگی‌ و بهبود هوای شهرها منجر خواهد شد.»

به‌گفته هاوز انتظار می‌رود مسافت قابل پیمایش و عملکرد این خودروها بهبود یابد و در آینده شاهد الگوبرداری از این مدل خودروها به‌شکل انبوه باشیم. با این حال «صلح سبز» پلاگین-هیبریدها را «گرگی در لباس میش» می‌داند. 

ربکا نیوسوم، رئیس بخش سیاسی این گروه فشار محیط‌زیستی دراین‌باره می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد این خودروها گزینه‌هایی دوستدار محیط‌زیست باشند؛ اما ادعای کذب خودروسازان درخصوص میزان اندک آلایندگی آن‌ها صرفا حقه‌ای برای ادامه تولید مدل‌های شاسی‌بلند و موتورهای بنزینی و دیزل است.» 

رفتار رانندگان

تحلیل گروه حمل‌ونقل و محیط‌زیست به این نکته اشاره می‌کند که بسیاری از مالکان خودروهای پلاگین-هیبرید به‌ندرت خودروهایشان را شارژ می‌کنند و این بدان معناست که آن‌ها بیش‌تر به‌موتورهای بنزینی یا دیزل خود متکی هستند. 

یکی دیگر از دلایل این است که بسیاری از مدل‌های پلاگین-هیبرید شامل این ویژگی هستند که در روزهای سرد هنگام استارت به‌صورت خودکار موتور بنزینی یا دیزل فعال می‌شود یا اگر راننده ناگهان به‌سرعت خودرو بیفزاید این موتورها فعال می‌شوند. این بدان معناست که میزان آلایندگی پلاگین-هیبریدها تا حد زیادی به‌رفتار رانندگان بستگی دارد.

نیک مولدن، مدیر شرکت امیشن آنالتیکس که در زمینه ارزیابی میزان آلایندگی خودروها تخصص دارد، دراین‌باره گفته است: «اگر شما همواره باتری خودرویتان را شارژ کنید و به‌سفرهای کوتاه بروید، این خودروها میزان بسیار کمی آلایندگی خواهند داشت. اما اگر هرگز باتری آن را شارژ نکنید و شیوه‌ای تهاجمی را در رانندگی پیش بگیرید، میزان آلایندگی آن‌ها تقریبا همتراز با خودروهای بنزینی یا دیزل خواهد بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =