در ابتدا باید گفت به‌دلیل افت ولتاژ، موتورسیکلت شما در زمان استارت توانایی روشن شدن ندارد. این امر ناشی از آن است که باتری نیز همچون قطعات دیگر دارای عمرمفیدی است و تنها در این بازه توان و آمپر لازم را برای مصرف‌کننده‌های الکتریکی (تمام سیستم‌های الکتریکی) فراهم می‌کند.

موتورسیکلت 200 سی‌سی مدل 89 دارم و چند روزی است در زمان استارت، موتور قدرت لازم را برای روشن شدن ندارد و باید با هندل آن را روشن کنم. همچنین در بین پره‌های بدنه موتور روغن به‌چشم می‌خورد و در زمان حرکت در سرعت‌های بالا دچار لرزش می‌شود. علت چیست؟

  به گزارش «اخبار خودرو»، در ابتدا باید گفت به‌دلیل افت ولتاژ، موتورسیکلت شما در زمان استارت توانایی روشن شدن ندارد. این امر ناشی از آن است که باتری نیز همچون قطعات دیگر دارای عمرمفیدی است و تنها در این بازه توان و آمپر لازم را برای مصرف‌کننده‌های الکتریکی (تمام سیستم‌های الکتریکی) فراهم می‌کند و پس از مدتی کارکرد، توان فراهم کردن آمپر لازم را برای مصرف‌کننده‌های الکتریکی نخواهد داشت. 
بر این اساس هنگام استفاده از استارت که به‌ولتاژ 
و آمپر بالایی نیاز دارد تا به‌واسطه این قطعه مکانیکی - الکتریکی، موتور راه‌اندازی شود، ولتاژ و آمپر لازم فراهم نمی‌شود و بنابراین موتور به‌کمک استارت روشن نمی‌شود. در این حالت ضمن بررسی باتری درصورتی که این قطعه ضعیف شده باشد، برای رفع مشکل باید آن را تعویض کرد. 
اما در نظر داشته باشید که در بسیاری از مواقع با تعویض باتری نیز مشکل رفع نمی‌شود؛ زیرا امکان دارد استارت نیز ضعیف شده باشد که دراین صورت برای رفع مشکل باید قطعات اصلی این قطعه شامل جاروبک یا آرمیچر استارت نیز تعویض شود. اما وجود روغن روی بدنه موتور تنها به‌دلیل نشت آن از پیشرانه است. به بیان ساده‌تر باید گفت این مشکل دو علت اصلی دارد: 
1- اگر عمر مفید واشرها یا اورینگ‌های قسمت بالای موتور که وظیفه آب‌بندی و جلوگیری از خروج روغن‌موتور را به‌عهده دارند باتوجه به کارکرد موتورسیکلت شما به‌اتمام رسیده باشد، آب‌بندی به‌درستی صورت نمی‌گیرد و درچنین حالتی روغن‌موتور که وظیفه روانکاری قطعات درون موتور را به‌عهده دارد، به بلوکه موتور نشت می‌کند و در این حالت برای رفع مشکل باید واشر و اورینگ‌های موتور تعویض شوند. 
2- همچنین در نظر داشته باشید که تنها به‌دلیل خرابی واشرها و اورینگ‌های موتور چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. چرا که گاهی با افزایش سطح روغن‌موتور نیز چنین مشکلی به‌وجود می‌آید. بنابراین باید سطح روغن‌موتور را نیز بررسی کنید تا در صورت نیاز، روغن اضافه درون موتور تخلیه شود. 
اما لرزش در زمان حرکت و در سرعت‌های بالا دو دلیل عمده دارد: نخست‌اینکه اگر دنده‌تایم موتور دقیق نباشد، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها دقیق نخواهد بود و این امرسبب می‌شود موتور با لرزش مواجه شود. بنابراین در چنین حالتی برای رفع مشکل باید ضمن تنظیم دقیق دنده‌تایم در صورت نیاز چرخ‌دنده زنجیر تایم تعویض و تایم‌گیری بار دیگر انجام شود. 
البته در بسیاری از مواقع چنین مشکلی با تعویض دنده‌تایم یا حتی تایم‌گیری صحیح نیز رفع نمی‌شود و در این صورت باید سیال استفاده‌شده در موتور بررسی شود. زیرا اگر از روغن‌موتور نامناسب استفاده شده باشد، این مشکل به‌وجود می‌آید. 
به‌عبارت دیگر روغن‌موتور دارای ویسکوزیته یا گرانروی خاصی است که باتوجه به‌آن در یک بازه دمایی مشخص می‌تواند امکان روانکاری و کاهش اصطکاک میان قطعات را فراهم کند. 
بر این اساس احتمال دارد روغن‌موتوری که در موتورسیکلت شما استفاده شده است، دارای گرانروی یا ویسکوزیته پایین‌تر یا برعکس بالاتری باشد و این امر منجر به‌ایجاد لرزش در دورموتورهای بالا شود؛ در چنین حالتی برای رفع مشکل باید روغن‌موتور تعویض 
شود. 
در نظر داشته باشید باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما تک‌سیلندر است، بنابراین باید از روغن‌موتور چهارفصل و مورد تایید کمپانی سازنده استفاده کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =