خودروهای سنگین

خودروهای سنگین به ویژه در بخش باری، به دلیل نقش پررنگ در توسعه زیرساخت‌ها، در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حائز اهمیت هستند و همین موضوع باعث شده است بسیاری از کشورها نسبت به سهم‌خواهی از تولید و صادرات این خودروها، اقدام کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروهای سنگین به ویژه در بخش باری، به دلیل نقش پررنگ در توسعه زیرساخت‌ها، در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حائز اهمیت هستند و همین موضوع باعث شده است بسیاری از کشورها نسبت به سهم‌خواهی از تولید و صادرات این خودروها، اقدام کنند. با این‌حال، همچنان بازارهای بسیاری به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه، مقصد مناسبی برای این خودروها محسوب می‌شوند. براساس همین رقابت، هر ساله در کنار تولید، آماری از صادرات این خودروها نیز منتشر می‌شود که به سنجش توانایی کشورهای مبدا در امر صادرات خودروهای تجاری می‌پردازد. این آمارها در سال 2019 نیز منتشر شده که براساس آن مکزیک صدرنشین صادرات خودروهای باری سنگین شناخته شده است. 

رشد 19.8 درصدی صادرات کامیون طی 5 سال

براساس آمارهای اعلام‌شده، صادرات کامیون در سال 2019 نسبت به سال 2018 با کاهش 1.6 درصدی مواجه بوده، این درحالی که صادرات این خودروها در پنج سال اخیر (از 2015 تا پایان 2019) در مجموع با رشد 19.8 درصدی روبه‌رو شده است. 
با توجه به آمارهای اعلام‌شده، ارزش صادرات باری‌های سنگین در میان کشورهای بزرگ، به 137.6میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است. مقایسه این رقم با 758.4میلیارد دلار خودروهای سواری فاصله چشمگیر صادرات و تقاضا برای این دو سگمنت خودرویی را نشان می‌دهد. 

اروپا با سهم 38.2 درصدی؛ صدرنشین صادرات کامیون

تقسیم‌بندی صادرات کامیون براساس قاره نشان از آن دارد که به‌طور کلی اروپا، آمریکا و آسیا با اختلاف کم، بیشترین سهم از این صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. سهم 38.2 درصدی اروپا، بالاترین سهم از صادرات خودروهای سنگین است که دستاوردی از فعالیت خودروسازانی چون دایملر، ولوو و رنوتراکس و اسکانیا است. 
ارزش صادرات این قاره از کامیون‌ها به 52.6میلیارد دلار می‌رسد. در ادامه نیز آمریکای شمالی و آسیا به‌عنوان دومین و سومین صادرکننده باری‌های سنگین در جهان شناخته می‌شوند. این دو قاره به ترتیب سهم 34.9 و 20 درصدی را از صادرات کامیون‌ها به سراسر جهان به دست آورده‌اند. 
سایر بخش‌ها ازجمله آمریکای لاتین و آفریقا و اقیانوسیه در مجموع سهمی معادل 7 درصد از این صادرات را به خود اختصاص داده‌اند که سهم هر یک به تفکیک معادل 4.2 درصد، 2.7 درصد و 0.1 درصد است. 


کاهش صادرات کامیون از آسیا در سال 2019


در بازار آسیا به‌طور کلی 15 کشور توانسته‌اند سهمی حدود 85 درصد از صادرات این خودروها را کسب کنند که در میان آن‌ها کانادا با سهم 4.7 درصدی در این بازار، بیشترین رشد را طی سال 2018 تا 2019 نصیب خود کرده است. کانادا با رشد 151.7 درصدی بیشترین جهش صادراتی را در این فهرست به دست آورده، 
این در حالی است که کشورهای لهستان، هلند و آفریقای جنوبی نیز از نظر رشد صادراتی، دنباله‌رو کانادا بوده‌اند و به ترتیب 139.6 درصد، رشد 61.7 درصد و 42.8 درصد رشد را به ثبت رسانده‌اند. 
همچنین بیشترین کاهش شاخص رشد نیز برای ژاپن با کاهش 12.7 درصدی صادرات کامیون‌ها به ثبت رسیده است. همچنین دو کشور تایلند و چین با 7.1 درصد و 3.8 درصد کاهش صادرات کامیون مواجه بوده‌اند.

مکزیک؛ نخستین صادرکننده کامیون به سراسر جهان


به تفکیک کشورها اما بیشترین سهم از صادرات کامیون به بازارهای جهانی متعلق به مکزیک با سهم 19 درصدی بوده که ارزش 26.1 میلیارد دلاری را برای این کشور به ارمغان آورده است. در ادامه نیز آمریکا با سهم 12.4 و آلمان با سهم 8 درصد رتبه دوم و سوم این صادرات را به دست آورده‌اند. ارزش صادرات هر یک از کشورها به ترتیب 17.1 و 10.9 میلیارد دلار بوده است. 
با عبور از آمریکا و اروپا، ژاپن با ارزش 8.5 میلیارد دلار، چهارمین صادرکننده بزرگ کامیون در سال 2019 بوده و 8.5 درصد از این بازار را در اختیار گرفته است. اما پنجمین سهم بزرگ از این بازار دوباره در اختیار اروپایی‌ها قرار دارد؛ فرانسه با سهم 5.9 درصدی، 8.1 میلیارد دلار صادرات کامیون را برای خود رقم زده است. 


حضور ترکیه در فهرست 10 کشور صادرکننده کامیون

پنج کشور تایلند، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و کانادا در ادامه این آمارها به عنوان ششمین تا دهمین صادرکنندگان کامیون به سراسر جهان شناخته شده‌اند. سهم این کشورها از این بخش به ترتیب 5.5 درصد، 4.3 درصد، 3.6 درصد، 3.5 و 3.4 درصد بوده که ارزشی معادل 7.5 میلیارد دلار، 5.9 میلیارد دلار، 5 میلیارد دلار، 4.9 میلیارد دلار و 4.7 میلیارد دلار را برای این کشورها به همراه داشته است. 
در ادامه پنج کشور هلند، آرژانتین، لهستان، چین و آفریقای جنوبی، سهم کمی از این صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس هلند با سهم 3.2 درصدی به ارزش 4.4 میلیارد دلار، آرژانتین با سهم 2.9 درصدی به ارزش 3.99 میلیارد دلار، لهستان با سهم 2.9 درصدی به ارزش 3.95 میلیارد دلار، چین با سهم 2.6 درصدی به ارزش 3.54 میلیارد دلار و آفریقای جنوبی با سهم 2.6 درصدی به ارزش 3.53 میلیارد دلار در این بازار مشارکت داشته‌اند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =