در حالت کلی به‌سختی روشن شدن پیشرانه انژکتوری تک‌سیلندر در هوای سرد و پس از گذشت ساعات طولانی از خاموش بودن آن چهار علت اساسی دارد.

 موتورسیکلت سی‌اف NK150 دارم و بیش از سه هفته است صبح‌ها و زمانی که ساعات زیادی از خاموش بودن موتور می‌گذرد، حین زدن استارت به‌سختی روشن می‌شود. علاوه‌بر این پیش از روشن شدن موتور، چراغ چک آن هفت بار روی صفحه‌نمایشگر خاموش و روشن می‌شود. همچنین چند روزی است حین حرکت حتی در سرعت‌های پایین‌تر از 60 کیلومتر برساعت درصورت گرفتن ترمز، صدای زیادی از موتورسیکلتم به‌گوش می‌رسد و پس از رها کردن شیفتر و پدال ترمز، این صدا قطع می‌شود؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در حالت کلی به‌سختی روشن شدن پیشرانه انژکتوری تک‌سیلندر در هوای سرد و پس از گذشت ساعات طولانی از خاموش بودن آن چهار علت اساسی دارد.   - از آنجا که موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بوده و یکی از سنسورهای مهم در زمان استارت در هوای سرد، سنسور دماست، بنابراین اگر این سنسور بنا به‌هردلیلی معیوب شده باشد یا به‌درستی‌ وظیفه خود را انجام ندهد، در روشن شدن موتور با تاخیر تاثیرگذار خواهد بود. 
در این صورت ضمن اتصال دیاگ به ECU موتورسیکلت شما و طی شدن فرآیند عیب‌یابی، مشخص می‌شود که سنسور دمای پیشرانه موتورسیکلت شما معیوب شده و برای رفع مشکل باید این قطعه تعویض شود.    اگر از روغن‌موتور نامناسب در موتورسیکلت شما استفاده شده باشد، چنین مشکلی به‌وجود می‌آید. 
به‌عبارت دیگر اگر ویسکوزیته روغن زیاد باشد، منجربه دیر روشن شدن موتور می‌شود. بنابراین همواره روغن‌موتوری مناسب پیشرانه موتورسیکلت شما خواهد بود که مورد تایید و توصیه کمپانی سازنده باشد؛ در غیر این صورت استفاده از هر روغن‌موتوری با ویسکوزیته کم یا زیاد موتورسیکلت شما را با خرابی‌های فراوانی مواجه می‌کند. 
    گاهی نیز ممکن است فاصله میان پیکاپ و فلایویل موتور زیاد شده باشد و این امر به‌خودی خود روشن شدن پیشرانه را به‌تعویق می‌اندازد. برهمین اساس برای رفع مشکل باید فاصله بین پیکاپ و فلایویل تنظیم شود. 
   باتوجه به‌آنچه شما بیان کردید، به‌احتمال زیاد چند مرتبه استارت زده‌اید و در این صورت شمع موتور به‌اصطلاح خیس شده و برای رفع مشکل باید این قطعه باز و تمیز شود. برای این کار ابتدا با هندل زدن بنزین داخل سیلندر را خارج کنید و سپس شمع را در جای خود ببندید. 
این عمل سبب تسریع در روشن شدن پیشرانه موتورسیکلت می‌شود. از طرفی متناوب روشن شدن چراغ چک آن هم به‌صورت 7 مرتبه ناشی از معیوب بودن سنسور دماست که در این شرایط برای رفع مشکل باید ضمن بررسی سوکت این قطعه، در صورت سالم بودن آن، سنسور تعویض شود. 
در پاسخ به‌قسمت آخر سوال شما باید گفت باتوجه به‌ماهیت و طراحی سیستم ترمز موتورسیکلت‌ها که فاقد پوشش یا محفظه خاصی است، اگر آب جمع‌شده در سطح خیابان با سطح دیسک ترمز محورهای جلو و عقب موتورسیکلت شما برخورد کند و منجربه تاب برداشتن دیسک شود، در زمان ترمزگیری صدا ایجاد می‌کند و درعین‌حال عدم‌نگهداری صحیح موتورسیکلت نیز سبب می‌شود دیسک ترمز از فرم استاندارد خود خارج شود و هنگام ترمزگیری در سرعت‌های بالا صدا تولید ‌کند که برای برطرف کردن مشکل باید دیسک ترمز تعویض شود. گفتنی است اگر لنت ترمز موتورسیکلت شما نیز نامرغوب و دارای کیفیت پایین باشد، به‌دلیل سخت بودن سطح لنت در زمان ترمزگیری صدایی ایجاد می‌شود که باید در این حالت از لنت باکیفیت و توصیه‌شده توسط کمپانی مادر استفاده شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رسول احسانی فر IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    سلام.موتورcf150دارم .الان یک هفتس چراغ چکش علامت میده .با این وجود در شهرمون کسی دستگاه نداره تا برم دستگاه بزنمش .کسی راه حل داره برای خاموش شدن چراغ چک موتور
  • میثم IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    1 0
    موتورم سی آف ۱۵۰ هست چراغ p روشن میشه برای چیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =