باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری برخوردار است و از آنجا که ماهیت این سیستم سوخت‌رسانی مکانیزم‌های مکانیکی است، بنابراین باید موارد بسیاری مورد بررسی قرار گیرد تا مشکل برطرف شود. تاخیر در روشن شدن موتور در اوایل استارت و راه‌اندازی، سه علت اساسی دارد. 

موتورسیکلت 125 سی‌سی مدل 85 دارم و در زمان روشن کردن آن با استارت به‌ویژه در ساعت‌های نخست روز، موتور به‌سختی روشن می‌شود. همچنین بیش از پنج روز است هنگام حرکت در سربالایی‌ها، سرعت و قدرت موتورسیکلتم به‌یکباره افت می‌کند. علت چیست؟

 به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری برخوردار است و از آنجا که ماهیت این سیستم سوخت‌رسانی مکانیزم‌های مکانیکی است، بنابراین باید موارد بسیاری مورد بررسی قرار گیرد تا مشکل برطرف شود. تاخیر در روشن شدن موتور در اوایل استارت و راه‌اندازی، سه علت اساسی دارد. 
1- از آنجا که شما به‌نحوه استارت زدن و روشن کردن موتورسیکلت اشاره نکردید، اگر باتری توان لازم و کافی برای استارت زدن نداشته باشد، سبب تاخیر در روشن شدن آن می‌شود که در این حالت برای رفع مشکل باید باتری تعویض شود. 
اما اگر باتری سالم باشد و توان لازم را برای استارت زدن داشته باشد، در چنین صورتی باید استارت مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا اگر استارت معیوب شده باشد، توان لازم برای به‌گردش درآوردن فلایویل و راه‌اندازی موتور را نخواهد داشت و بنابراین موتور با تاخیر روشن می‌شود. 
2- یکی از بخش‌های بسیار مهم در پیشرانه‌های احتراق‌داخلی، سیستم سوخت‌رسانی است. به‌بیان دیگر اگر سیستم سوخت‌رسانی به‌درستی عمل نکند یا از تنظیمات خود خارج شده باشد، سوخت مورد نیاز سیلندر تامین نمی‌شود و همین امر منجربه دیر روشن شدن موتور می‌شود. 
با توجه به‌اینکه سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری برپایه قطعات مکانیکی شکل گرفته و با مکانیزم مکانیکی سوخت را به‌سیلندر ارسال می‌کند، بر این اساس اگر متعلقات این سیستم معیوب شود، در روشن شدن موتور و حتی حرکت دادن آن تاثیرگذار خواهد بود. 
درواقع سوزن ژیگلور کاربراتور موتورسیکلت شما به‌اصطلاح گرفته است که برای رفع مشکل باید این قطعه شست‌وشو داده شود. همچنین این احتمال وجود دارد که به‌دلیل کارکرد بیش از حد سوزن ژیگلور این قطعه معیوب شده باشد و نیاز به‌تعمیر یا ‌تعویض داشته باشد. 
3- از دیگر سیستم‌های مهم در راستای راه‌اندازی موتور می‌توان به‌سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد و اگر یکی از قطعات این سیستم با مشکل مواجه شده باشد، تاثیر منفی بر راه‌اندازی و استارت موتور خواهد داشت. 
به‌عبارتی اگر پلاتین شمع موتورسیکلت شما معیوب شده باشد یا دوده و رسوبات بیش از حد روی سطح بالای شمع قرار گرفته باشد، کیفیت جرقه را کاهش می‌دهد و سبب افت قدرت این قطعه الکتریکی می‌شود. بنابراین برای رفع مشکل باید شمع تعویض شود. 
اما اگر شمع موتور سالم باشد، باید در مرحله بعد سیستم جرقه‌زنی مانند فاصله میان پیکاپ و فلایویل و همچنین بوبین مربوطه چک شود که درصورت وجود اشکال در هر کدام از این قطعات با تعویض آن مشکل برطرف 
می‌شود. 
افت سرعت و قدرت هنگام حرکت در سربالایی نیز تنها به‌سیستم سوخت‌رسانی مربوط می‌شود و بر این اساس باید شناورهای پیاله‌سوخت کاربراتور بررسی شود. 
اگر شناورها تنظیم نباشند یا در آن روزنه‌ای به‌وجود آمده باشد که سوخت به‌درون بالشتک‌ها ورود پیدا کند، منجربه‌عدم تنظیم سطح سوخت می‌شود که در زمان حرکت در سربالایی‌ها به‌دلیل شیب سطح، سوخت کافی به‌سیلندر ارسال نمی‌شود و این امر افت سرعت و قدرت را ایجاد می‌کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =