در داخل کابین خودرو زمان حرکت، باید مقدار نویز یا سروصدا در کمترین حد خود باشد تا آسایش و راحتی سرنشینان فراهم شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،برای رفاه بیشتر و بهبود آسایش سرنشینان خودرو در داخل کابین، مهندسان و طراحان خودرو همواره به‌تولید صدای اضافی توجه خاصی دارند. 
در داخل کابین خودرو زمان حرکت، باید مقدار نویز یا سروصدا در کمترین حد خود باشد تا آسایش و راحتی سرنشینان فراهم شود. دراینجا می‌توان گفت 35 درصد از سروصدای اضافی ناشی از حرکت خودرو و جریان آیرودینامیکی است و موتور، لاستیک و... در این مورد سهم 40 درصدی دارند. این دو مورد در خودروهای داخلی بسیار به‌چشم می‌خورد؛ هرچند تلاش شده نکاتی در زمان طراحی و تولید خودرو مورد نظر قرار گیرد تا از این بابت شاهد مشکل خاصی نباشیم؛ اما درعین‌حال همچنان صدا به‌داخل کابین راه می‌یابد. 
در پاسخ به‌قسمت دوم سوال شما نیز باید گفت مهندسان برای حل این معضل سیستمی را به‌نام ANC طراحی کرده‌اند تا در صورت عدم جذب سروصدا توسط مواد عایق و جاذب، فعال شود و میزان نویز را کاهش ‌دهد. 
در این سیستم تعدادی سنسور و ECU و منبع‌های صوتی وجود دارد. سنسورها مقدار نویز اضافی را اندازه‌گیری کرده و به ECU اطلاع می‌دهند و درصورتی که میزان نویز بیش از مقدار تعریف‌شده باشد، ECU دستوراتی را برای منابع صوتی ارسال می‌کند که امواج صوتی معکوس تولید کنند. این امواج سروصدای اضافی را در کابین خودرو کاهش داده و سبب افزایش آسایش سرنشینان می‌شود. 
در بیشتر خودروهای خارجی از مواد عایق و جاذب مناسب به‌همراه این سیستم‌ها بهره گرفته شده و این عامل سبب کاهش نویز اضافی در داخل این مدل خودروها و تفاوت‌ چشمگیر آن‌ها با محصولات داخلی در این بخش می‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =