کد خبر: 231636
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
باتری

نایب رییس انجمن صنعت باتری و ذخیره‌سازهای ایران با اشاره به رونق دلال‌بازی در باتری‌های فرسوده که به عنوان یکی از منابع اصلی تامین سرب محسوب می‌شود، گفت: امروز قیمت سرب حتی با شیب تندتر از نوسان دلار در حال حرکت است و به همین دلیل، روزهای سختی در صنعت باتری بابت تامین مواد اولیه در پیش خواهیم داشت.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایرنا،«مسعود گل‌شیرازی» امروز (جمعه) افزود: قیمت سرب همواره بر مبنای بورس فلزات لندن (LME) تعیین می‌شده و بخش عمده‌ای از تولید آن به خارج از کشور صادر می‌شده است.

به گفته وی، به همین دلیل قیمت‌های داخلی سرب نیز بر همان مبنا خود را تنظیم کرده بود.

این مقام صنفی ادامه‌داد: در دو سال اخیر و با ممنوعیت صادرات سرب، انتظار می‌رفت قیمت این کالا در بازار داخلی کنترل شود، اما به دلیل به‌سامان نبودن نظام توزیع و تولید، همچنین تولید بخش عمده‌ای از سرب کشور از کنسانتره معادن صورت گرفته و قیمت‌ها در عمل حتی از قیمت‌های جهانی نیز بالاتر رفت.

وی اظهارداشت: رونق دلال‌بازی در باتری‌های فرسوده که به عنوان یکی از منابع اصلی تامین و بازیافت سرب محسوب می‌شود و همچنین ایجاد کارگاه‌های کوچک استحصال سرب در سرتاسر کشور، در عمل نظام‌مند بودن بازار آن را مختل کرده است.

گل‌شیرازی بیان‌داشت: امروز و به دلایل یاد شده، نظام عرضه و توزیع سرب مختل شده و واحدهای تولید باتری دچار چالش تامین سرب و بی‌ثباتی قیمت باتری در بازار شده‌اند که فشار آن به مصرف‌کنندگان وارد می‌شود.

وی با اشاره به صفر شدن واردات سرب، تاکیدکرد: امروز قیمت سرب حتی با شیب تندتر از نوسان دلار در حال حرکت است و به همین دلیل، روزهای سختی در این صنعت بابت تامین مواد اولیه در پیش خواهیم داشت.

نایب رییس انجمن صنعت باتری و ذخیره‌سازهای ایران خاطرنشان‌کرد:‌ برای کاهش مشکلات پیشنهاداتی برای مسوولان و متولیان امر ارسال شده، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

خودروها و موتورهای برقی

وی که رییس اتاق بازرگانی اصفهان است، در ادامه توسعه استفاده از خودروها و موتورهای برقی در سطح جامعه را مستلزم حمایت مستقیم  دولت از بخش خصوصی برشمرد و تاکیدکرد: سرمایه‌گذاری تولید باتری این بخش بسیار سنگین است و از آنجایی که بازار مصرف مشخصی ندارد، بخش خصوصی نیز به تنهایی برای حضور در این بخش ریسک نمی‌کند.

گل‌شیرازی خاطرنشان‌کرد:‌ در جهان، الکتریکی کردن خودروها یک موضوع ملی است، اما به نظر می‌رسد دولت در شرایط کنونی توان حمایت از این بخش را نداشته باشد.

وی گفت: گام نخست حرکت به این سمت، تبدیل خودروها به خودروهای «استاپ- استارت» است، یعنی در زمان توقف خودبه‌خود خاموش شده و زمانی که حرکت آغاز می شود، باتری به کار بیفتد.

نایب رییس انجمن صنعت باتری و ذخیره‌سازهای ایران ادامه‌داد: برای تحقق این مهم، باتری با فناوری خاصی مورد نیاز است که کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفی تولیدات را به دنبال دارد، اما حتی خودروسازان ما به دنبال آن نیستند.

وی نتیجه‌گیری‌کرد: با وضعیت یاد شده، بعید است توفیقی در برنامه‌های برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها حاصل شود.

پیشتر سرپرست ایدرو با بیان اینکه امسال آغاز تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی دردستور کار قرار دارد، گفت: این طرح با حذف هزینه ۴۰ درصدی باتری،  بهره‌گیری از شیوه سوآپ و باتری‌های امانی و ایجاد زیرساخت های لازم، ارزان‌سازی قیمت محصول را مدنظر قرار دارد.

به گزارش ایرنا، از کاهش هزینه سوخت، هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش میزان آلودگی هوا، حفظ محیط‌زیست، کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی، کاهش آلودگی صوتی و بازتولید انرژی به عنوان برخی از مزایای استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی یاد می‌شود.

اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی را برداشته و حتی درخصوص ساخت این خودروها نیز اقداماتی انجام شده، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله بسیاری داشته و راهی طولانی برای گسترش این خودروها در پیش رو است.

برخی از خودروهای برقی ایرانی هنوز در مرحله طرح باقی‌مانده و به تولید انبوه نرسیده‌اند و برخی دیگر در تعداد محدود تولید شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =