تولید ایران خودرو

تولید این خودروساز طی هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۰هزار دستگاه افزایش یافته است

به گزارش «اخبار خودرو»، گروه صنعتی ایران خودرو موفق شده است با مدیریت منابع در شرایط تحریم‌های بین المللی و شیوع بیماری کرونا، به شعار «جهش تولید» جامه عمل بپوشاند؛ تولید این خودروساز در هفت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۱۰۰هزار دستگاهی را تجربه کرده است. بر این اساس، گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا روز پایانی مهرماه، رشد ۵۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به ثبت رسانده است.

در این بازه زمانی، بیش از ۲۷۸هزار دستگاه خودرو تولید شده که حدود ۱۰۰هزار دستگاه بیش‌تر از مدت مشابه سال گذشته است. این دستاورد در شرایط جنگ اقتصادی توفیق مهمی در صنعت خودرو کشور است و همراهی زنجیره تامین و همدلی مدیران و کارگران این مجموعه سبب شده است ایران‌خودرو بتواند شرایط دشوار ناشی از تحریم و شیوع کرونا را به نفع خود تغییر دهد.

غلبه بر شرایط ناشی از شیوع کرونا

رونق تولید در شرایطی ایجاد شده که تولید ایران‌خودرو در سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ افت قابل ملاحظه‌ای یافته بود و از نیمه‌ سال گذشته دوباره اوج گرفته است. شیوع بیماری کووید-۱۹ ازجمله موانع و مشکلاتی بوده که در ایران‌خودرو مدیریت شده است و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، چرخ خطوط تولید همچنان به دست کارگران این گروه صنعتی می‌چرخد. ادامه روند فعلی، حفظ تولید و دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سال جهش تولید، نیازمند اتخاذ تدابیر لازم از سوی نهادها و سازمان‌های حامی در تامین نقدینگی، تخصیص ارز و رفع موانع موجود در تولید خواهد بود.

تعامل و تفاهم متقابل با زنجیره تامین

ایران‌خودرو در تفاهمی متقابل با زنجیره تامین، پرداخت‌های خود به تامین‌کنندگان را از حدود ۳۰میلیارد تومان در ابتدای مهرماه ۹۸ به ۸۰میلیارد تومان در پایان سال افزایش داد.

از سوی دیگر، برقراری تعامل مثبت و سازنده با تامین‌کنندگان و امضای میثاق‌نامه اتحاد و همدلی شرکت ایران‌خودرو با قطعه‌سازان سبب تحقق برنامه‌های تولید شد. گروه صنعتی ایران‌خودرو، در راستای نهضت ساخت داخل، پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ۲۸ پروژه تعریف‌شده با صنایع دفاع و ۱۰۲ پروژه به همراه ۸۶ تفاهم‌نامه با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

برای دستیابی به کاهش ارزبری ناشی از تعمیق ساخت داخل و ارتقای محصولات جاری، پروژه‌هایی در قالب میزهای داخلی‌سازی وزارت صمت تعریف شد. در این راستا، تاکنون ۴ میز برگزار شده که در مجموع کاهش ارزبری ۵۲میلیون یورویی را به ارمغان آورده است. پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات و مواد خارج از میزهای وزارت صمت نیز کاهش ارزبری ۲۷میلیون یورویی را محقق ساخته است. همچنین اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی طراحی نیز ارزبری ۵۸میلیون یورویی به همراه داشته است.

شمارش معکوس برای تکمیل و عرضه ده‌ها هزار خودرو کسری‌دار

آهنگ تولید امسال ایران‌خودرو نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته و ضروری است تا قطعات مورد نیاز نیز با سرعت بیشتری به خطوط تولید تزریق شود. براین اساس، مواد اولیه مانند ورق آهن‌آلات خاص و قطعاتی مانند کاتالیست و سیستم‌های الکترونیک خودرو ازجمله محموله‌های ایران‌خودرو است که در حال ترخیص از گمرکات اجرایی کشور هستند.

این محموله‌ها شامل ۲۱۰بارنامه متعلق به ایران‌خودرو بدون احتساب تامین‌کنندگان داخلی، در حال تخصیص ارز به‌صورت نیمایی یا استفاده از سامانه جامع تجارت هستند. با ترخیص این قطعات، ده‌ها هزار دستگاه خودرو کسری‌دار در مدت کوتاهی تکمیل و روانه بازار خواهد شد.

فروش‌های مستمر فوق‌العاده محصولات، با موعد تحویل حداکثر سه ماه نیز به‌عنوان یکی از مسیرهای افزایش عرضه به بازار درنظر گرفته شده است که بر همین اساس تا پایان امسال،‌ در مقطع زمانی هر دو هفته، محصولات این شرکت در قالب این طرح عرضه خواهند شد.

امید به تحقق برنامه تولید ۵۰۰هزار دستگاهی

بنا بر اعلام فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو؛ این خودروساز با اجرای نهضت ساخت داخل و تکیه بر توان متخصصان و سازندگان داخلی کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان و با بهره‌گیری از توان مراکزی مانند صنایع دفاع توانست در یک سال اخیر در داخلی‌سازی بخشی از مواد و قطعات وارداتی موفق عمل کند و در مجموع موارد کاهش ارزبری، صرفه‌جویی ۱۳۷میلیون یورویی را محقق کند و از کل تولید خودرو در کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سهم بازار محصولات خود را به حدود ۵۵ درصد برساند.

وی همچنین گفته است: «ایران‌خودرو از ظرفیت تمام بخش‌ها ازجمله جهاد خودکفایی سپاه و پتروشیمی‌ها برای خودروسازی استفاده می‌کند تا همچنان با تمرکز و همدلی به بهترین شکل موانع تولید را از پیش روی خود بردارد.»

برای امسال، برنامه تولید ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در دستور کار این خودروساز قرار دارد که با شتاب تولید در نیمه دوم سال، تولید و عرضه این تعداد به‌راحتی در دسترس خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =