رنو

قدرت مالی رنو مورد توجه تحلیل‌گران و موسسات رتبه‌بندی مالی قرار گرفته و این درحالی است که رنو هم‌زمان در تلاش برای افزایش سودآوری و آماده شدن برای استانداردهای سختگیرانه مربوط به‌انتشار کربن است

برنامه کاهش هزینه رنو در حال اجرا است و آن‌طور که این خودروساز فرانسوی اعلام کرده با توجه به‌بهبود فروش پس از پشت سرگذاشتن نخستین موج محدودیت‌های ویروس کرونا، این انتظار می‌رود که تا پایان سال 2020 نقدینگی رنو مثبت شود.  

  وضعیت رنو

رنو پیش از همه‌گیری کووید-19 نیز در بازار جهانی وضعیت بدی داشت و به‌همین خاطر مدیرعامل جدید این شرکت یعنی لوکا دمیئو راهبردی متفاوت را برای نجات آن در نظر گرفته و گفته است که می‌خواهد استراتژی پیشین رنو برای توسعه در بازارهای جهانی را برعکس کند و بیشتر روی فروش خودروهای گران‌قیمت متمرکز شود تا سودآوری این شرکت را افزایش دهد. این شرکت در بیانیه‌ای جدید اعلام کرده این تغییرات سبب شده رنو از سه ماهه سوم سال سودآوری را آغاز کند و با بازگشایی بازار اروپا توانسته سهم بیشتری را در این بازار به‌دست آورد که البته این را مرهون افزایش 157 درصدی در فروش مدل الکتریکی رنو زوئی بوده است. 

درآمد رنو در سه ماهه منتهی به آخر سپتامبر به رقم 10.4 میلیاردیورو (12.3 میلیارددلار) رسید که نسبت به‌دوره مشابه سال قبل کاهش 8.2 درصدی داشته؛ اما رشدی 35 درصدی نسبت به 6 ماهه نخست سال 2020 محسوب می‌شود. 

ارزش سهام رنو نیز اخیرا 2.15 درصد افزایش داشته و تحلیل‌گران می‌گویند تاثیر تصمیم جدید این شرکت مبنی بر فروش خودروهای گران‌قیمت‌تر بهتر از چیزی بوده که تصور می‌شد. این در حالی است که رنو پیش‌بینی‌ خاصی برای میزان فروش‌ محصولاتش طی سال جاری نداشته و گفته چشم‌اندازش برای سال آینده همچنان نامشخص است؛ زیرا این ریسک وجود دارد که قرنطینه‌های بعدی مربوط به کووید-19 بار دیگر به کسب و کارها آسیب برساند. 

دمیئو پیش از آنکه در ماه ژوئیه سکان رنو را در دست بگیرد، از برنامه‌اش برای کاهش هزینه‌های رنو حرف زده بود که این شامل حذف 15 هزار موقعیت شغلی در سراسر جهان و کاهش میزان تولید به‌منظور صرفه‌جویی 2 میلیاردیورویی می‌شود. 

او همچنین قصد دارد سال آینده از یک برنامه 8 ساله برای رنو رونمایی کند و در ماه سپتامبر به کارکنانش گفت که ممکن است برنامه این شرکت برای کاهش هزینه‌ها بیشتر از چیزی باشد که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود. کلوتی دلبو، قائم‌مقام رنو در کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه برگزار شد، به خبرنگاران گفت: «برنامه کاهش هزینه‌های ثابت ما به‌خوبی در حال اجرا شدن است.» 

رنو در نیمه نخست سال 2020 ضرر 7 میلیارد دلاری خود را اعلام کرد که به‌نوبه خود برای این شرکت یک رکورد به‌شمار می‌رود. برنامه تغییر و تحول رنو همچنین شامل دو برابر کردن میزان تولید ائتلاف این شرکت با نیسان است که با هدف بهبود روابط با این خودروساز ژاپنی صورت خواهد گرفت. 

 افزایش تولید خودروهای برقی

رنو اعلام کرده فروش‌ محصولاتش در بازار اروپا در سه ماهه سوم سال کاهش 2.9 درصدی داشته که این میزان کاهش نسبت به‌کاهش 5 درصدی صنعت‌خودرو اروپا به‌میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر بوده و همچنین از بهبود 8 درصدی فروش خود در ماه سپتامبر خبر داده است. رنو درست در زمانی بر نقش موثر خودرو برقی زوئی در بهبود وضعیت خود تاکید داشته که در تلاش برای توسعه گستره محصولات برقی خود با مدل‌های بزرگ‌تر و اسپرت‌تر تحت برند مگان است. در سه‌ماهه سوم سال رنو 27 هزار دستگاه خودرو زوئی فروخته و دنی لوو، مدیر فروش این خودروساز فرانسوی گفته که رنو ظرفیت تولید ماهانه 10هزار دستگاه خودرو برقی را دارد. 

 ادامه همکاری با شرکای تجاری

یکی از نقاط ضعف رنو به‌فروش محصول به‌شرکای تجاری‌اش مربوط می‌شود و رنو علاوه‌بر خودرو، ‌موتورهای بنزینی و دیزلی نیز برای سایر خودروسازان تولید می‌کند و تاکنون در این زمینه نتوانسته خود را از بحران خارج کند.

همچنین این شرکت اعلام کرده درحال خاتمه دادن به‌همکاری‌ خود با فیات-کرایسلر پیش از نهایی شدن ادغام این شرکت با PSA است و درحال حاضر به‌دنبال شرکای جدید می‌گردد. قدرت مالی رنو مورد توجه تحلیل‌گران و موسسات رتبه‌بندی مالی قرار گرفته و این درحالی است که رنو هم‌زمان درتلاش برای افزایش سودآوری و آماده شدن برای استانداردهای سختگیرانه مربوط به انتشار کربن است.

این خودروساز فرانسوی اعلام کرده تاکنون 3 میلیاردیورو از 5 میلیاردیورو ضمانت‌شده توسط دولت فرانسه را که برای پشت سر گذاشتن بحران مالی کرونا برای این شرکت در نظر گرفته شده، دریافت کرده است. رنو گفته ذخیره نقدینگی‌اش در پایان ماه سپتامبر 15.2 میلیارددلار بوده است. همچنین انتظار می‌رود رشد نقدینگی رنو تا پایان سال جاری میلادی به‌روند صعودی خود ادامه دهد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =