بر اساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا که بعد از ظهر روز دوشنبه اتخاذ شد، محدودیت‌های کرونایی برای شهروندان برخی شهرها ازجمله تهران، افزایش پیدا می‌کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بر اساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا که بعد از ظهر روز دوشنبه اتخاذ شد، محدودیت‌های کرونایی برای شهروندان برخی شهرها ازجمله تهران، افزایش پیدا می‌کند. 
به این ترتیب، علاوه‌بر اعمال محدودیت یک‌ماهه برای ساعت فعالیت بخشی از مشاغل (ممنوعیت فعالیت پس از ساعت 6 بعد از ظهر) کاهش ساعت کاری خطوط حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت هم از دیروز به مدت یک‌ماه اعمال می‌شود. در همین رابطه، روز دوشنبه، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با مجوز شهردار تهران و نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی‌بر اعمال محدودیت یک‌ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل‌ونقل عمومی نیز از سوی این معاونت اعمال می‌شود. 
این در حالی است که به‌گفته وزیر کشور، طرح ممنوعیت تردد شبانه در تهران و برخی شهرهای دیگر پس از ساعت 9شب، به ستاد ملی کرونا فرستاده شده است. افزون‌بر این، خبر می‌رسد نمایندگان مجلس در بهارستان همچنان پیگیر تعطیلی کامل تهران برای دستکم دو تا سه هفته هستند و این طرح هنوز روی میز است.

براساس محدودیت‌های اعمال‌شده تازه کرونایی در تهران از دیروز، اتمام ساعت کاری کلیه خطوط داخلی مترو ساعت 20:30 و خط مترو کرج  وگلشهر، ساعت 20 خواهد بود. همچنین به‌منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی، پایان زمان فعالیت ناوگان در تمام خطوط  BRT در مسیر رفت (آخرین اعزام) ساعت 20 و در مسیر برگشت (آخرین اعزام) به ساعت 20:30 کاهش خواهد یافت. 
علاوه‌بر این، در دومین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا که بعد از ظهر دوشنبه و به ریاست وزیر کشور برگزار شد، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا در بخشی از صحبت‌های خود به طرح ممنوعیت تردد خودروهای شخصی بعد از ساعت 21:00 هم اشاره کرد و گفت: «‌این طرح در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته و به ستاد ملی کرونا برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه شده است.»

   چرا تهران تعطیل نمی‌شود؟
در این بین اما با افزایش نوع و دامنه محدودیت‌های کرونایی در شهرهای بزرگ و به‌ویژه در پایتخت، این پرسش مطرح می‌شود چرا اساسا به‌رغم اصرار بسیاری از کارشناسان، تهران به‌طور کلی برای مدتی محدود تعطیل نمی‌شود؟ 
علیرضا زالی، فرمانده ستا‌د عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، 15آبان‌ماه پیشنهاد تعطیلی دو تا سه هفته‌ای تهران را با توجه به افزایش آمار ابتلا به کرونا در پایتخت ارائه داد. 
به گفته این مقام مسئول، تعطیلی تهران صرفا برای کنترل اپیدمی نیست، بلکه برای فرصت احیا، بازیابی، تجدید قوا و توان کادر پزشکی است. محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی، رئیس و اعضای شورای شهر تهران و اعضای مجمع نمایندگان شهر تهران نیز ازجمله مقاماتی هستند که خواستار تعطیلی دستکم دو‌هفته ای پایتخت برای مهار شیب کرونا بودند.
جمعه‌شب هم ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفت پیشنهاد تعطیلی کامل ‫تهران‬ روی میز قرار دارد و علاوه‌بر فرمانده ستاد کرونا در تهران، استاندار تهران هم با تعطیلی کامل پایتخت برای حداقل دو هفته موافق است تا کادر درمان فرصتی برای بازیابی داشته باشند. 
روز شنبه   زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران با استقبال از عضویت شورای متبوعش در ستاد مقابله با کرونا از ارسال نامه‌ای مشترک با نمایندگان مجلس برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران خبر داد.‬‬
با این همه، جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا تنها به تعطیلی مشاغل گروه دو تا چهار از ساعت 6بعد از ظهر منجر شد و هیچ خبری از تعطیلی تهران نشد. حتی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت این موضوع در این جلسه مطرح هم نشده است. 
همین موجب شد صبح یکشنبه محسن هاشمی با انتقاد از تعلل در تعطیلی تهران به تندی بگوید: «متاسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی‌بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران نداده است.» 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نظر مثبت خود را نسبت‌به این پیشنهاد ابراز کرده اما ظاهرا، مسئولان تصمیم گیرنده تدابیر لازم را برای این اقدام ضروری را که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامـــــــت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه مــــی‌شود، ندارند. 
هنوز ابهام درباره تعطیلی تهران وجود داشت که انوشیروان بندپی، استاندار تهران آب پاکی را روی دست حامیان تعطیلی تهران ریخت که تعطیلی پایتخت منتفی است. به گفته او، پس از بررسی ابعاد تعطیلی تهران تصمیم گرفته شد فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت 6 بعد از ظهر به بعد متوقف شود.

   پیگیری‌ها برای تعطیلی تهران ادامه دارد
با این همه، یک روز پس از آنکه استاندار تهران از منتفی شدن تعطیلی تهران خبر داد، نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، درباره تعطیلی دوهفته‌ای تهران، گفت: «برای انجام برنامه‌ریزی‌های بعدی و اینکه بتوانیم در حوزه بهداشت با تمرکز بر قرارگاه وزارت کشور و اقدامات منسجـــــمی که برای افزایش تست‌ها صورت گرفته است، موفق عمل کنیم؛ باید یک فاز موقت تعطیلی دوهفته‌ای در تهران را داشته باشیم تا موج بیماری اندکی کنترل شود و وارد 
برنامه‌ریزی شویم.» 
او به ایسنا گفت: «نسبت به اعمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران تا پیش از آذرماه بسیار امیدوار هستیم، زیرا بسیار کمک‌کننده خواهد بود.»
افزون بر این حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد گفت: «باید تهران و کلان‌شهر‌ها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شوند و برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد. در غیر این صورت، هــــفته آینده طــــرح دو فوریتی را برای الزام دولت به این کــــار ارائــــه خواهیم کرد.» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجـــــلس شورای اسلامی ادامه داد: «تعطیلی مشاغل از ساعت 6 بعد از ظهر به بعد شبیه شوخی است و با این محدودیت‌هــــا هیچ تغییری در کلان‌شهر‌ها به‌خصوص تهران مشـــــاهده نمی‌شود.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =