روغن گیربکس

چینی‌ها که قیمت خودروهایشان در ایران گوی سبقت را از نرخ‌های جهانی بنز و ب‌ام‌و در دنیا ربوده است، در موضوع هزینه‌های نگهداری و قیمت لوازم مصرفی هم این روزها از اروپایی‌ها پیشی گرفته‌اند.

اگر چینی‌سوار هستید و سرویس‌های اولیه خودرو را رایگان در نمایندگی ها انجام می‌دهید باید این را بدانید که پس از ۵۰هزار کیلومتر برای اقلام مصرفی ازجمله روغن‌موتور و گیربکس باید 2برابر قیمت بهترین برندهای روز دنیا پرداخت کنید. به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای خودرو» مالکان این خودروها روغن گیربکس و روغن‌موتور چینی را نیز به دوبرابر قیمت روغن‌های روز دنیا خریداری می کنند.

جایگاه نامعلوم چینی‌ها در صنعت روانکار

آن‌گونه‌ که کارشناسان صنعت روانکار اذعان دارند چینی‌ها جایگاه قابل‌دفاعی در صنعت روانکارها در دنیا ندارند. از تولید روغن‌پایه‌های سنتتیک گرفته تا مواد افزودنی به روانکارهای خودرویی که در هیچ بخشی نمی‌توان چینی نام‌آشنایی را در این صنعت مشاهده کرد.

گفته می‌شود این روزها چینی‌ها موفق شده‌اند در تامین قطعات و روانکارها نیز ضمام امور را در دست بگیرند و هزینه‌های سنگینی را به مشتریان چینی سوار تحمیل کنند.

قیمت روغن‌گیربکس چینی 2.5برابر روغن بهران

کافی است پس از اتمام سرویس‌های رایگان خودرو سروکارتان به نمایندگی‌ها بیفتد. آنجاست که روغن گیربکس CVT ساخت چین هر لیتر 795هزار تومان با شما حساب می‌شود؛ آن‌هم در شرایطی که هر لیتر روغن گیربکس تولید شرکت نفت بهران با بهترین روغن پایه وارداتی و ادتیو اروپایی 280هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که اجبار به استفاده از روانکارهای چینی در شبکه خدمات پس از فروش خودروهای چینی آن هم با قیمت گران‌تر از نمونه‌های تولید داخل در اوج خودکفایی در صنعت روانکارهای ایران صورت می‌گیرد.

با یک حساب سرانگشتی و بررسی قیمت بهترین روانکارهای دنیا می‌توان فهمید هر لیتر روغن گیربکس CVT از بهترین برندها را با احتساب هزینه‌های واردات، گمرکی و حتی سود شبکه فروش می‌توان 460هزار تومان وارد کشور کرد. حال این سوال مطرح می‌شود نمایندگی‌ها قیمت‌ها را چگونه محاسبه می‌کنند که مشتری مجبور است دوبرابر هزینه سرویس پورشه برای یک خودرو چینی خود بهای روغن گیربکس بپردازد.

لزوم نظارت بیشتر بر قیمت قطعات

اگرچه انواع روانکارها در کشور به صورت کاملا تخصصی قابل‌تامین است و تولیدکنندگان بزرگ حتی حاضر به تضمین کیفیت کالاهای خود نیز هستند، خروج ارز از کشور برای واردات روغن موتور و گیربکس چینی و محاسبه آن با مشتری به چندبرابر قیمت، توجیه منطقی ندارد.

درخصوص سایر قطعات نیز جا دارد دولت نظارت بیشتری بر عملکرد نمایندگی‌ها برای تامین قطعات از تولیدکنندگان داخلی اعمال کند تا مصرف‌کننده مجبور به پرداخت هزینه سرویس خودروهای اروپایی برای خودروهای چینی نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =