کد خبر: 199702
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

رنو این خودروساز فرانسوی قصد دارد در اوایل سال آینده میلادی فعالیت جدید خود را در ایران آغاز کند و بر این اساس دو مدل از محصولاتش به نام‌های سیمبول و داستر را در کشور تولید کند.

به گزارش اخبارخودرو به نقل از دنیای اقتصاد، طبق اعلام رنو، هر دو مدل به‌طور اختصاصی برای بازار ایران طراحی شده‌اند و در این بین، این شرکت حساب ویژه‌ای روی سیمبول به‌عنوان نسل جدید تندر-۹۰، باز کرده است.

[caption id="attachment_199709" align="aligncenter" width="600"]سرنوشت خانواده تندر-۹۰ پس از امضای قرارداد رنو سرنوشت خانواده تندر-۹۰ پس از امضای قرارداد رنو[/caption]

حال این پرسش پیش می‌آید که با تولید و عرضه سیمبول جدید (مدل فعلی سیمبول به بازار کشور عرضه شده است)، چه سرنوشتی در انتظار تندر-۹۰ و ساندرو خواهد بود؟ آیا رنو قید این دو محصول محبوب خود به‌خصوص تندر-۹۰ را در بازار ایران خواهد زد یا کماکان به تولید آنها ادامه خواهد داد؟

در این شرایط می‌توان چند فرضیه را مطرح کرد. اول اینکه رنو طبق عادت جهانی خود و سایر خودروسازان معتبر دنیا، با عرضه نسل جدید محصولاتش در ایران، قید تولید مدل‌های قدیمی را بزند و به‌نوعی سیمبول را جایگزین خانواده تندر-۹۰ (تندر معمولی، پارس‌تندر و ساندرو) بکند.

این فرضیه البته با چالش‌هایی رو‌به‌رو خواهد بود، از جمله اینکه شاید شرکای فعلی رنو در ایران (ایران‌خودرو و پارس‌خودرو) در برابر حذف تندر-۹۰ و ساندرو موضع گرفته و خواستار تداوم تولید آنها شوند.

فرضیه دوم اما این است که رنو رفتاری خاص در بازار خودرو ایران در پیش گرفته و در کنار سیمبول جدید، تندر-۹۰ و ساندرو نیز کماکان ادامه حیات دهند. در این شرایط، به احتمال فراوان قیمت سیمبول با فاصله‌ای فاحش نسبت به تندر-۹۰ و ساندرو تعیین خواهد شدتا به‌نحوی تداخلی در بازار فروش یکدیگر نداشته باشند.

واما فرضیه سوم نیز اگرچه بر حذف تندر-۹۰ و احتمالا ساندرو تاکید دارد، اما طبق آن، رنو رفتاری رقابتی را از خود بروز خواهد داد؛ به‌نحوی‌که از طریق قیمت‌گذاری سیمبول، عملا تندر و ساندرو را از بازار حذف خواهد کرد.

به‌عبارت بهتر، با لحاظ کردن این فرضیه، رنو قیمت سیمبول را تا حد امکان نزدیک به تندر-۹۰ و ساندرو تعیین خواهد کرد تا تولید این دو محصول عملا توجیه خود را از دست بدهد.

رنو احتمالا طی تابستان سال‌جاری قرارداد جدید خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا خواهد کرد و طبق آن بناست این خودروساز فرانسوی حضوری مستقل را در کشور تجربه کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    به نظر من مافیای خودرو که تو ایران هست امثال سایپا و ایران خودرو اجازه چنین کاری رو نمیدن. یعنی رنو سیمبل بشه مثلا ۵۰ تومان؟؟ اونوقت کی میره ماشین چینی بخره ۶۰ تومان. اینا دنبال سود خودشونن و فکر مردم که نیستن. پس مطمعن باشید چنین اتفاقی اگر تو ایران بیفته یه انقلاب محسوب میشه و چنین چیزی هیچ وقت اتفاق نمیفته
  • ایران دوست ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    اگه فرضیه دوم اجرا نشد باید شگفت ز ه شد. در بازار انحصاری و مافیایی غیر ممکن است دو فرضیه اول و سوم که مختصری به نفع ملت است اجرا گردد.
  • ali ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    شتر در خواب بیند پنبه دانه، فرضیه ۲ کاملا درست است
  • هاشم ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    فرض چهارمی هم هست تندر ۹۰ رو جمع نمیکنن هیچ دو محصول جدید رو با قیمت بالاتری میفروشنن تا بازار ... خراب نشه!!
  • رضا ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
    سیمبل ساخت داخل ندارد و با توجه به قیمت بالای آن هم تیراژتولید چندانی نخواهد داشت که ساخت داخل توجیه پذیر شود و مملکت هم ارزی برای واردات خودرو یا قطعات خارجی ندارد لذا بودن یا نبودن سیمبل در گروه خودروهای گران قیمت خارجی است که تیراژ پایین داشته و ساخت داخل بسیار محدودی دارند اما تندر جزءمحصولات داخلی محسوب می شود که باقیمت مناسب تر و دارای ساخت داخل نسبتا مناسبی است لذا این دو بازار هیچ ربطی به هم ندارند.
  • محسن ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    سلام عمر مان تمام شد آرزوی یه ماشین خوب به دل، مانده خدا...... اگه یه ماشین در حد پایین خارجی ۱۰۰میلیونی در نظر بگیریم باید ۵۰ سال هیچ نخوری تا بتونی ، یه ماشین بخری که اون موقع دیکه نه چشم داری نه توان ؛ یا خدااااااااا
  • رضا ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    اینا فقط میخوان جیب مردم رو خالی کنن وگرنه لیاقت ایرانی بیشتر از این هست.
  • مهدی ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    فرضیه دوم ۱۰۰ اتفاق خواهد افتاد زیرا معمولا عمر تولید محصولات در ایران دستکم ۱۵ تا بیست سال است و رنو ساندرو که تازه دو سال است تولیدش شروع شده با توجه به بازار فروشی که دارد بعید است به این زودی ها بازنشسته شود حتی مدل های جدید آن ممکن است به روی خط تولید رود و رنو این گاو شیرده را به این زودی رها نمی کند در مورد فرض سوم هم امکان ندارد قیمت سیمبل زیر پنجاه بیاید در حالی که نمونه وارداتی با قیمت بالای ۷۰ به فروش می رود لذا بازار این محصولات نمیتواند جایگزین همدیگر شود.
  • امحمد ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    این آقایون مردم ایران را شناختن و راه سواری گرفتن از مردم را بلدن میدونم از کجا سوار ودر کجا از کول مردم پیاده شده نفر بعدی رو سوار کنند نه بابا ما تا این راه رو بریم صاحبان مان مشخصا
  • مهدی مجمع ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    من ازخانواده ساندرو وسیمبول بدم میاد چون نه قیافه ونه تیپ خوبی دارن وسبکتر ازلوگان۹۰ هستن من تاابدلوگان۹۰ روسوارمیشم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =