صنعت خودرو

سرمایه‌گذاری مستقیم دولت در صنعت خودرو مانع از تصمیم‎گیری‎های کلان صحیح برای این بخش است

به گزارش «اخبار خودرو​»،  رشد اقتصادی بیشتر کشورهای توسعه‎یافته با شکوفایی در بخش صنعت محقق شده است. این درحالی است که کشورهای در حال توسعه کم‎وبیش در گیرودار بومی‎سازی فناوری‎ها در صنایع خود و داخلی‎سازی زنجیره تامین آن‎ها هستند. در آسیای شرقی، صنعت خودرو یکی از پیشرانه‎های اصلی حرکت چرخ اقتصاد است. در این منطقه کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی، چین و حتی تایوان با اتکا به بومی‎سازی دانش و مهارت‌های صنعتی در زمره موفق‎ترین خودروسازان مستقل در جهان قرار دارند.

البته ضرورت حمایت‌های دولتی در صنایع بزرگ برای راه‎اندازی و پیمودن مسیر داخلی‎سازی غیرقابل انکار است اما تعریف حمایت در کشور ما با مفهوم سرمایه‎گذاری مستقیم دولت گره خورده است. این امر نه‎تنها دولت را از اصل چابک‎سازی دور می‌کند بلکه از استقلال در تصمیم‎گیری‎ها بازمی‌دارد، به نحوی که درحال‎حاضر زیان صنعت خودرو به معنی ضرر دولت است. مقصر اصلی این قضیه خود دولت‎ها بوده‎اند.

البته درکنار دولت‎ها، مسئولان و متولیان صنعت کشور که بخشی از آن‎ها نیز نمایندگان ملت هستند، در به وجود آمدن شرایط کنونی تولید در صنعت خودرو و قطعه‎سازی کشور به نحوی مسئول هستند.

رامین نورقلی‎پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره به «دنیای خودرو» گفت: «همه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس درخصوص مشکلاتی که برای صنعت خودرو و قطعه‎سازی کشور رخ داده است، مسئول هستند.»

تثبیت نظام پولی و مالی؛ پیش‎نیاز ارتقای صنعت خودرو

نورقلی‎پور با بیان این‎که اگر شرایط اقتصادی و نظام پولی و مالی کشور، چرخه درستی پیدا کند، شاهد اقتصاد نسبتا پایداری خواهیم بود، افزود: «خودروسازان نیز به عنوان بخشی از جریان تولیدی در کشور به دنبال رشد تولید و سودآوری بوده و قائل به این هستند که به‌صورت عادی در حوزه تولید خودرو فعالیت داشته باشند.» 

نماینده کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس دهم با اشاره به دلایل ثانویه وضعیت ایجادشده در حوزه تولید خودرو در کشور گفت: «مسائل و مشکلات اقتصاد بیمار کشور و معضلاتی که در بانک‌ها و نرخ بالای سود بانکی وجود دارد، همگی از مسائلی است که به مشکلات کنونی تولید در کشور دامن زده است.»

وی در ادامه اضافه کرد: «چنان‎چه نظام پولی و مالی کشور دستخوش نوسانات شدید نشود، خودروسازان نیز به تولید ادامه خواهند داد؛ همان‎گونه که در این سال‌ها رشد تولید را 
دنبال کردند.»

در شرایط فعلی کمترین قصور متوجه خودروسازان است

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: «به موازات رفع پیش‎نیازهای پیرامونی و محیطی و فراهم کردن بسترهای لازم، باید به سراغ اصلاحات درونی در صنعت خودرو کشور رفت تا دیگر شاهد وضعیتی مشابه وضعیت کنونی تولید خودرو در کشور نباشیم.»

وی افزود: «به‎رغم مسائل مختلفی که در حوزه نوآوری و تکنولوژی و صادرات در صنعت خودرو مطرح است، در شرایط فعلی و با توجه به توان فنی و مالی خودروسازی کشور، معتقدم کمترین قصور متوجه خودروسازان است.» 

نورقلی‎پور تصریح کرد: «مقصر اصلی وضعیت کنونی صنعت خودرو، تصمیم‎سازان و تصمیم‎گیرانی هستند که در حوزه‎های کلان، تدابیر و تمهیدات اصلی را می‎اندیشند.»

وی از سیاست‎های بانک مرکزی به‌عنوان دیگر عامل تاثیرگذار در شرایط تولید نام برد و گفت: «به نظرم نباید بانک مرکزی را مقصر دانست بلکه مشکل بزرگی که موجب شوک‌های بزرگی در اقتصاد کشور شده، اقتصاد بیمار است که توانایی این را نداشته در مقابل شوک‎های اقتصادی خارجی مقاومت کند و با کمترین شوکی خاصیت بالانس خود را از دست می‎دهد و به سمت تورم افسارگسیخته و نوسانات شدید نرخ ارز می‎رود. این موضوع به بالا بودن حجم نقدینگی در حوزه پولی و ناتوانی بانک‌ها در جذب این نقدینگی برمی‎گردد.»

نورقلی‎پور در پایان با اشاره به تاثیر پیچیدگی اوضاع اقتصادی بر صنعت خودرو کشور، خاطرنشان کرد: «امروز خودروسازان به‌عنوان فعالان یکی از صنایع پیشرو در کشور به دلیل توان پایین بانک‌های کشور متوجه زیان‌های بسیار زیادی شدند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =