کارت سوخت

هم‌زمان با انتشار اخبار مختلف درباره افزایش قاچاق سوخت در کشور از ضرورت احیای کارت‌سوخت و سهمیه‌بندی بنزین اخباری شنیده می‌شود وبه‌نظر می‌رسد این موضوع دیر یا زود محقق خواهند شد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، شواهد و گفته‌های مسئولان در هفته‌های اخیر حاکی از آن هستند احیای کارت سوخت تصمیمی است که به‌زودی اتخاذ خواهد شد. موازی با خبر احیای کارت‌سوخت اخبار مربوط به افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و رشد قاچاق سوخت نیز در روزهای گذشته بارها شنیده است، به‌طوری‌که گویا یک کمپین  برای احیای کارت‌سوخت با ضرورت بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق در جریان است.

در چند روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور یکی از مسئولانی بوده که درباره قاچاق سوخت و احیای کارت سوخت به‌زبان آمده و به صراحت پیشنهاد فعال‌سازی کارت‌های سوخت را مطرح کرده است. به گفته وی «قرار است مالک هر خودرو فقط از کارت‌سوخت خود استفاده کند و وزارت نفت مامور بررسی این موضوع خواهد بود.» 

دیروز مهدی نیکدار، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور نیز گفت در هفته گذشته پیشنهادهایی درخصوص بازگشت کارت‌سوخت به چرخه مصرف سوخت مطرح شد که درحال بررسی است.

وی تاکید کرد با افزایش قاچاق سوخت، طرح بازگشت کارت‌سوخت به جایگاه‌ها مطرح شده است تا از این طریق مانع قاچاق سوخت از کشور شوند. 

چند هفته قبل حسن خسروجردی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران از قاچاق روزانه دستکم ۲۰میلیون‌لیتر بنزین به کشورهای همسایه خبر داد. این مقدار حدود یک‌پنجم مصرف روزانه بنزین در کشور است. موضوعی که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشور هم آن را تایید می‌کند. براساس آخرین آمار رسمی موجود از مصرف بنزین در ایران، روزانه 91میلیون‌لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود.

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره قاچاق سوخت به «دنیای‌خودرو» گفت: «در ماه‌های گذشته قاچاق سوخت افزایش یافته و می‌توان گفت عدم استفاده از کارت‌سوخت به نوعی منجر به این پدیده شده است. درواقع قاچاق سوخت به‌عنوان مصرف داخلی در نظر گرفته می‌شود که این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد. بنابراین ضروری است هرچه سریع‌تر راهکاری برای جلوگیری از قاچاق سوخت اندیشیده شود.»

دو روز قبل محمدرضاپورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دادن کارت‌سوخت بنزین به مردم در دستور کار است، گفت: «باتوجه به محاسبات انجام‌شده درباره سهمیه‌بندی بنزین و ارائه کارت‌سوخت حداکثر تا یک ماه آینده تصمیم‌گیری خواهد شد تا زمان اجرای آن مشخص شود.»

عامل قاچاق سوخت 

دیروز رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد عامل اصلی قاچاق سوخت تفاوت قیمت داخل و خارج آن بوده و طی سه‌ماهه اخیر به یک‌میلیاردلیتر رسیده است. علی‌مویدی‌خرم‌آبادی گفت: «عامل اصلی قاچاق سوخت تفاوت قیمت داخلی و خارجی آن بوده و قطعا قاچاق سوخت یک جرم سازمان‌یافته است. بیشتر آنها تشکیلاتی هستند و چه بسا با برخی دستگاه‌های دولتی هم پیوند خورده باشد.»

در این باره جهانگیر ضابطی، نایب‌رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت کشور به «دنیای‌خودرو» گفت: «یکی از دلایل قاچاق سوخت تفاوت قیمت بنزین در کشور ما و کشورهای همسایه بوده و به‌همین دلیل قاچاق سوخت افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه آمار بالایی که از قاچاق سوخت در رسانه‌ها مطرح شده است، جای تعجب دارد. درواقع می‌توان گفت این میزان قاچاق سوخت به‌صورت سیستماتیک انجام می‌شود و شامل قاچاق چندلیتر سوخت در مناطق مرزی نیست.»

هرچند کنترل و سهمیه‌بندی سوخت در یک دهه گذشته مطرح بوده و اما هر بار با تغییراتی اجرا و متوقف شده و قاچاق آن هیچگاه به صفر نرسیده است. باتوجه به حجم سوختی که به‌طور غیرقانونی از کشور قاچاق می‌شود، گمان آنکه تنها مرزنشینان اقدام به این کار می‌کنند، کوچک شماردن مساله است، هرچند دلایل مرزنشینان نیز در این خصوص مشخص است اما برای حل آن هیچ اقدام عملیاتی نشده است. درعین‌حال باتوجه به حجم سوخت قاچاق، به‌نظر می‌رسد باید عوامل دیگر را که ساختارمند هستند و تنها با چند گالن اقدام به قاچاق نمی‌کنند، در این مساله مرتبط دید و نسبت‌به بررسی آن اقدام کرد.  

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 0
    بهانه نمی تونید پیدا کنی واسه گرونی به این خاطره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =