واردات تایر

وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در بخشنامه‌ای، ‌تولیدکنندگان تایر را ملزم به فروش و عرضه محصولات خود با قیمت‌های مصوب کرد.

براساس این بخشنامه که ازسوی حوزه تامین بازار وزارت صمت به تولیدکنندگان تایر ارسال شده است، دولت با کارخانه‌هایی که به‌ هر دلیل کالای خود را به بازار عرضه نکنند یا اقدام به نگهداری کالا با هدف فروش آن پس‌از تصویب مصوبه افزایش قیمت‌ها کنند، برخورد جدی خواهد کرد. 

محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت با اعلام این خبر به «دنیای‌خودرو» گفت: براساس بخشنامه روز شنبه وزارت صمت به تمام تولیدکنندگان تایر در کشور، این کارخانه‌ها مکلف شدند تمام موجودی انبار و تولیدات روزانه خود را با قیمت‌های مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بازار عرضه کنند. 

وی بیان کرد: واحدهای تولیدی مجاز به انبار کردن تایر در انبارهای خود و عدم عرضه آن در سطح بازار نیستند و دولت به شدت با متخلفان برخورد می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، وزارت صمت در حالی به موضوع احتکار تایر در انبار تولیدکنندگان این محصول واکنش نشان داده است که پیش از این اغلب تولیدکنندگان تایر با مقاومت در برابر نیاز بازار،‌ اقدامی برای عرضه سبدهای فروش خود طی دوماه گذشته نکرده‌اند.

به‌گفته فعالان بازار،‌ این شرکت‌ها به‌دلیل بالا رفتن قیمت مواداولیه به‌ویژه از نوع تولید داخل آن، ‌مجبور به فروش تایرهای خود با درصد بالایی زیان شده‌اند و به‌همین دلیل تا زمان تصویب مجوز افزایش قیمت انواع تایر توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت، فروش محصولات خود را در بازار متوقف کرده‌اند. برهمین اساس بخشی‌از نماینده‌ها و عاملان فروش شرکت‌های تایرساز در پایتخت نیز دست‌به احتکار کالا در برخی انبارهای حاشیه تهران زده‌اند.

اتفاقی که محمدرضا کلامی در واکنش به آن نیز گفت: «براساس تصمیم بخش تامین بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت برای کاهش گرانی‌های حاشیه بازار تایر با قدرت ورود خواهد کرد و قیمت این کالا در بازار کاهش خواهد یافت.»

 پس از ابلاغ بخشنامه وزارت صمت به تایرسازان، یزدتایر و آرتاویل‌تایر در بخشنامه‌ای مشترک،‌ خطاب به عاملان فروش خود از آنها خواسته‌اند کلیه موجودی انبار خود را با قیمت‌های مصوب در بازار توزیع کنند. بخشنامه‌ای که به‌نظر می‌رسد با توجه به دستور حوزه تامین بازار وزارت صمت صادر شده و هم‌راستا با آن، شرکت‌های تایرسازی سبدهای برزمین‌مانده آبان‌ماه را نیز برای خرید توسط عوامل خود اعلام خواهند کرد. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت درحالی از کاهش قیمت انواع تایر در حاشیه بازار خبر داد که این روزها قیمت هر جفت تایر پرایدی از 230هزارتومان به بیش‌از 400هزارتومان در بازار رسیده و به‌گفته فعالان این صنف دلیل اصلی آن بسته شدن فروش تایرسازان داخلی طی دوماه گذشته و احتکار عمده کالا توسط برخی عوامل فروش است. البته در ماه جاری تنها گروه صنعتی بارز،‌ با هدف تثبیت بازار و کاهش التهاب اقدام به اعلام سبد فروش خود کرده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =