نیسان

صنعت‌خودرو جهان به‌خاطر پاندمی ویروس کرونا دچار تعلیقی بلندمدت شده و کارخانه‌های خودروسازی و نمایندگی‌های فروش درسراسر جهان قرنطینه‌ای طولانی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت‌خودرو جهان به‌خاطر پاندمی ویروس کرونا دچار تعلیقی بلندمدت شده و کارخانه‌های خودروسازی و نمایندگی‌های فروش درسراسر جهان قرنطینه‌ای طولانی را تجربه کرده‌اند. حالا خودروسازان جهانی به‌دنبال افزایش رقابت‌پذیری و سودآوری درجهانی هستند که با سرعت زیادی درحال تغییر و تحول است و همچنان توسعه فناوری‌های پاک یکی از بزرگ‌ترین موانعی بر سر راه صنعت‌خودرو است. هفته گذشته نیسان از ضرر خالص 6.17 میلیارددلاری خود درسال مالی 2019 خبر داد که نخستین ضرردهی این شرکت ظرف یک‌دهه (و از زمان ائتلاف با رنو) محسوب می‌شود.
 
درست درهمین روز این شرکت ژاپنی از برنامه 4 ساله خود که شامل پایین آوردن میزان تولید و کاهش مدل‌های تولیدی خود بود (از 69 مدل به 55 مدل) خبر داد. نیسان در بیانیه‌ای اعلام کرد «این شرکت هزینه‌های ثابت خود را با معقول‌سازی ظرفیت تولید، گستره تولید جهانی و مخارج روزانه کاهش خواهد داد» و همچنین افزوده که قصد دارد ظرفیت تولید خود را به «اندازه درست» برساند و با افزایش 20 درصدی، سالانه 5.4 میلیون‌دستگاه خودرو تولید کند. 
طبق گفته نیسان هدف از این برنامه رسیدن به «رشد دوام‌پذیر، ثبات مالی و سودآوری تا پایان سال مالی 2023 است» و این برنامه «راهبرد این شرکت را از تمرکز پیشین برتوسعه کاذب» تغییر خواهد داد. 
نیسان اعلام کرده به‌عنوان بخشی از برنامه کاهش تولید خود از ماه دسامبر کارخانه‌اش را در بارسلون تعطیل خواهد کرد که به بیکاری 2 هزار و 800تن منجر خواهد شد. اما نیسان اعلام کرده هدفش از این کار «ساختاردهی مجدد، کاهش هزینه و بهبود کارایی» است. 
هفته گذشته این شرکت هشدار داد درصورتی که بریتانیا اتحادیه‌اروپا را بدون انعقاد پیمان تجاری ترک کند، این امکان وجود دارد که کارخانه‌اش در ساندرلند که بزرگ‌ترین مرکز تولید نیسان در بریتانیا به‌شمار می‌رود، تعطیل شود. همچنین در روزهای قبل نیسان درکنــــــــار دیگر شرکای تجاری‌اش یعنی رنو و میتسوبیشی از یک الگوی تجاری نوین رونمایی کرد که «افزایش رقابت‌پذیری و سودآوری میان سه‌شریک تجــــــــاری» را هدف قرار داده و تمرکز هر یک از طرف‌ها را روی یک بازار جداگــــــانه می‌گذارد. 
چهارشنبه گذشته ماکوتو یوشیدا، مدیرعامل نیسان در گفت‌وگو با شبکه «CNBC» آمریکا از موضوعات مختلفی همچون خروج بریتانیا از اتحادیه‌اروپا، وضعیت ائتلاف و بازسازی اطمینان سرمایه‌گذاران پس از خروج مناقشه‌برانگیز کارلوس گون، مـــــــدیرعامل سابق ائتلاف سخن گفت. در اینجا به پنج نکــــــــته مهم از مــــــوضوعات مطرح‌شده توسط مدیرعامل نیسان می‌پـــــــردازیم: 
 درباره ائتلاف:
من به‌قصد بازسازی فرهنگ مشارکت مدیرعامل نیسان شدم و ما به‌حرف مشتریان، نمایندگی‌های فروش، تامین‌کنندگان و کل سهامداران درون و بیرون سازمان گوش خواهیم داد.  این فرهنگی است که در آن از گزینه‌های مختلف و متفاوت استقبال می‌شود.  

 درباره ویروس کرونا:
کووید-19 به‌وضوح صنعت‌خودرو را مختل کرده و گروه خودروسازی ما نیز به‌شدت تحت‌تاثیر این بحران قرار گرفته است. اما اولویت نخست ما سلامت انسان‌هاست و این‌گونه می‌توانیم مطمئن باشیم که کارکنان‌ و شبکه‌های گسترده‌تر جهانی و شرکای تامین‌کننده‌مان در ایمنی کامل هستند. این نخستین‌ اولویت من است و کمپانی نیسان نیز کاملا تمرکز خود را روی آن گذاشته است. 

 درباره تعطیلی کارخانه:
وقتی از گذار حرف می‌زنیم، باید آنچه را که قبلا در راهبردهایمان نادرست بوده، مورد بازنگری قرار دهیم تا متوجه شویم که چطور می‌توانیم درمسیر رشد پایدار قرار گیریم. 

 درباره سوءعملکرد:
ما می‌خواهیم سودآوری پایداری داشته باشیم و باید صادقانه سوءعملکردها را مورد توجه قرار دهیم و از نقاطی که پیش‌تر توسعه بیش از حد در آن‌ها به‌نیسان آسیب وارد کرده عقب‌نشینی کنیم. این بدین‌معناست که ما باید تولیدمان را درسطح درست بهینه‌سازی کنیم و همچنین حین افزایش کارایی عملیاتی‌مان فعالیت‌هایمان را بهبود بخشیم. 

  درباره خروج بریتانیا از اتحادیه‌اروپا:
ما با هوشیاری این مساله را زیر نظر داریم که دولت بریتانیا پیش از خروج کامل از اتحادیه‌اروپا چه‌پیمانی را با طرف خود از نظر تعرفه‌ها لحاظ خواهد کرد؛ زیرا این موضوع عملیات ما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. اما نکته اینجاست که تاکید و تمرکز ما برفعالیت برند نیسان در قاره اروپاست و این چیزی است که فعلا دراین‌باره می‌توانم به‌شما بگویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =