کرایسلر

کرایسلر به‌دلیل سرگذشت پرفرازونشیبی که در دودهه گذشته سپری کرده، همیشه محصولات کم‌تنوعی را برای عرضه به مشتریان داشته است. سبدی که روزبه‌روز تنوع مدل‌های آن کاهش یافت تاآنجاکه اکنون در سال 2020 کرایسلر تنها 3مدل خودرو برای عرضه به مشتریان دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،با آن‌ که کرایسلر در سال‌های اخیر خودرو چندانی تولید نکرده اما همچنان جزو برندهای محبوب آمریکایی است. 95سال پیش در چنین روزی کرایسلر به‌عنوان یک برند خودروساز جدید فعالیت خود را آغاز کرد. اکنون با بیشی‌از نیم‌قرن فعالیت یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی جهان به حساب می‌آید. امروز به بهانه تولد 95سالگی کرایسلر قصد داریم این خودروساز آمریکایی را معرفی کنیم.


همه چیز از «مکسول‌موتور» شروع شد

والتر کرایسلر، موسس برند خودروسازی کرایسلر آمریکا ابتدا به‌عنوان مکانیک واگن در راه‌آهن مشغول به‌کار بودشد ماجرای ورود وی به صنعت خودرو به سال 1911 و آشنایی وی با یکی از اعضای هیات رئیسه جنرال‌موتورز بازمی‌گردد. به‌واسطه این آشنایی والتر به سمت مدیریت در شرکت بیوک که یکی از زیرمجموعه‌های جنرال‌موتورز بود، منصوب شد. 
چند سال بعد والتر کرایسلر اقدام به خرید کمپانی خودروسازی Maxwell Motor که در سال 1904 تاسیس شده بود، کرد. البته این شرکت در سال 1925 منحل شد اما کمپانی خودروسازی کرایسلر در 6ژوئن 1925 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. حضور کرایسلر در صنعت خودرو آمریکا موفقیت‌آمیز بود زیرا توانست مدل‌های پرفروش زیادی را به بازار عرضه کند. 
والتر که در سیستم کاری جنرال‌موتورز با چند برند مختلف تجربه کسب کرده بود، 3سال بعد تنوع برندهای زیرمجموعه کرایسلر را با خرید شرکت‌های کامیون‌سازی Fargo  و برادران Dodge و تاسیس دو برند جدید DeSoto و Plymouth افزایش داد و وارد کلاس‌های مختلف همچون خودروهای تراک و باری شد. 
در سال 1987 کرایسلر اقدام به خرید شرکت خودرویی AMC کرد که به لطف این معامله برند جیپ تحت مالکیت کرایسلر درآمد. درحال‌حاضر پس از گذشت 95‌سال گروه کرایسلر برندهایی هچمون کرایسلر، دوج، جیپ، قطعه‌سازی موپار، خودروهای تجاری RAM و تیونر SRT را در اختیار دارد.


از «دایملر و فیات»  تا «PSA»
کرایسلر نه‌تنها مالکیت شرکت‌های بسیاری را برعهده داشته بلکه با دیگر شرکت‌ها نیز شراکت کرده است. از این رو سرگذشت این برند آمریکایی در نوع خود جالب است. در سال 1998 یک دادوستد 38میلیارددلاری بین گروه دایملر و کرایسلر؛ ازجمله بزرگ‌ترین معامله‌های جهان را رقم زد. درنتیجه این اتفاق گروه خودروسازی مشترک دایملر-کرایسلر تاسیس شد. 
ابتدا سهم طرفین در این شراکت برابر اعلام شد اما بعدا مشخص شد دایملر سهم بیشتری را دارد. به‌هرحال این شراکت بیشتراز 9‌سال دوام نیاورد و درنهایت سال 2009 مسیر دایملر و کرایسلر از هم جدا شد. 5‌سال بعد یعنی در 12اکتبر 2014 کرایسلر طبق شرایط جدیدی با اروپـــــــایی‌ها آغاز به‌کار کرد. اینبار پای بزرگ‌ترین گــــروه خودروسازی ایتالیا یعنی گروه فیات در میـــــان بود. 
اکنون 6‌سال است که گروه کرایسلر تحت مالکیت گروه بین‌المللی FCA یا همان فیات-کرایسلراتومبیلز قرار دارد و با برندهایی همچون فیات، آلفارومئو، لانچیا، مازراتی، تیونرآبارث، تولیدکننده تجهیزات صنعت خودرو Comau  و ... هم‌گروه است.
البته سال گذشته زمزمه‌های ادغام دو گروه خودرویی بزرگ FCA و PSA فرانسه مطرح شد که همچنان پرونده این مذاکرات باز است. حال باید دید آیا در آینده نزدیک ادغام این دو گروه، بزرگ‌ترین گروه خودرویی جهان را تشکیل می‌دهد یا خیر. با این حساب کرایسلر را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری در صنعت خودرو دانست که با گروه‌های خودرویی مهمی ادغام شده است.

تنها 3 مدل خودرو
کرایسلر به‌دلیل سرگذشت پرفرازونشیبی که در دودهه گذشته سپری کرده، همیشه محصولات کم‌تنوعی را برای عرضه به مشتریان داشته است. سبدی که روزبه‌روز تنوع مدل‌های آن کاهش یافت تاآنجاکه اکنون در سال 2020 کرایسلر تنها 3مدل خودرو برای عرضه به مشتریان دارد. کرایسلر «300»، «Pacifica» و «Voyager» خودروهایی هستند که می‌توانید از برند کرایسلر سفارش دهید. البته در این میان «300» تنها سدان این کمپانی است و دو مدل دیگر در کلاس مینی ون به بازار عرضه می‌شوند. 
در 10سال گذشته تنها 4مدل خودرو جدید به محصولات کرایسلر اضافه شد البته ازسوی‌دیگر 7 محصولات این کمپانی از برنامه تولید کنار گذاشته شدند. بنابراین ارزان‌ترین محصول کرایسلر مدل «300» است که قیمت پایه آن از 29 هزار و 500 دلار آغاز می‌شود. 
یک سدان بزرگ آمریکایی که برای رقابت با بزرگانی همچون دوج چارجر، شورولت ایمپالا و فورد تاروس عرضه شده و در سال های اخیر از نظر آمار فروش در بازار آمریکا معمولا در جایگاه سوم قرار داشته است. با وجود این که نسل فعلی دو مینی ون کرایسلر در سال های 2016 و 2019 وارد خط تولید شده‌اند اما نسل فعلی مدل «300»  از سال 2011 تا کنون کماکان روی خط تولید قرار دارد. هرچند 9‌سال از آغاز تولید این خودرو می گذرد اما ظاهرا کرایسلر قصد عرضه نسل جدید آن را ندارد.
کرایسلر در ایران
ورود خودروهای کرایسلر به ایران به سال‌های دور بازمی‌گردد. در میان تمام کرایسلرهای کلاسیک موجود در کشور یک دستگاه کرایسلر  «300»قهوه‌ای متعلق به دربار پهلوی‌دوم را می‌توان خاص‌ترین نمونه موجود دانست که البته این روزها در موزه خودروهای تاریخی تهران نگهداری می شود. 
در دهه 1950 میلادی پهلوی‌دوم، یک دستگاه کرایسلر «300» با طراحی منحصربه‌فرد سفارش داد که طراحی آن توسط استودیو طراحی Ghia ایتالیا انجام شد. این خودرو که تنها یک دستگاه از آن در سال 1956 ساخته شد، مزین به قطعاتی از جنس طلاست و از امکاناتی مانند یخچال، رادیو، تلفن، گرامافون و سیستم تهویه مطبوع بهره می‌برد. 
درحال‌حاضر نیز باآنکه کرایسلر نمایندگی فعالی در ایران ندارد اما تعدادی مدل «300»آن وارد مناطق آزاد شده است که نشان از محبوبیت این خودرو دارد. تعداد «300»های واردشده به این مناطق کم نبوده و حتی شامل مدل‌های خاص آن مانند SRT8 نیز می‌شود. البته چندسال پیش تعداد انگشت‌شماری از مدل‌های از رده خارج این برند آمریکایی وارد مناطق آزاد شدند اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به محبوبیت مدل «300» برسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =