صنعت‌ خودرو آلمان که تا حد زیادی برفرآیند اقتصادی این کشور تاثیرگذار است، درحال بیرون آمدن از یک دوره قرنطینه اجباری، توقف تولید و افت فروش است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت‌ خودرو آلمان که تا حد زیادی برفرآیند اقتصادی این کشور تاثیرگذار است، درحال بیرون آمدن از یک دوره قرنطینه اجباری، توقف تولید و افت فروش است. این صنعت از ده‌ها هزار موقعیت شغلی در آلمان پشتیبانی می‌کند و صادرات خودرویی آلمان نقش بسیار مهمی در اقتصاد این کشور دارد؛ اما تقاضا برای خودروهای جدید تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و این صنعت پرسابقه در آلمان با چالش‌های بزرگ در گذار به‌فناوری‌های پاک روبه‌رو شده و این موضوع بسیاری از کارشناسان را درباره آینده وضعیت خودروسازی آلمان نگران کرده است. درهمین‌زمینه فلیکس روسل، اقتصاددان در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفته است: «خودروسازان نقش بسیار قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد آلمان  دارند و تقریبا یک‌میلیون شغل با دستمزد بالا در آلمان به‌این صنعت مربوط می‌شود که نیمی از آن‌ها درجنوب این کشور مشغول به‌کار هستند.» راسل بااشاره به‌چالش‌های خطرناک موجود بر سر راه صنعت‌خودرو آلمان گفت: «رکود اقتصادی کنونی هزاران موقعیت شغلی، وضعیت درآمد و مالیات و کل زنجیره‌تامین را به‌خطر انداخته است. بدون‌شک به‌دلایل مشخصی ما شاهد رکودی عظیم در صنعت‌خودرو خواهیم بود. بسیاری از خودروسازان نمی‌توانند از کل ظرفیت خود استفاده کنند؛ زیرا بسیاری از زنجیره‌های تامین بین‌المللی مختل شده و همچنین محدودیت‌ها به‌خاطر حفظ سلامت کارکنان مانع از فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها می‌شود. نمایندگی‌های فروش نیز در مدت قرنطینه برای هفته‌های متوالی تعطیل بودند و مشتریان نیز از ترس بیکاری و قطع درآمد فعلا از صرافت خرید خودرو افتاده‌اند. این معجونی سمی برای خودروسازان است.» 

   خرید پیش از موج دوم
ماتیاس اشمیت، کارشناس صنعت‌خودرو آلمان نیز در گفت‌وگو با «سی‌ان‌بی‌سی» گفته است: «از قبل پیش‌بینی می‌شد که امسال بازار روند کاهشی داشته باشد و حتی پیش از شیوع کرونا نیز یک رکود دوره‌ای برای آن درنظر گرفته شده بود و در ماه‌های ژانویه و فوریه (که هنوز تعطیلی گسترده به‌خاطر جلوگیری از شیوع کووید-19 رخ نداده بود) میزان فروش خودروهای سواری در آلمان نسبت به‌ماه‌های مشابه درسال قبل به‌ترتیب 7.3 و 10.8 درصد کاهش را تجربه کرد. 
اما روند قابل پیش‌بینی برای ماه‌های آتی این است که با عرضه مشوق‌های دولتی (به‌اشکال‌ مختلف) فروش خودرو در ماه‌های تابستان با رشد قابل توجهی نسبت به‌دوره مشابه سال قبل روبه‌رو خواهد شد که این به‌دلیل باز شدن نمایندگی‌های فروش بعد از تعطیلی طولانی و همچنین تمایل مردم به‌استفاده از وسیله حمل‌ونقل شخصی در دوران کرونا و همچنین انجام خرید پیش از تعطیلی احتمالی مجدد به‌خاطر موج دوم شیوع ویروس کروناست.» با توجه به‌اینکه انتظار می‌رود امسال افراد کمتری به مسافرت‌های تابستانی بروند، به‌نظر می‌رسد امسال بازار خودرو ماه‌های متفاوتی را تجربه کند و بسیاری از مردم برخلاف سال‌های قبل سعی کنند از موقعیت و مشوق‌های فعلی برای خرید خودروهای جدید بهره ببرند. 
از طرف دیگر خودروسازان نیز ممکن است از بحران به‌وجودآمده به‌عنوان بهانه‌ای برای تعدیل نیرو استفاده کنند که درنهایت به‌نفع فاصله گرفتن شرکت‌های خودروسازی از تولید سنتی و تمرکز روی دوران جدید تولید خودروهای الکتریکی است. به‌گفته اشمیت: «خودروسازان حتی از موقعیت فعلی ناشی از شیوع کووید-19 برای تعدیل نیروهای مورد نظر خود و رسیدن به کارآیی بیشتر بهره می‌گیرند و از پاندمی به‌عنوان دلیلی کاملا موجه برای متقاعد کردن اتحادیه‌های کارگری استفاده خواهند کرد.» 

  کمک‌های دولتی 
در ماه‌های مارس و آوریل، ویروس کرونا در اروپا چندان درتعطیلی یکباره و گسترده صنایع موفق نبود و در بیشتر کشورهای این حوزه نیز محدودیت‌ها از میانه ماه مه برداشته شدند. به‌عنوان مثال آلمان از اواخر آوریل به‌نمایندگی‌های فروش خودرو اجازه بازگشایی داد و غول‌های خودروسازی مانند فولکس‌واگن نیز از اوایل ماه مه فعالیت‌های خود را از سر گرفتند. صنعت‌خودرو آلمان که از قبل به‌خاطر کاهش فروش خودرو تحت‌فشار بود و بعد با قرنطینه دور جدیدی از رکود را تجربه کرد، چشم امید به‌کمک‌های دولت داشت. هفته گذشته با مشارکت حزب آنگلا مرکل، یعنی اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان و حزب خواهرخوانده آن یعنی اتحادیه اجتماعی مسیحی و شرکای دیگر در حزب دموکرات اجتماعی، کمک مورد نیاز در قالب بسته مشوق 147 میلیارددلاری برای اقتصاد این کشور از راه رسید. 
هرچند بعد از اعلام میزان مشوق‌های درنظرگرفته‌شده برای صنعت‌خودرو بسیاری از فعالان این حوزه اظهار ناامیدی کردند. با اینکه مشوق‌های دولت آلمان شامل کاهش 16 تا 19 درصدی مالیات روی تمام کالاها (از جمله خودروها) می‌شود و قرار است برای خرید خودروهای برقی ارزان‌تر از 40 هزار یورو  نیز یارانه‌هایی 6 هزار یورویی پرداخت شود، اما مدیران ارشد خودرویی امیدوار بودند مشوق‌ها شامل برنامه‌ای جبرانی برای خرید انواع خودرو جدید شود. درهرصورت این‌طور که پیش‌بینی شده بازار خودرو در آلمان نیز مانند سایر کشورها تا رسیدن به‌نقطه پیشاکرونا دست‌کم به‌پنج‌سال زمان احتیاج دارد و همزمانی این دوره رکود با تلاش گسترده خودروسازان برای گذار به‌تولید خودروهای الکتریکی می‌تواند چالشی تمام‌عیار برای خودروسازان آلمانی باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =