دایملر و ب‌ام‌‌و

روز جمعه ب‌ام‌و و دایملر که سالانه درمجموع بیش از 5 میلیون‌دستگاه خودرو تولید می‌کنند، از تعلیق جوینت‌ونچر خودران خود که پیش‌تر بسیار به‌آن می‌بالیدند، خبر دادند.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز جمعه ب‌ام‌و و دایملر که سالانه درمجموع بیش از 5 میلیون‌دستگاه خودرو تولید می‌کنند، از تعلیق جوینت‌ونچر خودران خود که پیش‌تر بسیار به‌آن می‌بالیدند، خبر دادند. این دو غول عالم خودروسازی این تصمیم را «دو طرفه و دوستانه» توصیف کردند و گفتند که ممکن است تعلیق فعالیت‌های این جوینت‌ونچر دائمی نباشد. 

  دشواری‌های همکاری
سال گذشته، زمانی که دایملر و ب‌ام‌و از تاسیس این جوینت‌ونچر خبر دادند، گفته شد که یک‌هزار و 200نفر در آن مشغول به‌کار خواهند شد. دربیانیه مشترک دو شرکت به‌این نکته اشاره شده بود که «فارغ از شرایط اقتصادی و تجاری فعلی» این تصمیم تا حدی به‌دلیل «هزینه‌های بالای مربوط به‌ایجاد یک پلت‌فرم مشترک» اتخاذ شده است. ب‌ام‌و در بیانیه دیگری اعلام کرد که قصد تعدیل 6 هزار نفر از نیروهای خود را دارد. 
با درنظر گرفتن چشم‌انداز وسیع‌تری که در پیش روی صنعت‌خودرو قرار دارد، می‌توان گفت این تصمیم دو غول خودروسازی آلمان چندان نیز شگفت‌آور نیست. درحالی‌که ممکن است بسیاری تصور کنند دو برابر کردن اندازه تیم به‌شتاب گرفتن توسعه کمک می‌کند، تیم‌های خودران همواره و حتی زمانی که به‌صورت تصاعدی رشد کردند، صرفا بهبودی اندکی داشته‌اند. 
همکاری‌هایی مانند آنچه میان ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز در جریان بوده، با توجه به‌اینکه از خودروهای بیشتری پشتیبانی می‌کنند، به‌خاطر افزایش پیچیدگی‌ها دشوارتر به‌مقصود خود می‌رسند. 

  محدود کردن متغیرها
به‌باور بسیاری از کارشناسان درحال‌حاضر تنها شانس برای عرضه سریع‌تر محصولات الکتریکی و خودران محدودکردن هرچه‌بیشتر متغیرهاست. این نه‌تنها به‌معنی آن است که شرکت‌ها باید درمسیرهای محدود و مشخص پیش بروند، بلکه باید روی یک مدل خاص نیز کار کنند. تفاوت‌های جزئی درمیان خودروها مانند اختلاف درمدل‌های کنترل فرمان، توسعه سیستم‌های خودران را بسیار دشوارتر می‌کند. به‌طور معمول هنگامی ‌که تولیدکنندگان قطعات اصلی (OEM) فناوری جدیدی را معرفی می‌کنند، از این فناوری به‌صورت هم‌زمان روی تعداد محدودی از مدل‌های موجود در بازار استفاده می‌شود. حتی شرکت نسبتا منظم و منضبطی مانند تویوتا نیز ابتدا نوآوری‌هایی مانند سیستم جلوگیری از تصادف را تنها روی چندمدل لوکس لکسوس به‌کار گرفت و پس از آن با رشد وضعیت اقتصادی توانست این سیستم را روی مدل‌های پایین‌تر خود نیز نصب کند. به‌کار گرفته شدن چیزی به‌دقت فناوری خودران به‌صورت هم‌زمان توسط دو تولیدکننده قطعه اصلی (ب‌ام‌و و دایملر) 10 برابر کار را دشوارتر از زمانی می‌کند که این فناوری تنها توسط یک شرکت به‌کار گرفته شود. 
بدتر آنکه بسیاری از شرکت‌های حوزه صنعت خودران به‌طور فزاینده به‌پیشرفت‌هایی شبیه به‌سیستم خودران تسلا بسنده می‌کنند و دیگر چندان به‌دنبال یک سیستم صددرصد خودران نیستند. 
این مساله می‌تواند تلاش هزاران نفر را زیر سوال ببرد و البته کاهش 30 درصدی در فروش سیستم‌های خودران نیز به‌اتخاذ تصمیمی‌ شبیه به‌آنچه دایملر و ب‌ام‌و اعلام کرده‌اند، تاثیرگذار بوده است. 

  پیام روشن به استارت‌آپ‌ها
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته قرار بود جوینت‌ونچر «ب‌ام‌و + دایملر» تا سال 2024 سطح 4 خودران را عرضه کند و نکته جالب توجه این است که تعطیلی این همکاری برای استارت‌آپ‌هایی که عرضه سیستم‌های خودران را به‌صورت مشترک برای چندخودروساز هدف قرار داده‌اند، چه‌معنایی می‌تواند داشته باشد. 
بیشتر شرکت‌هایی که برای عرضه سیستم خودران درسطح‌های 4 و 5 فعالیت می‌کنند، عرضه این سیستم‌ها به‌خودروسازان را درسراسر جهان هدف قرار داده‌اند. استارت‌آپ‌هایی مانند آئورورا و آرگو به‌طور مشخص این الگو را دنبال کرده‌اند و با اینکه تا اینجا از رقبایی مانند جوینت‌ونچر «ب‌ام‌و + دایملر» عقب افتاده‌اند، اما شاید به‌زودی به آن‌ها برسند. 
شرکت لیندکین‌آرگو یک‌هزار کارمند و آئورورا تنها 600 کارمند دارد و با درنظر گرفتن اینکه حضور مهندسان بیشتر در جوینت‌ونچر دایملر و مرسدس نتوانسته به‌بقای آن کمک چندانی کند، می‌توانید نتیجه بگیرید که اوضاع برای استارت‌آپ‌های کوچک‌تر تا چه‌حد می‌تواند خطرناک باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =