قطعه‌سازان

همه‌گیری کووید-19 به‌بازسازی صنعت‌قطعه‌ تایلند که ستون صنعت‌خودرو در جنوب آسیا محسوب می‌شود، منجر شده است؛ زیرا تعطیلی کارخانه‌ها، تولید خودروهای برقی را شدت بخشیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،همه‌گیری کووید-19 به‌بازسازی صنعت‌قطعه‌ تایلند که ستون صنعت‌خودرو در جنوب آسیا محسوب می‌شود، منجر شده است؛ زیرا تعطیلی کارخانه‌ها، تولید خودروهای برقی را شدت بخشیده است. کسب و کارهای وابسته به صنعت‌خودرو درتایلند که حدودا 900 هزار موقعیت شغلی را شامل می‌شود، بعد از چندماه تعطیلی بالاخره درحال بازگشایی است و به‌این ترتیب خیال تعداد زیادی از افرادی که در این مدت تعدیل و بیکار شده‌اند، راحت می‌شود. 

   عوارض الکتریکی‌سازی
اما نکته‌ای که می‌تواند به‌نگرانی گسترده‌‌ دیگری میان کارکنان شرکت‌های قطعه‌سازی تایلند منجر شود، تغییر جهت صنعت‌خودرو تایلند به‌سمت الکتریکی‌سازی است که پیامدهای خود را دارد. صنعت‌خودرو در این کشور آسیای جنوب‌شرقی تحت‌سلطه صدها شرکت قطعه‌سازی کوچک و بزرگ است و این درحالی‌است که خودروهای برقی 10 تا 20 درصد قطعات خودروهای درون‌سوز را دربرمی‌گیرند. به‌همین دلیل قطعه‌سازان تایلندی حدود یک‌سوم از جمعیت یک‌میلیونی کارگری خود را درخطر تعدیل می‌بینند و به‌سمت صنایع دیگری مانند داروسازی متمایل شده‌اند و این گرایشی است که می‌تواند پس از مهار پاندمی کرونا، دومین اقتصاد بزرگ درناحیه جنوب‌شرقی آسیا را متحول کند. 
   مهاجرت به سایر صنایع
کاسم تیان‌کانون، مدیر شرکت قطعه‌سازی سیام‌فیلتر دراین‌باره می‌گوید: «همه ما نگران هستیم و افق صنعت‌قطعه تایلند را تیره می‌بینیم.» شرکت سیام‌فیلتر که در بانکوک مستقر است، تاکنون کاهش تقاضا از سوی خودروسازان را با افزایش خرید قطعات یدکی از سوی مشتریان جبران کرده و به‌این ترتیب توانسته از تعدیل گسترده نیروهایش جلوگیری کند. این شرکت که در زمینه ساخت فیلتر خودرو فعال است، همچنین درتلاش است فعالیت خود را درتولید فیلترهای صنعتی و پزشکی توسعه دهد و همچنین درحال ساختن یک‌نوع ماسک محافظ جدید است. تیان‌کانون دراین‌خصوص می‌افزاید: «ما نمی‌توانیم در صنعت‌خودرو باقی بمانیم و اگر خودتان را با شرایط جدید هماهنگ نکنید، از بین خواهید رفت.» سایر قطعه‌سازان تایلندی نیز به‌سمت صنایع دیگر مانند هوانوردی و بسته‌بندی متمایل شده‌اند. سمپل تانادومرانگسک، مدیر انجمن قطعه‌سازان تایلند دراین‌باره می‌گوید: «این یک نقطه عطف برای سایر صنایعی است که از فرآیندهای شبیه به‌قطعه‌سازی در تولید خود استفاده می‌کنند؛ زیرا این شرکت‌ها از قبل تخصص زیادی در کار با ماشین‌آلات دارند.» 

   تیره و روشن آینده قطعه‌سازی تایلند
لطمه ویروس کرونا به‌تقاضا برای خودرو بازدهی خودروسازان تایلند را به‌نصف کاهش داده و براساس پیش‌بینی‌ موسسه تحقیقاتی «IHS» مارکیت، تا پایان سال 1.14 میلیون‌دستگاه خودرو در این کشور تولید خواهد شد. 
قطعه‌‌سازان تایلندی که حدود 80 درصد از نیروی کار صنعت‌خودرو این کشور را به‌خود اختصاص داده‌اند، تاکنون 20 هزار تن از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و آن‌طور که مانیت پروکاریکول، رئیس اتحادیه کارگران خودرویی تایلند گفته تا پایان سال این رقم می‌تواند حتی به 100 هزار نفر نیز برسد. هرچند وضعیت در بخش تولید خودروهای برقی روشن‌تر و امیدوار‌کننده‌تر است. براساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی تا پایان سال میلادی جاری، فروش جهانی خودروهای برقی 6 درصد افزایش خواهد یافت و به 2.3 میلیون‌دستگاه می‌رسد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2030 فروش سالانه خودروهای برقی به 45 میلیون‌دستگاه خواهد رسید. درهرصورت راهکار قطعه‌‌سازان تایلندی برای جلوگیری از تعطیلی و تعدیل نیروی گسترده، روی آوردن به‌صنایع مشابه و مرتبط با فعالیت‌های پیشین‌شان بوده که از این راهکار می‌توان درسایر کشورها نیز بهره برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =