کد خبر: 230708
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

میزان مصرف‌سوخت آخرین پدیده‌های این عرصه در جهان، با پیمایش 100 کیلومتر از 25 تا 27 لیتر فراتر نمی‌رود. درحالی‌که خودروهای معمر فعال این بخش در ایران به‌دلیل قدیمی بودن طراحی و تکنولوژی ساخت با همان میزان پیمایش عمدتا میزان مصرف‌سوخت آن‌ها به‌طور متوسط از 60لیتر فراتر رفته و بعضا تا 70 لیتر هم می‌رسد. 

 به گزارش «اخبار خودرو»، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای از الزاماتی است که اگر سالانه و به‌طور مستمر انجام می‌شد، هم‌اکنون کشور با مشکل عظیم فرسودگی در این بخش مواجه نبود. این کم‌کاری‌ها و سردرگمی‌ها باعث شد تا آمار خودروهای فرسوده کاروتجاری با عمر بالا از 100 هزار دستگاه فراتر رود و زیان‌های اقتصادی و زیست‌محیطی ناشی از فعالیت این خودروها به‌مرز نگران‌کننده‌ای برسد. 
به‌عبارت دیگر میزان مصرف‌سوخت آخرین پدیده‌های این عرصه در جهان، با پیمایش 100 کیلومتر از 25 تا 27 لیتر فراتر نمی‌رود. درحالی‌که خودروهای معمر فعال این بخش در ایران به‌دلیل قدیمی بودن طراحی و تکنولوژی ساخت با همان میزان پیمایش عمدتا میزان مصرف‌سوخت آن‌ها به‌طور متوسط از 60لیتر فراتر رفته و بعضا تا 70 لیتر هم می‌رسد. 
براساس برآورد کارشناسان حداقل نیاز سالانه به‌خودروهای کاروتجاری جهت نوسازی ناوگان 10 هزار دستگاه است؛ اما از 18 سال پیش به‌این سو و توسط 3 شرکت بزرگ تولیدکننده انواع خودروهای کاروتجاری یعنی ایران‌خودرودیزل، سایپادیزل و ماموت‌دیزل تنها کمتر از 20 هزار دستگاه تحویل این بخش شده است. شگفت‌آورتر اینکه تصمیمات متخذه در این زمینه امیدوارکننده نیست. 
مثلا در قرارداد اعطای تسهیلات 14 هزار میلیارد تومانی توسط بانک صادرات که اخیرا امضا و مبادله شد، ابهامات زیادی وجود دارد. مهم‌ترین ابهامات موجود در قرارداد مذکور که برای 5 هزار دستگاه خودرو با عمر بیش از 40 سال طی 20 ماه است شامل: مشخص نبودن میزان تسهیلات برای هر متقاضی و میزان کارمزد وام دریافتی و نیز عدم الزام کافی بانک نسبت به‌پرداخت تسهیلات است. 
علاوه‌بر آن اعلام واردات کامیون‌ها و کشنده‌های دست‌دوم اروپایی، آن‌هم در سال «جهش تولید» و خالی بودن ظرفیت‌های تولید داخلی، پشت کردن به‌منافع ملی و اتلاف منابع ملی است و هم‌اکنون براساس گزارش‌های رسیده، این امر موجب برپایی جشن و سرور در میان فعالان و دلالان این بخش در 4 شهر بزرگ ترکیه مانند استانبول، بورسا، ازمیر و آنکارا شده است. تردیدی وجود ندارد که این‌گونه تصمیمات و اجرای آ‌ن‌ها، علاوه‌بر تبعات گوناگون اقتصادی برای ایران، در راستای تحقق اهداف سال جهش تولید هم نیست. درحالی‌که به‌گفته رئیس‌جمهور محترم، ایران هم‌اکنون درشرایط جنگ اقتصادی است و کمترین میزان ارز، برای کشور ارزش حیاتی دارد و اتخاذ چنین‌تصمیماتی افزون بر آسیب‌های اقتصادی، تبدیل ایران به‌گورستان خودروهای فرسوده اروپایی است!
فرجام سخن‌اینکه؛ نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اجتناب‌ناپذیر است؛ منتها در این راستا باید پس از بررسی‌های دقیق و همه‌جانبه عمل کرد تا ضمن جلوگیری از اتلاف منابع ملی به‌هدف‌های متعالی نوسازی ناوگان هم دست یافت.   

نویسنده:حسین نظریان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =