کد خبر: 231266
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
بازار خودرو

تاکنون طی جلسات متعدد برگزارشده میان خودروسازان و اعضای کمیسیون، موضوع ترخیص قطعات از گمرک مورد طرح و بررسی قرار نگرفته است؛ اما درصورت درخواست وزارت صمت، کمیسیون صنایع این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، علی جدی -تاکنون طی جلسات متعدد برگزارشده میان خودروسازان و اعضای کمیسیون، موضوع ترخیص قطعات از گمرک مورد طرح و بررسی قرار نگرفته است؛ اما درصورت درخواست وزارت صمت، کمیسیون صنایع این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
طرح تحول صنعت‌خودرو ارائه‌شده از سوی مجلس یازدهم مشمول مباحث کلی صنعت‌خودرو است و موضوع تامین مواداولیه در آن جای ندارد. 
درصورت ارجاع این مشکلات به‌کمیسیون صنایع، به‌طور قطع کمیسیون صنایع در این راستا مساعدت و پیگیری‌های لازم را ترتیب خواهد داد. این مشکلات موردی و ناشی از عدم‌همکاری دستگاه‌های مرتبط است و شاهد یک خلأ قانونی در این مباحث نیستیم.
کمیسیون درصدد الزام تولیدکنندگان مواداولیه به‌ویژه صنایع فولادی به‌عرضه ورق فولاد در بورس کالا برای مصارف صنایع داخلی به‌میزان 5 تا 15 درصد کمتر از نرخ فوب خلیج‌فارس است. 
عرضه پاسخگوی حجم فزاینده تقاضا نیست و در کنار آن بروز تقاضای کاذب نیز موجب عطش بازار و افزایش قیمت خودرو شده است.
وزارت صمت به‌عنوان متولی صنایع کشور 4 ماه است که بدون وزیر اداره می‌شود و همین عامل سلب تحرک مدیران تصمیم‌گیر را به‌همراه داشته و دست مجلس را نیز در جایگاه نظارتی بسته که عملا همین موضوع بر مشکلات صنعت‌خودرو می‌افزاید.
همچنین ریزش بورس موجب هجوم نقدینگی به‌بازار خودرو شده و مجلس درپی آن است با راهکارهایی بتواند نقدینگی موجود در بازار را از طریق بورس به‌سمت تولید هدایت کند.
لایحه دوفوریتی دولت و تصویب آن درمجلس این امکان را برای شرکت‌های دولتی فراهم کرد که 20 درصد از سهام خود را به‌منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای داخلی واگذار کنند.
راهکارهای متعددی برای هدایت نقدینگی در دستور کار مجلس قرار دارد که فروش نفت یکی از آن‌هاست که متاسفانه در حال حاضر از سوی دولت متوقف شده است.
دولت مصر بود 220 میلیون‌بشکه نفت را براساس قرارداد سلف به‌فروش برساند؛ اما نظر مجلس بر فروش قطعی آن در بورس بود که درصورت اجرای آن، رقم قابل توجهی از نقدینگی در کشور جمع‌آوری می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =