راهبردهاي كلان ايران خودرو

ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان روز چهارم مهرماه جاری، ۲۴۲هزار و ۱۹ دستگاه خودرو را تولید کرده که ۸۰هزار دستگاه و معادل ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. سال گذشته همین بازه زمانی، تعداد ۱۶۱هزار و ۸۴۶ دستگاه خودرو تولید شده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه صنعتی ایران‌خودرو توانست در سال جهش تولید،‌ با پشت سرگذاشتن موانع ناشی از تحریم، رونق را به خطوط تولید بازگرداند و شعار جهش تولید را در پایان نیمه نخست امسال محقق کند. این خودروساز بزرگ کشور موفق شد تا تعداد تولید را از ابتدای امسال تا هفته نخست مهرماه، به میزان ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد. ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان روز چهارم مهرماه جاری، ۲۴۲هزار و ۱۹ دستگاه خودرو را تولید کرده که ۸۰هزار دستگاه و معادل ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. سال گذشته همین بازه زمانی، تعداد ۱۶۱هزار و ۸۴۶ دستگاه خودرو تولید شده بود.

   تکمیل و عرضه ۳۰هزار دستگاه خودرو کسری‌دار
با ترخیص قطعات خودروهای کسری‌دار،‌ بیش از ۳۰هزار دستگاه خودرو در مدت کوتاهی تکمیل و روانه بازار خواهد شد. فروش‌های مستمر فوق‌العاده محصولات، با موعد تحویل حداکثر سه ماه نیز به‌عنوان یکی از مسیرهای افزایش عرضه به بازار درنظر گرفته شده است که بر همین اساس تا پایان امسال،‌ در مقطع زمانی هر دو هفته، محصولات این شرکت در قالب این طرح عرضه خواهند شد. 
درحال‌حاضر تعهدات معوق ایران‌خودرو به مشتریان به کمتر از ۳۰هزار دستگاه رسیده است و به‌زودی با تکمیل و عرضه خودروهای دارای کسری این تعداد به حداقل ممکن خواهد رسید. بنا بر این گزارش‌، در مردادماه نیز ایران‌خودرو با اعلام تیراژ 41هزار و 378 دستگاهی برای تجاری‌سازی، پالس مثبتی به بازار فرستاد. چراکه به‌رغم تعطیلات تابستانی ایران‌خودرو و قطعه‌سازان در مردادماه، کارگران «خطوط تولید و تکمیل‌کاری» این گروه صنعتی با همراهی تامین‌کنندگان به تجاری‌سازی خودروهای ناقص همت گماردند و رکورد «تجاری‌سازی هفتگی خودروها» در دو سال اخیر را نیز در هفته پایانی مردادماه امسال شکستند.

   همدلی زنجیره تامین با ایران‌خودرو
از زمان شروع تحریم‌های ظالمانه و تصمیم برای پیوستن به نهضت ساخت داخل، خودروسازان و قطعه‌سازان با حمایت از یکدیگر و صرفا برای تحقق یک هدف جمعی، به برون‌رفت از فضای راکد صنعت در ماه‌های اولیه تحریم‌ها کمک کردند. در این راستا، تعاملات شفافی با سازندگان صورت پذیرفت که منتهی به پرداخت‌های عادلانه به تامین‌کنندگان و  افزایش آن از حدود 30میلیارد تومان در ابتدای مهرماه 98 به 80میلیارد تومان در پایان سال و نیز برقراری تعامل مثبت و سازنده با تامین‌کنندگان و امضای میثاق‌نامه اتحاد و همدلی شرکت ایران‌خودرو با قطعه‌سازان برای تحقق برنامه‌های تولید شد. گروه صنعتی ایران‌خودرو، در راستای نهضت ساخت داخل، پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به 28 پروژه تعریف‌شده با صنایع دفاع و 102 پروژه به همراه 86 تفاهم‌نامه با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد. برای دستیابی به کاهش ارزبری ناشی از تعمیق ساخت داخل و ارتقای محصولات جاری، پروژه‌هایی در قالب میزهای داخلی‌سازی وزارت صمت تعریف شد. در این راستا، تاکنون 4 میز برگزار شده که در مجموع کاهش ارزبری 52میلیون یورویی را به ارمغان آورده است. پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات و مواد خارج از میزهای وزارت صمت نیز کاهش ارزبری 27میلیون یورویی را محقق ساخته است. همچنین اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی طراحی نیز ارزبری 58میلیون یورویی به همراه داشته است.

   اطمینان به تحقق برنامه تولید ۵۰۰هزار دستگاه خودرو
هرچند در ابتدای اعمال تحریم علیه صنعت خودرو کشور تامین مواد اولیه و برخی از قطعات با چالش مواجه شد، اما با اجرای نهضت ساخت داخل و تکیه بر توان متخصصان و سازندگان داخلی کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان و با بهره‌گیری از توان مراکزی مانند صنایع دفاع،‌ ایران‌خودرو توانست در یک سال اخیر در داخلی‌سازی بخشی از مواد و قطعات وارداتی موفق عمل کند و در مجموع موارد کاهش ارزبری، صرفه‌جویی ۱۳۷میلیون یورویی را محقق کند. ایران‌خودرو تحقق اهداف خودکفایی و تعمیق ساخت داخل قطعات را همچنان دنبال می‌کند. امسال، برنامه تولید ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در دستور کار این خودروساز قرار دارد که با شتاب تولید در نیمه دوم سال، تولید و عرضه این تعداد به‌راحتی در دسترس خواهد بود. گروه صنعتی ایران‌خودرو با همکاری زنجیره تامین، همدلی مجموعه کارکنان و مدیریت صحیح منابع تولید، توانسته است از کل تولید خودرو در کشور طی پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 7 درصدی سهم بازار، سهم محصولات خود را به ۵۴ درصد برساند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =