قطعه ‌سازان آمریکایی

ترس از ابتلا به کووید-۱۹ و مشکلات مربوط به‌ نگهداری کودکان خردسال سبب شده بسیاری از افراد شاغل در منزل بمانند تا از فرزندانشان نگهداری کنند و همین موضوع کارفرمایان را متقاعد کرده که به‌ رغم نرخ بسیار پایین بیکاری در کشور، دستمزدها را بالا ببرند

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالی ‌که میلیون‌ها کارگر آمریکایی به‌خاطر همه‌گیری کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، اما در صنعت‌خودرو این کشور تامین‌کنندگان قطعات با مشکلاتی برای تامین نیروی انسانی کافی برای کار در خطوط تولید خود مواجه شده‌اند و برای عقب نیفتادن کارهایشان از ترفندهایی مانند پاداش اضافه‌کاری و آموزش حین کار برای جویندگان شغل بهره می‌برند. 

تطمیع نیروی کار

جو پرکینس، مدیرعامل شرکت قطعه‌سازی مابکس گلوبال در گفت‌وگو با خبرنگار «رویترز» گفته است تمهیدی که او اندیشیده بالا بردن دستمزدها و دادن پاداش برای جبران کسری ۸۰ نفره در خط تولیدش بوده است.

شرکت او که در زمینه مهندسی و تولید دستگاه‌های مختلف فعالیت می‌کند و جنرال‌موتورز و فورد از جمله مشتریان همیشگی‌اش هستند، برای برآورده کردن تقاضای فزاینده قطعات خودرویی مجبور به‌کار در شیفت‌های اضافی است.

به‌گفته پرکینس شرکت او که دارای ۱۲ کارخانه تولیدی است،  از ۱۰ بنگاه کاریابی در سراسر آمریکا برای تامین نیروی مورد نیاز خود کمک می‌گیرد و به‌علاوه شیوه‌های دیگری مانند استفاده از وبسایت‌های لینکدین و زیپ‌رکروتر، انتشار آگهی در روزنامه‌های محلی و همچنین بیلبوردها را نیز مورد استفاده قرار داده است.

صنعت‌خودرو آمریکا معمولا نخستین بخش از صنایع این کشور است که درگیر بحران‌های اقتصادی می‌شود و آخرین صنعتی که خود را از آثار سوء بحران‌ها نجات می‌دهد. اما ظاهرا بحران ویروس کرونا متفاوت است. بعد از یک دوره تعطیلی فراگیر و قرنطینه سراسری تقاضا برای خودروهای جدید رشد چشمگیری داشته است. اما ترس از ابتلا به کووید-۱۹ و مشکلات مربوط به‌نگهداری کودکان خردسال سبب شده بسیاری از افراد شاغل در منزل بمانند تا از فرزندانشان نگهداری کنند و همین موضوع کارفرمایان را متقاعد کرده که به‌رغم نرخ بسیار پایین بیکاری در کشور دستمزدها را بالا ببرند.

به‌گفته برایان کولی، رئیس گروه مشاوره بوستون بسیاری از تامین‌کنندگان قطعات با نرخ ۱۰ تا ۱۵ درصدی غیبت از کار مواجه هستند. این موضوع اتحادیه‌ کارگران خودرویی آمریکا را واداشته که به‌خودروسازان دیترویتی آزادی عمل بیشتری برای استفاده از کارگران موقت ارائه دهند تا خودروسازان آمریکایی بتوانند غیبت نیروهای تمام‌وقت خود را جبران کنند.

جان دان، مدیرعامل شرکت کلین انرژی سیستمز که در زمینه تولید سیستم‌های مربوط به‌کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها فعالیت می‌کند، برای حضور به‌موقع کارکنان خود پاداش‌هایی را در نظر گرفته است.

آندرس ولر، مدیرعامل شرکت آلودین که به‌تولید قطعات آلومینیومی مشغول است، به خبرنگار «رویترز» گفته که شرکتش ۲۰۰ موقعیت شغلی آزاد دارد و با وجود غیبت‌ها هنوز کسی را از کار بیکار نکرده‌اند. 

بحران سودآوری

در مدت قرنطینه سودآوری تامین‌کنندگان قطعات نیز مانند سایر کمپانی‌های فعال در صنعت‌خودرو آسیب جدی دیده و حالا نیز این شرکت‌ها با وجود بالا رفتن تقاضا به‌خاطر اجبار در بالا بردن دستمزدها و دادن اضافه‌کار به‌کارکنان خود با مشکلی جدید در پایین آمدن میزان سودآوری خود مواجه شده‌اند.

براساس آمار وزارت کار آمریکا دستمزد ساعتی کارگران در صنعت‌خودرو از ۲۷.۵۷ دلار در ژوئیه به ۲۸.۲۱دلار در ماه سپتامبر افزایش یافته و ‌علاوه بر آن میانگین اضافه‌کاری از ۳.۸ ساعت در ماه‌های ژانویه و فوریه به ۴.۳ ساعت رسیده است. 

دان اسپالون، مدیر شرکت کاریابی آدکو که با تولیدکنندگان بخش مرکزی آمریکا همکاری دارد، درباره این تغییرات گفته: «داغ‌ترین بحث این روزها دستمزد است و نامزدهایی که خواهان بازگشت به‌کار هستند، برای سرمایه‌گذاری خود پاداشی را طلب می‌کنند.»

او به خبرنگار «رویترز» گفته که در مواردی شاهد افزایش حقوق ساعتی ۵ دلار نیز بوده است. این فشار روی تولیدکنندگان کوچک‌تر بیشتر است؛ زیرا نرخ دستمزدهای آن‌ها کمتر از خودروسازان و شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی است. 

نرخ بیکاری بعد از پاندمی

در ماه سپتامبر نرخ بیکاری در آمریکا در سطح ۷.۹ درصد ثابت بود. اما به‌گفته مقامات فدرال با در نظر گرفتن این اشتباه که برخی خود را شاغل اما غایب از کار معرفی می‌کنند؛ به این معنی که نرخ واقعی بیکاری در آمریکا به ۸.۳ درصد رسیده است. هرچند در بخش تولید کالاهای مصرفی با وضعیت بهتری به‌دلیل دوام بازار کار مواجهیم و نرخ بیکاری در آن ۵.۷ درصد گزارش شده است.

به‌عنوان مثال ایالت ایندیانا در ماه مارس ۸۵ هزار فرصت شغلی را در بخش تولید از دست داد، اما در ماه آوریل توانست ۵۱ هزار نفر را به‌سر کار برگرداند و در ماه اوت تعداد کارگران تولیدی در این ایالت به ۵۰۱ هزار تن رسید.

در ماه آوریل میزان اشتغال بخش خودروسازی در ایالت میشیگان تقریبا نصف شد و به‌رقم ۹۶ هزار نفر رسید. اما در ماه اوت میزان اشتغال به ۷۱ درصد رسید.  به‌گفته برخی منابع آگاه، شرکت‌های قطعه‌سازی که برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود در تنگنا قرار گرفته‌اند، برای استخدام سریع‌تر و بی‌دردسرتر کارکنان خود برخی رویه‌ها مانند تست اعتیاد را کنار گذاشته‌اند. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =