نامزدهای انتخاباتی ایالات متحده

اختلاف نظر این دو کاندیدا در سال‌های آینده بر زندگی خانوارهای آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت و این مردم آمریکا هستند که همه چیز را از نوع برقی که مصرف می‌کنند گرفته تا انواع خودروهایی که سوار می‌شوند تعیین خواهند کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، بعد از مناظره نخست دونالد ترامپ و جو بایدن اختلاف نظر دو نامزد انتاخاباتی ایالات متحده برای چهار سال آینده بیش از پیش در رسانه‌ها مطرح شده است. شاید بتوان بزرگترین تفاوت عقیده در میان دو کاندیدای انتخاباتی سال ۲۰۲۰ ایالات متحده را در رابطه با مساله تغییرات اقلیمی مشاهده کرد، مساله‌ای که بیش از هر چیز می‌تواند بر وضعیت انرژی ایالات متحده در آینده تاثیر بگذارد. این‌طور که پیداست بایدن برنامه مفصلی برای کاهش آثار منفی تغییرات اقلیمی دارد اما ترامپ اصلا به چنین چیزی اعتقادی ندارد.

اصلاحات بایدنی، سرمایه‌داری ترامپی

بایدن براساس گفته‌هایش قصد دارد از طریق اعتبارهای مالیاتی، حمایت از تحقیق و توسعه در فناوری‌ها از جمله تولید باتری‌های با ذخیره بالا و اندازه حداقلی و همچنین نوسازی زیرساخت‌ها، ظرف ده سال مبلغی معادل ۱.۷ ترلیون دلار را صرف تقویت انرژی‌های تجدیدپذیر و شتاب بخشیدن به معرفی خودروهای برقی کند.

اگر طرح بایدن عملی شود مشتریان معمولی خواهند توانست برای جایگزینی خودروهای خود با خودروهای برقی سوبسید دریافت کنند و همچنین بیشتر نیروی برق مورد استفاده آن‌ها از طریق باد یا پنل‌های خورشیدی به دست خواهد آمد.

ترامپ به معنی واقعی کلمه هیچ برنامه‌ رسمی برای مقابله با آثار تغییرات اقلیمی ندارد. در عوض در وبسایت کمپین تبلیغاتی او می‌توان یک برنامه مفصل را دید که بر توسعه استخراج نفت و گاز از خشکی و دریا (از جمله در منطقه محافظت شده آلاسکا) متمرکز است.

در برنامه مدون حزب جمهوری‌خواه برای سال ۲۰۱۶ که باری دیگر توسط این حزب برای کمپین جدید ترامپ مورد استفاده قرار گرفته این‌طور آمده که «تغییرات اقلیمی تا تبدیل شدن به مهمترین مساله امنیت ملی آمریکا فاصله زیادی دارد» و برنامه باراک اوباما برای مقابله با تغییرات اقلیمی «پیروزی افراط‌گرایی بر عقل سلیم» خوانده شده است. 

اختلاف نظر‌های نامزدها

استوارت گلیکمن تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی CFRA در این باره می‌گوید: «اولویت ترامپ سوخت‌های فسیلی و هدفش احیای دوباره نفت است. این در حالی است که بایدن به شکل خاموش و بی‌سروصدا با استفاده از سوخت‌های فسیلی مخالف است. او از چیزی متفاوت حمایت خواهد کرد و آن چیز متفاوت به زمانی طولانی برای آماده شدن احتیاج دارد».

اختلاف نظر این دو کاندیدا در سال‌های آینده بر زندگی خانوارهای آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت و این مردم آمریکا هستند که همه چیز را از نوع برقی که مصرف می‌کنند گرفته تا انواع خودروهایی که سوار می‌شوند تعیین خواهند کرد، هرچند این‌طور که گفته می‌شود انتظار نمی‌رود که برنامه بایدن در جهت حمایت از انرژی‌های تجدید‌پذیر به بالا رفتن قیمت انرژی در این کشور منجر شود.

به گفته مت بریدرت مدیر شرکت سرمایه‌گذاری اکوفین، برنامه‌های بایدن بدون افزودن هزینه مستقیم برای برق و خودروها به تغییر رفتار مشتریان آمریکایی منجر خواهد شد.

او در توضیح به این نکته اشاره کرده که هیچ کس قرار نیست هزینه بیشتری پرداخت کند چراکه هزینه تولید خودروهای برقی در حال کم شدن است و هزینه‌ای به مردم تحیمیل نخواهد شد.

براساس برآوردهای مطرح شده توسط حزب دموکرات برنامه بایدن می‌تواند به ایجاد ۱۰ میلیون موقعیت شغلی منجر شود زیرا کارگرهای ساختمانی باید خانه‌ها و ادارات را در سراسر ایالات متحده برای کارایی انرژی آماده کنند و تولیدکنندگان خودرو و قطعه‌سازان نیز باید خود را برای نسل جدید فناوری آماده کنند. این در حالی است که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در زمینه اشتغال تمرکز خود را بر صنایع نفت و گاز و زغالسنگ گذاشته که در مجموع ۲۲۰ هزار نفر در آن کار می‌کنند و همزمان ادعای دموکرات‌ها در مورد قابلیت اشتغالزایی صنایع وابسته به انرژی‌های تجدیدپذیر را مسخره می‌کند.

به گفته کریس لافاکیس کارشناس اقتصادی موسسه تحلیل بازار مودی «چیزهایی که بایدن از آن سخن می‌گوید کاملا بر محوریت بازار هستند. رویکرد بایدن به واسطه مشوق‌ها کارایی خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که به کاهش هزینه‌ها منجر شود، اما گذار مورد نظر او به سرعت و یکباره اتفاق نخواهد افتاد».

اظهارات طرفین در مناظره نخست

در مناظره پنجشنبه گذشته ترامپ اظهار کرد که سیاست‌های مربوط به تغییرات اقلیمی اوباما را کنارگذاشته زیرا آن‌ها باعث شده بودند که قیمت‌ انرژی سر به فلک بکشد و همچنین مدعی شد که برنامه بایدن برای تقویت بازار خودروهای الکتریکی که به گفته او دنباله همان برنامه اوباما است، باعث خواهد شد که به طور متوسط قیمت ماشین‌ها دست‌کم ۳ هزار و ۵۰۰ دلار گران‌تر شود.

بایدن در پاسخ اظهار کرد که برنامه او به ایجاد میلیون موقعیت شغلی با دستمزد بالا منجر خواهد شد اما ترامپ که اصول اولیه مناظره را نمی‌دانست وسط حرف او پرید و مدعی شد که بایدن می‌خواهد ۱۰۰ تریلیون دلار را خرج کند.

موسسه مودی بر این باور است که برنامه جامع بایدن نسبت به برنامه ترامپ به ایجاد ۸.۸ میلیون موقعیت شغلی بیشتر خواهد انجامید. این موسسه اقتصادی چنین برآورد کرده که برنامه بایدن برای مقابله با آثار سو تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۳۰ ۴۹۰ میلیارد دلار هزینه روی دست دولت آمریکا خواهد گذاشت که بیشتر آن در دوره نسخت ریاست جمهوری او رخ خواهد داد و از سوی دیگر ۴۶۰ میلیون دلار دیگر هم هزینه تخفیف‌های مالیاتی برای تشویق استفاده از انرژی‌های پاک خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =