فولکس‌ واگن

نسخه اولیه ID4 که در روز معرفی‌اش به طور کامل به فروش رسید، با قیمت رقابتی 43 هزار و 995 دلار به بازار آمده که نسخه ارزان‌تری هم با قیمت 39 هزار و 995 دلار دارد که قرار است از اوایل سال 2021 به بازار فرستاده شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، رقابت بر سر بازار خودروهای الکتریکی به اوج خود رسیده است. درست وقتی که به نظر می‌رسید هیچ یک از غول‌های با سابقه دنیای خودروسازی پاسخی برای رقیب تازه از راه رسیده خود یعنی تسلا ندارند، فولکس‌واگن برگ برنده‌ای به اسم ID3 را رو کرده است. زمانی که ID3 در قالب یک کانسپت به بازار معرفی شد، گرچه پلتفرم مورد استفاده‌اش نویدبخش به نظر می‌رسید اما قیمت اولیه اعلام شده برای این ماشین چیزی در حدود تسلا مدل 3 بود. اما حالا فولکس‌واگن نسخه 39 هزار دلاری از این ماشین را رو کرده که در موقعیت بسیار بهتری قرار دارد. 

موفقیت آمریکایی

گرچه این خبر چندان برای مشتریان آمریکایی خوشایند نیست، چون فعلا این غول خودروسازی آلمان قصد فروش این خودروی تمام الکتریکی را در ایالات متحده ندارد. اما مشتریان اروپایی که حالا با مشوق‌های مالی دولت‌ها به خرید خودروهای برقی بیشتر متمایل شده‌اند می‌توانند بسیار خوشحال و راضی باشند. این‌که چرا ID3 را کمتر برای بازار آمریکا جدی گرفته این است که در این بازار دست بالا با شاسی‌بلندهاست و به همین خاطر است که این خودروساز آلمانی برای آمریکا بیشتر تمرکز خود را روی رونمایی از ID4 گذاشته است.

نسخه اولیه ID4 که در روز معرفی‌اش به طور کامل به فروش رسید، با قیمت رقابتی 43 هزار و 995 دلار به بازار آمده که نسخه ارزان‌تری هم با قیمت 39 هزار و 995 دلار دارد که قرار است از اوایل سال 2021 به بازار فرستاده شود.

با در نظر گرفتن این‌که نسخه لانگ رنج تسلا مدل Y با قیمت 49 هزار و 990 دلار به بازار فرستاده می‌شود، فولکس‌واگن ID4 خودرویی بسیار مناسب به نظر می‌ر‌سد، خصوصا با در نظر گرفتن این‌که تسلا عرضه نسخه ارزان‌تر مدل‌  Y را نیز فعلا لغو کرده است.

مزایای رقابتی

البته باید در نظر داشت که مدل Y با یک بار شارژ شدن می‌تواند مسافتی بالغ بر 524 کیلومتر را بپیماید در حالی‌که گستره پیمایشی ID4 حدود 403 کیلومتر است. از سوی دیگر صفر تا صد مدل Y 4.8 ثانیه است که نسبت به صفر تا صد 8.5 ثانیه‌ای رقیب آلمانی بسیار چشمگیرتر به نظر می‌رسد. با این‌حال قیمت پایین‌تر ID4 و این احساس عمومی که کابین ماشین‌های آلمانی بهتر است فاکتورهایی است که می‌تواند مشتریان آمریکایی را به خود جلب کند.

این درست است که طراحی داخلی تسلا با چرم‌دوزی‌های زیبا و یک آیپد غول‌پیکر برای کنترل همه چیز جذابیت‌های خود را دارد اما هنوز هم بسیاری از ماشین‌سواران دکمه‌های جداگانه برای کنترل چیزهای مختلف و طراحی زیبای داشبورد را ترجیح می‌دهند.

همانند مقایسه بالا ID3 هم از ویژگی‌های عملکردی تسلا مدل 3 برخوردار نیست و در ابتدا به نظر می‌رسید به لحاظ قیمتی هم حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد. صفر تا صد این خودروی آلمانی 7.3 درصد است که بیشتر از صفر تا صد 5.3 درصدی مدل 3 است و مسافت قابل پیمایش آن هم با یک بار شارژ 423 کیلومتر است که کمتر از گستره پیمایشی 270 کیلومتر رقیب آمریکایی‌اش است.

کلاس متفاوت

اما مساله اینجاست که ID3 اصلا در کلاس یکسانی با مدل 3 قرار ندارد. بسیاری از مشتریان اروپایی همچنان خودروهای هاچ‌بک را ترجیح می‌دهند. با توجه به آمارهای منتشر شده توسط موسسه JATO هاچ‌بک‌های جمع‌وجور در مجموع 36 درصد از سهم بازار اروپا را در اختیار دارند، در حالی‌که خودروهای سایز متوسط که تسلا مدل 3 در آن زمره قرار می‌گیرد، تنها 6.3 درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

در نتیجه علیرغم این‌که تسلا مدل 3 به وضوح بزرگترین موفقیت تسلا تا امروز به شمار می‌رود، اما ID3 در بخش پرفروش‌تری از بازار قرار دارد و به علاوه قیمتش هم تفاوت چندانی با همتاهای درون‌سوزش ندارد. به عنوان مثال گلف 8 در بریتانیا با قیمت 30 هزار دلار فروخته می‌شود که تنها 8 هزار و 600 دلار ارزان‌تر از ID3 است.

با در نظر گرفتن ارزش شناخته شده برند فولکس‌‌واگن به خاطر کیفیت محصولاتش این اختلاف قیمت چندان به چشم نمی‌آید. با این‌که خودروهای برقی ارزان‌تری مانند رنو زویی هم در بازار وجود دارند، ID3 جانشین الکتریکی گلف به شمار می‌رود که در کلاس متفاوتی قرار دارد و از پتانسیلی مشخص برای رساندن بازار خودروهای برقی به سمت رانندگان معمولی برخوردار است.

ID3 کمتر از 3هزار و 800 دلار گران‌تر از ارزان‌ترین تیپ رنو زویی است، اما هم مسافیت قابل پیمایش بیشتری دارد، هم عملکرد بالاتری و هم خودروی بزرگتر و انعطاف‌پذیر‌تری است. با در نظر گرفتن این دو محصول برقی فولکس‌واگن می‌توان مطمئن بود که در سال‌های آینده این برند آلمانی با تکیه با تاریخچه پربارش خواهد توانست در عرضه خودروهای برقی به یکی از اصلی‌ترین مهره‌ها بدل شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =