محدودیت‌های کرونایی در زمینه حمل‌ونقل بین‌شهری از ظهر دوشنبه هفته جاری وارد فاز تازه‌ای شد. بر این اساس، از ساعت 12 ظهر روز دوشنبه تا نیمه‌شب جمعه، ورود و خروج خودروها در 25استان کشور ممنوع خواهد بود و درواقع، محدودیت تردد در هر استان به‌شکل جداگانه اجرایی خواهد شد.

 به گزارش «اخبار خودرو»،محدودیت‌های کرونایی در زمینه حمل‌ونقل بین‌شهری از ظهر دوشنبه هفته جاری وارد فاز تازه‌ای شد. بر این اساس، از ساعت 12 ظهر روز دوشنبه تا نیمه‌شب جمعه، ورود و خروج خودروها در 25استان کشور ممنوع خواهد بود و درواقع، محدودیت تردد در هر استان به‌شکل جداگانه اجرایی خواهد شد. این در حالی است که دستکم در استان تهران، عدم‌توجه برخی شهروندان به ممنوعیت سفر، موجب بروز ترافیک در قسمت‌های مسدود جاده‌ها شده است. ازدیگر‌سو، کشورهای مختلف جهان و عمدتا کشورهای اروپایی نیز هم‌زمان با ایران محدودیت‌هایی مشابه و البته سراسری موسوم‌به lockdown را از همین هفته کلید زده‌اند. هرچند هنوز در مورد میزان اثرگذاری تصمیمات و اقداماتی از این قبیل، اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا، در‌همین‌زمینه از استقرار ماموران در 91نقطه از 25استان که محدودیت‌های ترددی کرونایی در آنها اجرا شده است، خبر داد و گفت: «دوربین‌های جاده‌ای هم متخلفان را جریمه می‌کنند.» سردار سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی ناجا، روز دوشنبه در بازدید از آزادراه تهران-شمال در جمع خبرنگاران گفت: «محدودیت‌های ترددی برای کاهش شیوع کرونا در کشور از ساعت 12 ظهر دوشنبه آغاز شده و تا نیمه شب جمعه ادامه دارد.» وی افزود: «خودروهای پلاک بومی اجازه خروج از 25 استان مشخص‌شده و خودروهایی غیربومی هم اجازه ورود به این 25 استان را ندارند.» هادیان‌فر گفت: «به غیر از این 91‌نقطه‌ای که ماموران حضور دارند، دوربین‌های جاده‌ای هم تخلفات مربوط به محدودیت‌های کرونایی را ثبت می‌کنند و از این طریق رانندگان متخلف جریمه می‌شوند.»

  تهرانی‌ها ترافیک ایجاد کردند
اما از‌آن‌سو ظاهرا پیام ممنوعیت تردد بین‌استانی هنوز به شکل کامل از‌سوی همه دریافت نشد و به‌همین‌دلیل، برخی راهی سفر و البته با محدودیت‌های تردد نیز روبه‌رو شدند. معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران روز دوشنبه در همین مورد گفت: «باتوجه به اعلام ‌ممنوعیت ورود و خروج استانی اگر شهروندان تهرانی در ترافیک‌های سنگینی که در مبادی خروجی استان است گرفتار شوند، خودشان مقصرند، زیرا خبر ممنوعیت ورود و خروج استانی توسط هیات‌دولت و ستاد مبارزه با کرونا از روز یکشنبه اعلام شده بود.» 
عادل مصدقی ادامه داد: «طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، شهروندان تهرانی حق خارج شدن از استان را ندارند و هیچ خودرویی با پلاک غیربومی نیز حق ورود به تهران را ندارد.» وی ادامه داد: «گردنه نهلبندان  در کیلومتر 65 آزادراه تهران- قم ترافیک دارد و شهروندان تهرانی به‌‌رغم توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا و تمام دستگاه‌های مرتبط به مبادی خروجی استان رفته و باعث ترافیک در این مکان شده‌اند.» معاون راهداری استان تهران گفت: «شهروندانی که به قصد خارج شدن به مبادی خروجی استان رفته‌اند، بدانند به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند از استان خارج شوند، زیرا تمام مبادی خروجی توسط راهداری و عوامل پلیس راهور استان بسته شده است.» وی ادامه داد: «میدان امام‌خمینی (ره) در شهر فیروزکوه انتهای حوزه استحفاضی راهداری استان تهران است و خروج از این میدان به سمت شهرهای شمالی کشور ممنوع بوده، شهروندان اگر به این مبادی بیایند فقط باعث ایجاد ترافیک می‌شوند زیرا به هیچ‌وجه حق خروج ندارند.»
  محدودیت‌های مشابه در کشورهای دیگر چگونه اعمال می شود؟
با این همه، با اوج گرفتن دوباره ابتلا به کرونا در تقریبا تمامی کشورهای جهان، محدودیت‌های مشابهی هم در کشورهای دیگر اعمال شده است. از‌جمله، کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بلژیک نیز در همین هفته تعطیلی‌های سراسری موسوم‌به lockdown را آغاز کرده‌اند و سختگیری‌های کرونایی را  بر شهروندان خود افزایش داده‌اند. البته هنوز در مورد میزان اثرگذاری این قبیل محدودیت‌ها بر کنترل همه‌گیری، حتی در میان دانشمندان هم اختلاف نظر وجود دارد. 
مهرداد صدوقی، خبرنگار حوزه فناوری و مقیم اروپا در این زمینه به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «تعطیلی‌های سراسری عمدتا از روز دوشنبه همین هفته به بیشتر کشورهای اروپایی برگشته است. مثلا در فرانسه، افراد فقط برای موارد درمانی، خرید یا کار، آن هم در شرایط خاص می‌توانند از خانه خارج شوند. در این کشور حتی برای ورزش در هوای آزاد هم باید مجوز گرفته شود و مدت زمان بیرون ماندن از خانه هم یک ساعت بیشتر نیست و این شرایط آنگونه که دولت اعلام کرده، تا ابتدای دسامبر ادامه خواهد داشت.»
 او ادامه داد: «در آلمان تا انتهای نوامبر، برای حدود یک‌ماه شرایط اضطراری کرونایی اعمال می‌شود. ازجمله، تجمع بیش‌از دو خانواده یا بیش از 10‌نفر در یک مکان ممنوع است. در واقع، پلیس می‌تواند حتی از مهمانی‌های خانگی افراد در صورت تخطی از این شرط جلوگیری کند. در اسپانیا هم ممکن است مرزهای استانی برای سفر بسته شوند.» صدوقی ادامه داد: «البته هنوز در مورد میزان اثرگذاری این محدودیت‌ها اختلاف نظر وجود دارد. هنوز در برخی کشورها در مورد ایمنی گروهی، موسوم به «ایمنی جامعه» صحبت می‌شود و ظاهر ماجرا این است که دولت‌ها تنها برای جلوگیری از ایجاد شوک در نظام درمانی تصمیماتی از این دست اتخاذ می‌کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =