کد خبر: 232058
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
صنعت حمل و نقل

کووید-19 به شکلی اساسی و ریشه‌ای انتخاب مردم را برای شکل و شیوه سفرهای کوتاه و بلند تغییر داده و این‌طور که به نظر می‌رسد این تغییر بلند مدت خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها صنعت حمل و نقل در حال تجربه کردن یکی از جالب‌ترین تحولات خود در سال‌های اخیر است. فناوری‌هایی مانند خودران، دیجیتالی‌سازی و فناوری برقی علاوه بر همپوشانی با یکدیگر در حال ترکیب شدن با گرایش‌های اجتماعی مانند به اشتراک‌گذاری و همچنین تجدیدپذیری انرژی هستند. با این‌که هنوز مشخص نیست اکثر تلاش‌هایی که در صنعت حمل و نقل دقیقا چه زمانی به طور کامل به ثمر خواهند نشست یا چه تاثیری بر جوامع خواهند گذاشت، اما کویید-19 به عنوان کاتالیزوری وارد عمل شده تا به ما درباره آینده آگاهی دهد.

تجدیدنظر اساسی

همه‌گیری کرونا باعث شده که رفتار مردم در قبال وسایل نقلیه دچار تغییر و تحولی اساسی شود. این مساله مهمی است.  در رابطه با حمل و نقل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از الگوهای مشخصی استفاده کنند که به راحتی دچار تغییر نمی‌شوند. اما مساله اینجاست که در ماه‌های اخیر کووید-19 به شکلی اساسی و ریشه‌ای انتخاب مردم را برای شکل و شیوه سفرهای کوتاه و بلند تغییر داده و این‌طور که به نظر می‌رسد این تغییر بلند مدت خواهد بود.

عمدتا افراد به دلایلی ثابت دست به سفرهای داخل شهری می‌زنند: کار، خرید، دیدار خانواده و دوستان و تفریح. در رابطه با تفریحات ترجیح مردم این است که برای استراحت و تمدد اعصاب یا تجربه چیزهای جدید به سفر بروند و خود را در برابر فرهنگ‌ها و ماجراجویی‌های جدید قرار دهند.

پیش از همه‌گیری کووید-19 دیدار با خانواده و دوستان در رده دوم یا سوم اولویت‌های سفر قرار داشت. هرچند به خاطر پاندمی و مشخص نبودن سیاست‌های مربوط به ورود و خروج از کشورها، سفر رفتن فعلا به آرزو بدل شده است.

این در کنار این حقیقت که سفرهای کوتاه در سطح شهر برای رفتن به محل کار هم به شدت محدود شده و بیشتر افراد از خانه کارهایشان را انجام می‌دهند و در نتیجه تعاملات اجتماعی‌شان به حداقل رسیده، باعث شده تا دیدار با خانواده و دوستان به اولویتی خاص بدل شود.

ایمنی مهمتر از راحتی

 پیش از همه‌گیری کرونا تصمیم‌گیری برای هر نوع سفر شامل سوال‌های متداولی درباره مقصد انتخابی یا هزینه‌های سفر می‌شد، اما حالا کرونا باعث شده که افراد درباره اولویت‌های خود تجدیدنظر کنند. حالا به نظر می‌رسد که مردم بیشتر از هر چیز راحتی را در کنار ایمنی در نظر داشته باشند و اشکال خصوصی‌تری از حمل و نقل را اولویت خود قرار دهند.

اگر قبلا سفر هر چه سریع‌تر برای افراد اهمیت داشت حالا به حداقل رساندن تعداد همسفرها به اولویت اصلی بدل شده است. این نکته‌ای است که در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهرها هم تاثیر گذاشته و این روزها بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی یا دست کم سرویس‌های به اشتراک‌گذاری استفاده‌کنند.

 شاید در نگاه خرد تغییر اولویت‌ها چندان مساله مهمی به نظر نرسد، اما وقتی در سطح کلان به این موضوع نگاه می‌کنیم می‌بینیم که با یک تغییر و تحول اساسی در صنعت حمل و نقل روبه‌رو هستیم. یکی از اصلی‌ترین این تحولات رویگردان شدن از سفر با قطارها و هواپیماها و روی آوردن به سفر با خودروهای شخصی است.

ادامه تغییر در دوران پساکرونا

 در یک تحقیق جامع که اخیرا توسط موسسه مک‌کینزی صورت گرفته از مردم پرسیده بود که فکر می‌کنند بعد از به پایان رسیدن دوران کووید-19 چه تغییر رفتاری در رابطه با سفرهایشان صورت بگیرد. 40 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته بودند که کمتر هوایی سفر خواهند کرد و 32 درصد هم گفته بودند که بیشتر خودروهای شخصی را برای سفرهایشان انتخاب می‌کنند.

این تغییر و تحول در نگاه اول در تضاد با تصمیماتی است که در رابطه با تجدیدپذیری و سازگاری حمل و نقل با محیط زیست وجود دارد.  اما با بررسی بیشتر و با توجه با استاندادرهای سختگیرانه‌ای که در کشورهای مختلف در حال تصویب و اجرایی شدن است می‌توان امیدوار بود که چنین گرایشی به استفاده از خودروهای شخصی اتفاقا به شتاب‌گیری رشد خودروهای برقی و پاک خواهد انجامید.

همه‌گیری کووید-19 با همه هول و هراسش درس‌هایی برای آینده بهتر ما دارد و اگر گوش‌ شنوایی داشته باشیم می‌توانیم رشد و توسعه در جهان بعد از کرونا را جوری برنامه‌ریزی کنیم که کمترین آسیب به طبیعت برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =