کد خبر: 232235
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۳

از تولید خودرو با موتورهای درون‌سوز به خودروهای برقی، خودران و حتی خودروهای پرنده می‌رسند. ارتقای مداوم کیفیت و نصب آپشن‌های گوناگون جهت رفاه مشتریان و جلب رضایت آنها از  برنامه‌های اولویت‌دارشان بوده و جزو طبیعت‌کاری آنها محسوب می‌شود.

 به گزارش «اخبار خودرو»،با نگاهی به خودروسازان صاحب‌نام جهان و مقایسه  آنها با صنعت خودرو کشور، شگفت‌زده می‌شویم. آنها با برنامه‌ریزی درست، مراحل توسعه را پیوسته پشت سر می‌گذارند. از تولید خودرو با موتورهای درون‌سوز به خودروهای برقی، خودران و حتی خودروهای پرنده می‌رسند. ارتقای مداوم کیفیت و نصب آپشن‌های گوناگون جهت رفاه مشتریان و جلب رضایت آنها از  برنامه‌های اولویت‌دارشان بوده و جزو طبیعت‌کاری آنها محسوب می‌شود. زیرا نفس رقیبان را در کنار خود حس می‌کنند. به‌قول مدیرعامل بنز «‌لحظه‌ای غفلت، آنان را از میدان رقابت بیرون می‌اندازد.»
 اساس کار در کشورهای توسعه‌یافته دارای صنعت خودرو؛ مبتنی‌بر «توسعه متوازن» است به این معنا که تکنسین‌های کارآمد تربیت می‌کنند. مهندسان اتومکانیک آنها به تمام جزئیات تولید یک خودرو پیشرفته و توسعه‌یافته آگاهی و تسلط دارند. مراکز تحقیق‌و‌توسعه‌شان پیوسته در اندیشه نوآوری و خلق پدیده‌های نو هستند. شرکت‌‌های بزرگ خودروسازی جهان به‌رغم اینکه خودرو باکیفیت تولید می‌کنند برای محصولات خود عمر مفید در‌نظر می‌گیرند و با پایان آن، دیگر سهم این خودروها در بازار یا ناچیز است یا به صفر می‌رسد. آنها براساس استراتژی یا راهبرد‌مدون حرکت می‌کنند و برای یک یا دو دهه کاری خود برنامه دارند. با رعایت این موازین است که در کمتر  از دو دهه فعالیت در جهان، صاحب‌نام می‌شوند و در بازارهای دنیا هم حضوری موفق دارند. همین هفته پیش اعلام شد میزان دارایی ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تسلا‌موتورز از 105میلیارد‌دلار فراتر رفت و او با این حجم از دارایی از مارک زارکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک پیشی گرفت و به چهارمین فرد ثروتمند جهان تبدیل شد. وی با راه‌‌‌اندازی شرکت تسلا با هدف تولید  و توسعه خودروهای برقی توانست  در کمتر از دودهه به این جایگاه برسد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان است.
مثال دیگر؛ شرکت «چری‌» چین در نهمین‌سال آغاز به کار خود در 16 کشور جهان ازجمله ایران حضور داشت و هم‌اکنون تعداد کشورهای جهان که چری در آنها «سایت تولید» یا «نمایندگی فروش» دارد، از 90کشور هم فراتر رفته است. فراموش نکنیم چین 20‌سال پس‌از ما دارای صنعت خودرو به مفهوم امروزی شده است.
 و اما صنعت خودرو ایران؛ با داشتن 60سال سابقه هنوز خودروساز نشده‌ایم! تا امروز قادر به طراحی و تولید «پلت‌فرم» نیستیم! خودروهای تولید داخل از کیفیت نازلی برخوردارند و گاه استانداردها را به جای آپشن به خریداران عرضه می‌کنیم!  خودروهای تولید داخل عمر مفید ندارند. خودروهایی که در بازار حضور دارند چه داخلی و چه خارجی پس‌از پایان عمر مفید و پس از‌چند سال با چندبرابر قیمت اولیه خرید‌وفروش می‌شوند. مراکز تحقیق و توسعه که حدود سه دهه از عمرشان می‌گذرد، کارنامه قابل‌دفاعی ندارند. از نظر مسئولان، واحدهای خودروساز ما به‌مثابه واحدهای اشتغال‌زا هستند و هم‌اکنون تورم بیش‌از حد نیروی انسانی مانع و ترمز اصلی تحول و توسعه آنهاست.
در صنعت خودرو ما هیچ راهبرد و استراتژی وجود ندارد. به‌همین‌دلیل «فیس‌لیفت» غایت آمال آنهاست. ساختار فعلی صنعت خودرو ما مشکل‌زاست و باید اساسا دگرگون شود. 
خودروسازان ما نه‌اینکه سودی ندارند بلکه هر سال بر میزان زیان انباشته آنها افزوده می‌شود، دلیل همه این نابسامانی‌ها را باید در بخش سیاست‌‌گذاری جست‌‌وجو کرد و لاغیر.
چون سیاست‌‌گذاریش غلط است
می‌رود هر زمـان بر آن بیــداد
ورنه ما هـم به قـدر چـینــی‌ها
بـهره داریـم ز هوش و استعداد

نویسنده:حسین نظریان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =