بحث تلاش برای حفاظت از محیط‌زیست در فرآیند تولید روانکار، از مواردی است که به‌تازگی در این صنعت مطرح شده، اما بسیاری از تولیدکنندگان معتبر به‌طور جدی به‌دنبال پیدا کردن راهکاری برای اجرای این اهداف هستند. به‌دلیل سیال بودن روغن‌موتور، ظرف نگهداری آن همواره جزء جدایی ناپذیر روغن‌موتور بوده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بحث تلاش برای حفاظت از محیط‌زیست در فرآیند تولید روانکار، از مواردی است که به‌تازگی در این صنعت مطرح شده، اما بسیاری از تولیدکنندگان معتبر به‌طور جدی به‌دنبال پیدا کردن راهکاری برای اجرای این اهداف هستند. به‌دلیل سیال بودن روغن‌موتور، ظرف نگهداری آن همواره جزء جدایی ناپذیر روغن‌موتور بوده است. 
ظروف نگهداری روغن‌موتور در اوایل قرن بیستم و هم‌زمان با تاسیس پالایشگاه‌های بزرگ تولید روانکار به‌صورت فلزی و در اشکال گرد و مکعب به‌بازار عرضه می‌شدند. اما به‌دلیل کمبود منابع فلزی، بهای تمام‌شده بالای این ظروف، دشواری فرآیند بازیافت فلزات و همچنین ظهور ظروف پلاستیکی با بهای تمام‌شده کمتر به‌مرور زمان ظروف نگهداری روغن‌موتور از جنس فلز به پلاستیک تغییر ماهیت دادند و تاکنون این ظروف در جهان مورد استقبال بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته‌اند. 
اما در ایران به‌دلیل در دسترس بودن منابع فلزی و همچنین قیمت تمام‌شده تقریبا مساوی ظروف فلزی و پلاستیکی و از طرفی نشان دادن اصالت محصول، ظروف فلزی مکعب برای محصولات جدید و با سطوح کیفی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنچه مشخص است، با کاهش منابع اولیه از یک‌سو و از سوی دیگر افزایش تقاضا به‌دلیل توسعه تکنولوژی و افزایش تعداد خودرو در جهان، بهای تمام‌شده ظروف فلزی و پلاستیکی نیز افزایش می‌یابد که این امر کاهش سود تولیدکنندگان روانکار را به‌همراه خواهد داشت. 
از طرف دیگر با افزایش تولید روانکارها، حجم ظروف پلاستیکی و فلزی ضایعاتی نیز افزایش می‌یابد که باعث هدررفت منابع، تحمیل هزینه‌های گزاف بازیافت این ظروف و آلودگی‌های زیست‌محیطی فراوان می‌شود. بنابراین یکی از رویکردهای حل چنین معضلاتی، تغییر نوع بسته‌بندی محصولات روغن‌موتور است. بسته‌بندی‌هایی که در جهان با عنوان ظروف دوستدار محیط‌زیست (Environmentally friendly package) شناخته می‌شوند. 
این ظروف علاوه‌بر آنکه آسیب کمتری به‌محیط‌زیست وارد می‌کنند، به‌راحتی استفاده از روغن‌موتورها، ظاهر مدرن‌تر قفسه‌های اتوسرویس و همچنین کاهش بهای تمام‌شده محصولات کمک قابل توجهی می‌کنند. سیستم‌های ظروف دوستدار محیط‌زیست در حوزه روغن‌موتور تحت‌عنوان Bag-in-Box شناخته می‌شوند. 
این سیستم شامل یک کیسه پلاستیکی با شیر آب است که در بسته‌بندی مقوایی قابل بازیافت که دارای دسته‌های مناسب است، بسته‌بندی می‌شود. این بسته‌بندی هوابندی‌شده اجازه می‌دهد مایع در کیسه موجود درجعبه، جریان ثابت و یکسانی داشته باشد. اخیرا برند یورول (Eurol) که بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن‌موتور بخش‌خصوصی در هلند محسوب می‌شود، از این سیستم برای 19 محصول مختلف خود استفاده کرده است. 
براساس ادعای یورول، ظروف جدید نسبت به‌ظروف سنتی پلاستیکی روغن‌موتور، 89 درصد پلاستیک کمتری مصرف می‌کند. علاوه‌بر آن تا 90 درصد از حجم زباله تولیدی کم می‌شود که همان مقدار زباله تولیدی نیز قابل تفکیک به‌دو بخش پلاستیکی و مقوایی است. 
البته بخش مقوایی آن صددرصد قابل بازیافت است که نشان‌دهنده آینده روشن این نوع ظروف در جهانی پر از پسماند است. در کشور ما اگرچه استفاده از سیستم فوق می‌تواند به‌کاهش هزینه‌های تولید و  ضایعات پلاستیکی منجر شود، اما بزرگ‌ترین چالش پیش روی آن، سهولت تقلب و عرضه روغن‌های تقلبی و تصفیه‌شده در بسته‌بندی برندهای معتبر خواهد بود. 
اصولا یکی از دلایلی که سبب شد برندهای معتبر ایرانی برای محصولات گران‌قیمت خود به‌جای استفاده از ظــــــروف پلاستیکی از ظروف فلزی بهره بگیرند، مشکـــــل شدن فرآیند تقلب در این حوزه بوده است. بنابراین توصیه می‌شود که تولیدکنندگان معــــتبر در صورت تمایل به‌استفاده از ظروف دوستدار محیط‌زیست، به‌زمینه‌های بروز تقلب در روغن‌موتور نیز توجه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =