فیات-کرایسلر و PSA

تحلیل‌گران از مدت‌ها پیش این ظن را داشتند که PSA (مالک برندهای پژو، سیتروئن DS و اوپل) به عنوان طرف قدرتمندتر این ادغام خواهد بود و مدیران فیات-کرایسلر و PSA تصمیم‌ گرفته‌اند کمپانی پژو را به‌عنوان مسئول مقاصد مالی و مالکیتی معرفی کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، در بیانیه‌ های عمومی که درخصوص به‌وجود آمدن کمپانی جدید استلانتیس از در هم آمیختن دو گروه خودروسازی فیات-کرایسلر و PSA منتشر می‌شوند، این امر «ادغامی برابر» ‌نامیده می‌شود. اما آن‌طور که از اسناد مالی بر می‌آید، واقعیت این ادغام چیز دیگری است و طبق نظر بسیاری از کارشناسان با این پیوند عملا فیات-کرایسلر که شامل برندهای جیپ، رم، دوج، مازراتی، آلفارومئو، لانچیا و فیات می‌شود، به‌مالکیت PSA فرانسه درخواهد آمد. 

در کنترل پژو

تحلیل‌گران از مدت‌ها پیش این ظن را داشتند که PSA (مالک برندهای پژو، سیتروئن، DS و اوپل) به‌عنوان طرف‌قدرتمندتر این ادغام خواهد بود؛ حتی با وجود اینکه جان‌الکان از فیات-کرایسلر قرار است ریاست هیات‌مدیره این گروه جدید خودروسازی را برعهده داشته باشد. 

این‌طور که از شواهد و قرائن مربوط به‌شرایط ادغام که قرار است اواخر ماه ژانویه سال بعد درباره‌اش رای‌گیری شود برمی‌آید، این تحلیل‌گران چندان نیز بیراه نرفته‌اند و اصل ماجرا این است که بعد از نهایی شدن ادغام، طرف فرانسوی کنترل طرف آمریکایی-ایتالیایی را در دست خواهد گرفت. 

براساس ارزیابی‌های شاخص‌های مالی تحت‌استانداردهای بین‌المللی گزارش‌های مالی و در نظر گرفتن شرایط و حقایق مشهود، از جمله بیانیه‌های مالی منتشرشده، مدیران فیات-کرایسلر و PSA مصمم‌ هستند که کمپانی پژو به‌عنوان مسئول مقاصد مالی و مالکیتی معرفی شود. 

هفته گذشته فیات-کرایسلر بیانیه‌ مالی مربوط به‌آینده خود را منتشر کرد و علاوه‌بر بازارهای بورس در اختیار کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده قرار داد. 

سابقه ادغام‌ نابرابر

فیات-کرایسلر می‌گوید این «ادغام برابر» به‌مورد دیگری از این جنس ادغام‌های بزرگ تاریخی در صنعت‌خودرو شباهت دارد که در آن دایملر و کرایسلر در سال 1998 آن را با سرمایه‌ای 36 میلیارد دلاری ترتیب دادند. 

اما آن‌طور که از بررسی تاریخ برمی‌آید، در این ادغام نیز کرایسلر دست پایین‌تر را داشته و موقعیتش بسیار شبیه به‌چیزی بوده که امروز فیــــات-کرایسلر با آن روبه‌رو است. 

دوران همکاری دایملر-کرایسلر برای این کمپانی آمریکایی بسیار بد و آسیب‌رسان بود و به‌ویژه اینکه 80.1درصد از سهام این شرکت آمریکایی تنها به‌قیمت 7.4میلیارد دلار به‌یک شرکت خصوصی به اسم سربروس کپیتال منجمنت فروخته شد. 

تا اینکه با ضمانت 4 میلیارد دلاری دولت اوباما، بار دیگر مالکیت خود را به‌دست آورد و در سال 2009 اعلام ورشکستگی کرد. پس از آن فیات مالکیت این شرکت آمریکایی را به‌دست آورد و این دو شرکت در سال 2014 با هم ادغام شدند. 

موازنه سهام

اگرچه شاید همه این‌ها صرفا برای رعایت دستورالعمل‌های مربوط به‌شرط و شروط مسئولیت‌پذیری در گروه‌های خودروسازی باشد، اما به‌هر حال PSA دقیقا در همان موقعیتی است که بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند.  

از یازده عضو هیات‌مدیره استلانتیس، 6 نفر (از جمله کارلوس تاوارس که برای 5 سال آینده مدیریت این شرکت را برعهده خواهد داشت)  فرانسوی هستند؛ به‌اضافه اینکه PSA به‌منظور موازنه مشارکت، به‌سهامداران هر دو طرف اضافه‌پرداخت پیش از ادغام می‌پردازد. 

این بحث وجود دارد که بزرگ‌ترین سهامدار فیات-کرایسلر یعنی هلدینگ اکسور که به‌خانواده آنی‌یلی تعلق دارد، با در اختیار داشتن 14.4 درصد از سهام استلانتیس بزرگ‌ترین سهامدار این گروه خودروسازی آمریکایی-اروپایی خواهد بود. 

برای مقابله با این خانواده پژو 7.2 درصد از سهام را در اختیار خواهد داشت و به‌علاوه شرکت چینی دانفنگ و دولن فرانسه نیز به‌ترتیب مالک 5.6 و 6.2 درصد از سهام خواهند بود که براساس گمانه‌زنی‌ها اگر بحثی پیش بیاید، همگی از طرف فرانسوی ادغـــــــام حمایت خواهند کرد. 

همچنین درحالی‌ که فیات-کرایسلر PSA را می‌بلعد تا استلانتیس به‌دنیا بیاید، سهامداران PSA 1.742 از سهام فیات-کرایسلر را به ازای هر سهم PSA به‌دست خواهند آورد.  

این پاداش بزرگی برای PSA خواهد بود که از مدت‌ها پیش نتوانسته بود به‌بازار آمریکای شمالی راه پیدا کند. فیات-کرایســـــلر در 40 کشــور جهان به‌فعالیت مشغول است و خودروهــا و وانت‌هایش را در 130 کشور به‌فروش می‌رساند. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =